Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 194 av 194

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

  1. #181
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Tråkig upplevelse av att handla från Getech, jag själv har aldrig handlat därifrån men har ju i tankarna att göra det när det blir dags för nya skivor/belägg på 99an. Grabben beställde Zimmermann runt om till sin 9-5 och det gick snabbt och rätt grejer direkt.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  2. #182
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183
    Pean Sweden Har jag köpt bromsar från tidigare med bra erfarenheter.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  3. #183
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Bromsar så har jag prövat många olika ställen, Biltema, Mekonomen, ADbildelar, Peab Sweden och Autodoc. Inga har strulat för mig.
    Zimmerman bromsar tycker jag personligen är snäppet över Brembo och köper helst Zimmerman bromsskivor om det finns till min modell.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #184
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Blir väldigt fint det där. Kom ihåg att använda bilen sedan.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #185
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Det har hänt en del här, jag har varit usel på att fota dock...

    Bakvagnen är ihop, bränsletanken med allt däromkring är tillbaks på plats och avgasröret blev lite av en kompromiss tillsvidare, mittendelen rengjord och bakre delen borstad/slipad och därefter värmefärg.
    Jag behöver hälla i bränsle i tanken för att trycksätta och kontrollera täthet innan provkörning, tänkte jag...

    En annan sak som jag tänkte göra "när det ändå är nere" är att byta olja i hydraulsystemet för suffletten som jag inte tyckte såg så jättetrevlig ut.

    IMG_3569.jpg

    Är det någon som hänger med här i tråden som har några erfarenheter kring vilken olja man kan/bör använda i hydraulsystemet?
    Kollar man runt lite på nätet så får man förslag som landar i allt från 10w mineralmotorolja via chf11 till ATF-olja...

    Jag har ju ISO VG 32 hydraulolja kvar sedan jag spolade ur servostyrningen som jag funderar på om det kan vara ett alternativ...?

    Skall ta lite bilder vid nästa tillfälle, det blir ganska bra tillslut tror jag.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #186
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    722
    Medlem#
    3309
    Jag kör med 32 eller om det är 46 olja i min sedan ett antal år.

    1 användare gillar detta inlägg


    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  7. #187
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Är det någon som hänger med här i tråden som har några erfarenheter kring vilken olja man kan/bör använda i hydraulsystemet?
    Kollar man runt lite på nätet så får man förslag som landar i allt från 10w mineralmotorolja via chf11 till ATF-olja...

    Jag har ju ISO VG 32 hydraulolja kvar sedan jag spolade ur servostyrningen som jag funderar på om det kan vara ett alternativ...?

    Skall ta lite bilder vid nästa tillfälle, det blir ganska bra tillslut tror jag.
    Gjorde också en googling och hittade samma svar som du. Men sen började jag kolla i arkivet jag har utav Saab litteratur och gjorde en sökning hos HedinParts Portalen. Där stod det att artikelnumret för oljan till suffletten på 900 classic var ersatt med art nr 93160548 vilket är HYDRAULOLJA CHF 202, alltså styrservoolja. Vilket man använder i NG9-3 cab.

    Som kuriosa, så var det Aeroshell R-fluid hydraulolja till 900 Classic.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #188
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    När vi hade og900 cab renoverade en kompis hydraulkolvarna åt mig och sa jag skulle använda vanlig hydraulolja, helst nån miljövänligare sort då ev spill inte skulle vara lika tufft för lackade ytor. Så jag använde Biltema bio hydraulolja och det gick hur fint som helst under vår tid med den bilen.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #189
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Det får bli VG 32.
    Betraktade systemet i sin helhet igår där det ligger på arbetsbänken, det är jättemycket luftfickor i ledningarna, det syns väldigt tydligt...
    Jag har inte lagt märke till att det har fungerat illa eller så dock.
    Skall inte detta system vara mer eller mindre "självluftande"..? (Så länge som det inte är mer luft än olja i kolvarna givetvis..)

    För övrigt är det både fram- & motgångar i vanlig ordning, häromdagen opererade jag dit AN mot fuelrailen, igår duschade jag i bensin när jag låg under bilen och skulle bara dra åt banjon på bränslefiltret "lite till"...

    IMG_3684.jpg IMG_3687.jpg IMG_3686.jpg IMG_3685.jpg

    Auf wiederhören.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #190
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    722
    Medlem#
    3309
    Kommer inte ihåg att jag luftade min, hydraulsystem brukar vara självluftande.
    Banjosar får man vara lite försiktig med
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  11. #191
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Känner igen det där med banjobulten...drog av en bult till oljetillförseln till turbon, som tur var fick jag ur biten ur blocket. Blev att inte dra lika hårt efter en ny kommit hem.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #192
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 689
    Medlem#
    7660
    Förstår att de är klena när man ser tvärsnittet där den gick av, banjo kanske man helst kör i stål? Hur ser progrosen ut inför festivalen annars?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  13. #193
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16 Visa inlägg
    ...Blev att inte dra lika hårt efter en ny kommit hem.
    Mitt problem var att det inte blev riktigt tätt, då var det ändå banjo, banjobult och alubrickor från samma fabrikat/leverantör, det är jag inte så nöjd med...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #194
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 997
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    ... banjo kanske man helst kör i stål?
    Jag skruvade dit "original"-banjobulten, med samma alubrickor, så nu är det tätt..

    Hur ser progrosen ut inför festivalen annars?
    Kommer jag inte iväg till SRF så skall jag försöka ta mig upp, förhoppningsvis med någon av de två vagnarna som hänger i luften fortfarande..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  2. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  3. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •