Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 141

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

  1. #121
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    koll vet jag inte men EPC listar följande:

    7545668 original fram 86-93
    7545650 original hö vä
    7551104 9000 b202 85-89
    8786006 9000 b202 turbo
    4165494 9000 b234 90-93

    där verkar det som dina kuddar kommer från en 9000
    fast på de andra numrena så passar de på 900 med ... märkligt

    hoppas det hjälper något
    Jag bytte motorkuddar till hydrauliska när jag byggde om min gamla I8 till T16 FTT. Var tvång på hydrauliska får att gå igenom besiktning när man gjorde det motorbytet på den tiden. Minns iaf att jag köpte nya via Speedparts och att det inte skiljde nånting på höger eller vänster. Var ju bara fram det var en helt annan kudde (iaf fästet som själva kudden satt fast i).

  2. #122
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Det händer inte så mycket här, den mesta tiden i garaget har lagts på Coupén, vi fick ju en grym säsong med avseende på banträffar vilket är supernice.

    Senast igår tänkte jag bygga bort den gamla luftmassemätaren som satt kvar mellan luftburken och turbon.
    Tanken var att modda luftburkens lock en aning och helt enkelt ersätta LMM:en med ett aluminiumrör, men fick inte till det riktigt...
    Efter en stunds pusslande hade jag konstaterat att det är svårt att få till vinkeln på det svarta plaströret mellan turbon och LLM så att vevhusventinlationen sitter rätt och att den kommer i rätt riktning mot luftburken..
    Kan det vara så att do88-slangen/knä't med anslutningen för avlastningsventilen inte riktigt håller samma form som ursprungsdelen...?
    Jag får pussla lite till, har faktiskt funderat på att byta ut hela biten mellan turbo och luftfilter och i samma veva ta bort uppvärmningen / frostskyddet på den vevhusvent-ledningen, då försvinner ju den problematiken.

    Jaja, i alla fall, köpte mig en sådan där provtrycknings-rökmaskin-grej nyligen, tänkte att det kunde vara kul att provköra den lite nu när jag ändå höll på med slangar och tryckrör.
    Apparaten i sig verkade fungera fin-fint, men "mätresultatet" var inte riktigt lika positivt, eller i alla fall en aning förvirrande...

    Matade in tryck+rök i turbons inlopp/knä't och lossade tryckrör vid spjällhus och pluggade för att trycksätta så stor sträcka och så många tätnignsförband som möjligt.

    1. Magnetventilen läcker över en aning från C -> R, så skall det väl inte vara, kan jag förvänta mig att detta påverkar funktionen eller att den rentav kan anses som kass?

    2. Slangar, skarvar, rör och intercooler är täta, men, trycket/röken hamnar nu i vevhuset(!), hur går det till...?

    IMG_6303.jpg

    Allt är pluggat och inget är trycksatt efter rör mellan intercoolern och spjällhuset.
    Det enda jag kan komma på är att trycket smiter genom lagret i turbon på något sätt och tar sig till vevhuset genom oljereturen, låter helskumt, men...
    Speciellt med tanke på att det inte är något speciellt glapp i axeln vare sig radiellt eller axiellt..
    Det är heller inget nämnvärt tryck vi pratar om, typ 0,1-0,15 bar eller så.

    Någon som har någon kommentar om detta..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Någon som har någon kommentar om detta..?
    Jaadu, detdär verkar ju lite knasigt. Men min tanke är nog lik din. Det finns ju ingen annan väg som röken kan ta sig in i vevhuset och ut genom ventilkåpans ventilationshål.
    Oljetryck som skall bygga upp oljefilm i lagret, saknas vid stillastående motor. (Antar du inte har kullagrad turbo)
    Det har du inte vid ditt test, så kanske därför röken kan läcka igenom turbon(?) Men jag skulle inte förväntat mig detta heller.

  4. #124
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 361
    Turbons oljeretur....?

    la jag har inte skibta svar men testa att koppla förbi turbon så ser du.

    är den inte ny så.. ja saker slits ju.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  5. #125
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 505
    1. Läckage C=>R är vanligt men inte så kul. Man tappar rätt mycket spool up på det.
    2. Kan röken komma via bypassventilen ?

    Jag brukar trycksätta från turbon och hel vägen in i motorn och koppla på kompressorn så det matar på bra med luft. På det viset får man även med insuget och alla läckage där. Trots att det pyser en del från vevhuset går det hitta andra läckor och istället för rök använder jag blomspruta med såpvatten.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #126
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Lite livstecken i den här tråden kanske kan vara på sin plats..

    Fortsätter jobbet med att färdigställa T5-konverteringen och städningen av motorrummet.
    Testmonterade nya intercoolern den gångna helgen, riktigt fin passform, jag säger bara do88.se!

    IMG_6826.jpg IMG_6828.jpg IMG_6834.jpg IMG_6833.jpg IMG_6832.jpg

    Skall försöka hitta något smakfullt att värmeskydda det högra intercoolerröret med och så behöver jag bestämma mig hur jag skall göra med turbons inloppsrör, behålla std med luftburk & allt eller bygga ett nytt lite grövre med någon annan luftfilterlösning...

    Köpt en ny Bosch bränslepump som skall bytas, den som sitter i började tjuta lite förra sommaren, "better safe than sorry", right?

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2022-05-02 klockan 17:18.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #127
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 361
    beroende på hur cool du vill vara så kan jag rekomentera öppet filter i innerskärmen.

    kan bli knepigt utan att såga lite bara....

    nån smart lösning som inte tar luft från motorrummet hade ju varit smutt..
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  8. #128
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Det blir extra knepigt om man också tar i beaktande att där i innerskärmen återfinns cruisens vacuumpump, kolkanisterbehållare, ABS-styrenhet m.m på min bil...

