Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 184

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

  1. #21
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Var i Filipstad under semestern och påbörjade rensning utav garaget där.
    Hittade ett gammalt Simons sportsystem som jag sparat, antagligen tänkt till sedanen, det åkte i skrothögen tillsammans med mycket annat, främst grejor som sparats i folkrace-syfte..

    Bifogad fil 14184
    Den där bilden ska jag spara och visa för de som brukar säga att jag har för mycket grejer som bara ligger i förråd, källare och så vidare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #22
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Haha mäktig skrothög. Sparar du ngt från den. Vet att b202 turbokolvar kan vara bra o spara de är svåra att hitta. Finns säkert mkt annat med.
    Har inte medvetet slängt några sådana kolvar eller kompletta motorer.
    Har än så länge egentligen alldeles för mycket i "spara högen", kabelhärvor, styrenheter, elektronikdelar, krängare med fästen, instrumenthus, 2,3 lång- & korttopplock, dörrar, fälgar m.m samt en komplett T8 och en T16-motor med lådor.
    Vet inte riktigt ännu till vad och när jag skall använda det, men kan bara inte med att slänga det.
    Nästa utmaning blir ju att försöka frakta grejerna till Göteborg, samt få plats med det här...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #23
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Den där bilden ska jag spara och visa för de som brukar säga att jag har för mycket grejer som bara ligger i förråd, källare och så vidare.
    Haha...
    Gör det!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Nörderi när det är som bäst.

    IMG_2828.jpg

    Detta tillsammans med nya remmar till både generator/vattenpump samt servo känns som en bra sak för driftsäkerheten. :-)
    Hade tänkt göra detta innan jag rullade ut första gången då jag länge har vetat att detta har varit en "svag punkt" men jag antar att jag var så sugen på att komma ut så att det fick vänta.
    Till igår, då blev det gjort.
    Hade tänkt byta bussningen på servopumpen också samtidigt, men den får vänta...

    Nu råkade det ju bli så att sommaren kom tillbaks, passade på att ta bilen till jobbet två dagar i rad, det är kul när man får glada tillrop i parkeringshuset samt av motorcyklister när man står nedcabbat vid trafikljus m.m.

    IMG_2826.png

    // Andreas

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    SP till gamla ska funka.

    men INTE den som går till 9-3, 9-5 osv.

    Orio ändrade så den nya magiskt funkade till dom gamla genom att.... Byta etikett.

    det funkar skit.
    Vad händer? Jag har kört tre år med "fel" dvs CHF11S eller va den gröna sörjan nu är, sköljde dock ordentligt så ingen gammal olja finns kvar. Läckagefri styrväxel fortfarande och ingen konstig känsla i ratten

  6. #26
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad händer? Jag har kört tre år med "fel" dvs CHF11S eller va den gröna sörjan nu är, sköljde dock ordentligt så ingen gammal olja finns kvar. Läckagefri styrväxel fortfarande och ingen konstig känsla i ratten
    kul för dig.

    Jag hällde i fel, då började styrväxeln läcka, bytte tillbaka och det läckte fortfarande. Rök på att byta styrväxel.

  7. #27
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Helgens alster blev ett "kalibreringskablage" till APC samt en APC-box vars R42 blev utbytt mot en bygel.
    Hade egentligen tänkt sätta in en bredbandslambda innan några sådana här övningar gjordes, men jag har ju satt i ett "Speedparts - hittepå - uppfetat på fullast - chip", så lite extra borde man kunna få ut.

    IMG_2862.jpg

    Vad har ni kört på för laddtryck med std APC-box, alltså bara ersatt R42 och justerad F-pot utan svaj och överskjut?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #28
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    När nu 9-3:an börjar bli redo för den osäkra bansäsongen har planer för Caben smidits.
    Här är en liten hint om vad som är på gång...

    IMG_4137.jpg

    To be continued.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #29
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Fint recept numer det där

  10. #30
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Här är det dåliga nyheter, man liksom tappar gnistan när det sker sådana här saker...

    IMG_4424.jpg IMG_4419.jpg IMG_4417.jpg IMG_4416.jpg

    Inbrott.
    Sönderbruten ratt för att få bort kryckan, sönderslitna paneler och inredningsdetaljer samt sönderryckt kabelmatta på insidan elcentralen...
    Tur i oturen, förrövaren har lyckats lirka upp knoppen till låset och har inte brutit sönder några låscylindrar och inte heller kommit så långt som att förstöra växelspaken och backspärren.
    Larmet gjorde nog sitt jobb, man gav upp efter att ha ryckt bort både styrenheten till larmet samt ryckt loss sirenen i motorrummet, samt tagit med sig dessa...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Fan så tråkigt, beklagar!
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Stor sympati från mig. Sånt där får mig att bli riktigt f..bannad.
    Göran i Björnarbo

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    F-n vad tröttsamt sådant här är. Beklagar verkligen. HAr de tagit grejor som behövs för att få bilen på rull igen? Skriv vad som saknas så får jag se om jag kan hjälpa till med delar om så behövs.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Kan inte annat än beklaga. Så jäkla surt att man inte kan få ha sin bil i fred.

    Hoppas gnistan återkommer och att bilen kan återställas till det skick den hade.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #35
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Skriv vad som saknas så får jag se om jag kan hjälpa till med delar om så behövs.
    Tack!
    Dags för "skadebesiktning" på Måndag, efter det kanske jag börjar plocka isär lite för att få bättre koll på hur illa det är.
    Jag skall försöka få ersättning för att återställa bilen själv, återstår att se hur man ställer sig till det.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #36
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hoppas gnistan återkommer och att bilen kan återställas till det skick den hade.
    Ja, det hoppas jag också, tack!
    Precis hunnit få köra lite i det utmärkta vädret som varit den senaste veckan, och så händer detta...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #37
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Saker och ting har gått förvånansvärt fort, skadebesiktning gjord, kalkyl för reparation inskickad och godkänd, nu hänger det "bara" på att Polisen får iväg anmälan i pappersform (hur stenålder är inte det) så att jag kan skicka den vidare till mitt försäkringsbolag.
    Efter detta kan jag få reda på om jag kan få kontantersättning för att reparera skadorna själv, vilket jag tror att jag har goda chanser att få till.

    Tänker skriva en lista på vad som är trasigt/behöver fixas, detta är inte en köpesannons, den kommer senare, i rätt forumdel.

    *Nedre yttre rutlist passagerardörr
    *Glasruta passagerardörr
    *Låsknapp inre
    *Kylargrill, kromad
    *Tre-ekrad läderratt
    *Rattkolumn, rattaxel med infästning
    *Kåpa/panel under rattkolumn
    *Utfyllnadsdel mellan växelspakskonsol och nedre prylfack.
    *Isolering/ljudisolering ovan pedaler
    *Felsökning elsystem som är lite svajigt, ev behövs byte/ingrepp även här

    Kan komma att dyka upp fler saker allteftersom man ser över detta.

    Nytt larm behöver införskaffas, likaså en ny rattkrycka.
    Hoppas på att få ersättning för stereon, en ny sådan behöver och köpas.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #38
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    trist, och papper... ?

    men gott att det går frammåt

    tänk på att Airbag bilar och icke-airbag har olika rattkolumner, det går att byta mellan dom men rattar tex passar inte.

  19. #39
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jodå det är hederliga papper minsann gällande anmälan från polisen. Det brukar inte ta så lång tid om de inte behöver komplettera efteråt. Hoppas du får ordning på grejorna så fort som möjligt så du kan glida runt med bilen i sommar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #40
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Jag verkar få grönt ljus från fsb om att laga bilen själv, så.

    Nu har jag lagt in en köpesannons i Marknadsdelen, för den som vill kolla igenom sina gömmor efter grejer som kan komma att hjälpa mig få återställa bilen igen.

    Tack!

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  2. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  3. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •