Bra o noga perfekt kombination![]()
Bra o noga perfekt kombination![]()
Det händer lite här, lite..
Blästrat och målat bromsoken med 2K FoliaTec färg, likadan som jag använde på 9-5-oken till 9-3:an, den kan jag rekommendera.
Beställde Autofren repsats från Autodoc, fick "STARK" istället tyvärr, men monterade det och hoppas på att det håller, ett tag i alla fall...
IMG_1639.jpg IMG_1777.jpg IMG_1781.jpg
Testat lite "hemmaförzinkning" med offeranod från Biltema och egenblandad vätska med ingredienser från mataffären, blev inte så snyggt som jag hade hoppats på, så det får ses som rostskydd och så blir det 1K alkydfärg över det sen..
IMG_1775.jpg IMG_1778.jpg IMG_1779.jpg IMG_1780.jpg
Och, nu tror jag mig veta var plastbiten i bränsletanken kommer ifrån, gjorde rent "tankanslutningen" och såg detta, det saknas något här...
IMG_1825.jpg IMG_1824.jpg
Börjat måtta lite på plåtbitarna till vänster hjulhus, det är lite svetsjobb kvar, och jag åker nog på stötdämparfästet även där.
De flesta delarna till bakvagnen är målade och klara för ihopmonterning, några fler inköp i form av bromsskivor och belägg behövs, annars är allt på plats för återmontering.
Alltså börjar snart det roliga.
// A
adam93, dea, FASSAN, HeRmAN, Johan H, Johan-99T16, M.Broberg, Mr_SunBear, Schwartz, smedsgarden, Tegaturbo, Timpa, xpca
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Stött på lite patrull...
När jag tog ner tanken så pajjade gängorna på returledningens skarv vid bränslefiltret, då lade jag det bara åt sidan, nu behöver det fixas, på något sätt..
Jag beställde två AN-kopplingar för att testa om det skulle kunna funka att använda sådana på plastslangen, men det gjorde det inte..
IMG_1844.jpg IMG_1845.jpg IMG_1846.jpg
Någon som har något tips på kopplingar eller dylikt som kan användas ihop med denna 8x1mm (6mm invändigt) plastslang?
Jag kommer på mig själv med att vara sugen på att beställa AN-gejer och dra nytt hela vägen, men vet inte om jag kommer tillåta mig själv att göra det...
Nu.
Pysslar på lite med detaljer, som till exempel;
IMG_1848.jpg IMG_1849.jpg IMG_1851.jpg
Lite svetsjobb samt målning kvar innan det är dags för att börja sätta ihop igen.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Snyggt blir det.dock ingen input om nipplar till tankledningen.
det går alltid skaffa en adapter mot skarven med en slangbit sen en, en stödhylsa i plaströret och en slangklämma på det
ett exempel på stödhylsa, mekonomen har i massa olika storlekar för kaffepengar.
https://www.mekonomen.se/bransleslan...xoCPjUQAvD_BwE
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
"Det går inte fort, men det går sakta"
Har gått och skjutit det sista "skitjobbet" med rostlagning i vänster hjulhus framför mig en längre tid, misstänkte ju stötdämparfästet även på vänster sida, och mycket riktigt...
IMG_1945.jpg IMG_1946.jpg
Samtidigt börjar de sista detaljerna till bakvagnen bli färdiga, har ägnat mig åt lite "lekstuga" i form av mod av panhardstag.
Jätteonödigt, men kul, det är väl så vi jobbar, eller!?
IMG_1900.jpg IMG_1902.jpg IMG_1903.jpg IMG_1904.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Panhardstagsmodden är nice om man åker sänkt! Kanske overkill med ledlager men varför inte, antar att du har bussning i andra ändan? #becauseracecar![]()
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Lagom till dess att höstkylan kom så börjar det bli dags för det roliga.
Det vill säga, dags för de nya, renoverade samt rengjorda delarna att finna sina positioner undertill.
IMG_2016.jpg IMG_2017.jpg IMG_2020.jpg
Alla bussningar är Powerflex och alla skruv/bultar är nya, så än så länge har återmonteringen varit angenäm.
Egentligen är det ju bara moment- & panhardstag kvar av själva bakvagnen i sig, men jag har också några mindre investeringar kvar att göra, i form av t.ex en uppsättning vettiga bromsar.
Känns ju lite sådär att muttra tillbaks gamla bromsskivor nu när allt annat är så "fint"..
Blev också påminnd om att avgassystemet inte riktigt håller måttet när jag kollade på bilderna jag tog på det nymålade vänstra hjulhuset.
Detta är nu nedmonterat, och jag tvivlar på att jag kommer kunna med att montera det igen..
IMG_2011.jpg IMG_2012.jpg
Dags att googla bromsar och RF avgassystem...![]()
Senast redigerat av flaset den 2023-10-09 klockan 18:45.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Riktigt snyggt blir det! Vad finns det för rostfria alternativ utöver Ferrita? Jag planerar att bygga ett eget till min, men om det finns färdigt till rimligt pris kan det vara intressant såklart![]()
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Det finns alltid A-Alt Avgasssystem i Balltorp och systerföretaget Raka rör. Det första bygger custombyggda system, helt eller delvis, och det andra säljer färdiga satser. Jag har använt Jari på A-Alt till flera av mina bilar för att bygga, bygga om eller modifiera rostfria avgassystem. Jag har både låtit dom använda systerföretagets satser som utgångspunkt för att modifiera till min bil, och kommit dit med egna delar till downpipe mm som dom har satt ihop till mig. Dom är flexibla och kan göra hur mycket eller lite som du själv vill.![]()
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jag köpte också från Raka Rör till min 9000.
Det är väl Ferrita som har de flesta marknadsandelarna inom området, jag har bara bra erfarenheter från Ferritaprodukter.
"Raka rör"/ A-alt har jag tyvärr bara en skräckupplevelse som erfarenhet av när jag var där på plats för att be om offert på avgassystem till den gråe Aeron..
Bilden på systemet på deras hemsida (som f.ö ser ut att vara +20år gammal) ser riktigt nice ut dock, blankt och fint, vet inte vad man skall säga om den "ihopklämda" böjen över bakaxeln, är det verkligen nödvändigt..?
https://rakaror.o.se/Rostfrittavgass...B900turbo.html
4290:-
AvgassystemSAAB900Turbo.jpg
Ferrita är ju alltid Ferrita.
https://ferrita.com/saab-900-i-900-i-s-turbo-16v/
5995:-
SAK60104_1-500x250.jpg
Jag har svårt att bestämma mig för om jag vill ha grövre eller ej, alltså typ 2,5-3", eller om det får bli "original-likt"...
Beställt bromsar, Zimmermann, från Getech, fortsätter att montera lite bakvagn medans jag funderar på avgassystemet..
IMG_2027.jpg
//
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hur är det med Ferrita nuförtiden, är allt rostfritt inkl. flänsar och svetsar? Fördelen med originaldimension är ljudbilden
Gjorde en snabbkalkyl vad materialkostnaden för ett eget 2,5" rostfritt landar på (inkl. downpipe och v-band) och det blir närmare 5' i bara material.
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Ja just, själv tittar jag på biltema![]()
Saab 900 T16 -1990
Kört med Ferrita till en annan 9000 och då fick jag problem med resonans ljud vid vissa motorvarv.
Efter lite gnöl och muttrande så byttes den bakre ljuddämparen på garanti och då blev det frid och fröjd.
Den tillplattade delen såg inte så bra ut på Raka rör systemet![]()
Det blir riktigt snyggt och Grant nu när du börjar monterar i hop det hela.
Ang ditt gamla avgassystem går det inte lämna bort på blästring och sedan lämpligt skydd eller är det för dåligt?
Den tryckning som finns på böjen över bakaxel är för att det ska gå fritt och inte riskera så i genomslagsgummit på vänster sida.
Puh!
En ganska tung sten föll av mina axlar under helgen som gick.
Jag har ju gått och fnulat på, till och från ända sedan jag tog ner tanken förra hösten hur jag skulle få ihop det med bränsleledningarna i allmänhet och returen i synnerhet då kopplingen gick sönder..
fueltank_dirty.jpg IMG_2147.jpg
Sedan dess har jag köpt ett antal olika kopplingar, AN-produkter av olika slag, hylsor m.m för att få ihop detta igen på ett någorlunda anständigt sätt men inget har riktigt funkat.
Stödhylsa och slangklamma uteslutet.
Men, så, mitt senaste (och sista, förhoppningsvis) försök verkar ha gått hem.
När jag satt och lusläste Speedings AN-sortiment m.a.p både slangar för ersättning av befintligt och kopplingar för att få ihop gammalt med nytt så fann jag dom - push-on-kopplingarna!
Egentligen för att användas ihop med en speciell typ av slang, givetvis av gummi och inte plast, inte riktigt rätt mått o.s.v.
Efter MYCKET övertalning med hetvattenbad och ömma händer så har jag fått till det, riktigt bra dessutom. I alla fall i mitt tycke.
IMG_2144.jpg IMG_2145.jpg
När jag ändå lade så mycket tid, energi och pengar på detta så passade jag på att byta ut matningslednignen mellan pumpen och bränslefiltret till stål- & nylonflätad PTFE-slang i AN6 utförande samt tillhörande kopplingar.
Det blev lite trångt mellan tanken och karossen, men det funkar. I värsta fall får man släppa ner och lägga någon typ utav skumdistans för att få liiiite mer plats.
IMG_2148.jpg IMG_2149.jpg IMG_2150.jpg IMG_2152.jpg
Nu återstår "bara" att trycksätta systemet och då hoppas på att det är tätt också...![]()
Senast redigerat av flaset den 2023-10-31 klockan 10:43.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Smutt! Blir bättre än nytt!!![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Rackarns vackert det blir, hoppas det fungerar tillfredställande!
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Beställde bromsar från Getech för ca. 3 veckor sedan..
Satt och var på väg att klicka på Brembo, men sänkte ambitionsnivån till Zimmermann, "det duger tänkte jag"..
Efter en vecka mailar jag och frågar hur det går och får till svar att Zimmermann inte längre tillverkar dessa skivor, och erbjuds deras egna märke G-brakes som enligt utsago skulle "finnas på hyllan".
-Okej då, tänkte jag, bilen körs ju så lite så det "duger väl" med budgetgrejor.
Efter ytterligare en vecka ramlar paket in, (kanske lika mycket Postnords fel..?).
Fel monteringssats/fjäderbygel...
Mailar och påpekar detta, får till svar att en ny, korrekt sats skulle läggas på lådan omgående.
En vecka senare kommer de nya fjäderbyglarna, i en jättestor kartong med en massa luftkuddar i, istället för ett brev..?
Just nu känner jag inget jättesug efter att beställa bromsar just därifrån igen, men men, framtiden får utvisa..
Såhär blir det att se ut i alla fall...
IMG_2118.jpg
Så, börjar bli färdigt lagom till första snön här i Gbg..![]()
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2