    Har inte så stor ambition om att vara cool, men liiite kuliga ljud är ju alltid uppskattat.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #129
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 361
    det där ser jag inte ens som en utmaning...

    Går att sätta ett luftfilter bakom strålkastare/blinkers i den lilla C formen i framskärmen.

    org tas luften från innerskärmen och det finns nog en tanke bakom det
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  10. #130
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 597
    Medlem#
    7660
    Kul att se! Inte mycket kvar innan den kan komma ut för säsongen? Värt att köpa en ny pump oxå, tradigt ifall man skulle bli stående pga. den, även om de verkar hålla bra kvalitet.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #131
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...org tas luften från innerskärmen och det finns nog en tanke bakom det
    Där har vi samma tanke!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #132
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 505
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det blir extra knepigt om man också tar i beaktande att där i innerskärmen återfinns cruisens vacuumpump, kolkanisterbehållare, ABS-styrenhet m.m på min bil...

    Har inte så stor ambition om att vara cool, men liiite kuliga ljud är ju alltid uppskattat.
    Det är ju lite grunkor å mojänger där i skärmen på en välutrustad 900

    Har en busbil med 2,5" alu inloppsrör med öppet filter i skärmen. Skulle absolut inte vilja ha det insugsljudet på en cab eller ens en bruksbil. När man gasar låter det ungefär som när en SAS-kärra ska iväg.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #133
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Ett besök på Bauhaus för inköp av stuprör i svart PVC och en tillsvidarelösning var på plats.
    Jag skulle vilja ha 76mm hela vägen till turbons inlopp, men det får bli en senare fråga.


    IMG_6878.jpg IMG_6877.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #134
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    5254
    Snyyggt!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 900s -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  15. #135
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Igår blev bränslepumpsbytet färdigställt, påbörjades förra veckan men gick inte riktigt i mål p.g.a saknaden av nya gummistålbrickor.
    Trodde att jag skulle komma undan med att använda de befintliga om jag var försiktig med dom, men nej, kunde inte få tätt..

    IMG_5861.jpg IMG_5766.jpg IMG_6882.jpg

    En sväng till Hydroscand, två nya gummistålbrickor och två kopparbrickor som "plan B" och så var det ihop.
    Blev tätt direkt med de nya gummistålbrickorna, behövde inte ens dra åt hårt, gött att veta att Hydroscand har bra sortiment på sådana också för framtida jobb..
    (Hur många gånger har man inte stått och dragit åt för kung och fosterland på fuelrailen t.ex.. )

    IMG_6954.jpg IMG_6955.jpg

    Provstartade igår efter intercoolermontaget, det börjar bli dags att rulla ut på säsongens första tur.
    (Nya pumpen är knäpptyst om man jämför med den gamla, den kanske var på väg att ge upp..)

    Har beställt en ny hastighetsmätarwire också som förhoppningsvis botar hastighetsmätarens "svajjande" och i sin tur stabiliserar hastighetssignalen till T5.
    Hade ju problem med att T5 inte riktigt klarade av att avgöra aktuell växel med laddtrycksneddrag som följd.
    Man kunde se på loggar att hastighetssignalen är väldigt ostabil, jag hoppas på förbättring med ny wire, hjälper inte det får jag se mig omkring efter en ny mätare också, eller lösa hastigheten till T5 på annat sätt...

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #136
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 361
    Hastighetsmätaren brukar svajja pga 2 fel

    det enda felet är att nått av dreven i lådan är slitna, det stora drevet som sitter på diffen är lögn i helvete att byta. (man får plocka ur diffen)

    det drevet som sitter på vajern däremot är skitlätt att byta om man lossa vajern. Man får nog lossa klämman under den gängade hylsan som vajern sitter.

    alt 2 är att hastighetsmätaren är dålig. Det ska gå ganska lätt att justera mätarställning om det är så. Alla 89+ mätare funkar och har uttaget för farthållarsignal (inte som 88 och äldre där bara Vissa har det) men man vill ju ha en 240 km/h mätare..
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  17. #137
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 941
    Medlem#
    5849
    Framsteg har skett under helgen, det eftersökta laddtrycket har hittats!
    Inte tack vare varken utbytt hastighetswire eller kalibrering av mjukvara.

    Fick tummen ur och "lödde om" en styrenhet samt gjorde en adapter för att kunna ansluta en T7 BCV/magnetventil, boom, begärt laddtryck på direkten!

    IMG_6982.jpg IMG_6987.jpg

    (Plus lite till, den gör rejäla överslängar ibland..)
    Höja Tryck_vakt_tab! eller försöka kalibrera ner den överslängen lite...

    Nationaldagen firades med hockeyträning på morgonen och sedan ut till garaget och starta ugnen...
    Polarn kom efter med pulverpistolen som han köpt för en tid sedan, vi roade oss med ett första försök att lacka lite grejor med pulver, det blev ganska bra..


    IMG_6978.jpg IMG_6993.jpg IMG_6988.jpg IMG_6996.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #138
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 583
    Medlem#
    3183
    Det är vid sådana här tillfällen set känns extra gött!
    När det lilla extra bara löser det "omöjliga" problemet.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  19. #139
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 597
    Medlem#
    7660
    Härligt när det bara funkar, livet blir enklare med T7 MV! Intressant att kunna lacka med pulver själv, är det svårt att få det att fästa?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #140
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 011
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    (Plus lite till, den gör rejäla överslängar ibland..)
    Härligt med lite overbooooost :-)

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Höja Tryck_vakt_tab! eller försöka kalibrera ner den överslängen lite...
    hade höjt Tryck_vakt_tab :-)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Prisbild på Saab cabriolet NG 900 & OG 93
    Av jacmic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-05-01, 21:31
  2. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  3. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  4. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •