Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 136

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

  1. #101
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 797
    Medlem#
    3471
    Fast å andra sidan hur ofta är det säkringen som felar eg?
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  2. #102
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    De lite sämre nyheterna;
    Tyckte det lät lite konstigt, "metalliskt" när jag startade motorn igår, försvann efter några sekunder så tänkte inte så mycket mer på det...
    Ända tills jag såg detta;

    IMG_5637.jpg

    Sensorn har tagit i bländarskivan...?
    Det var tight, men tog inte i förra gången jag startade, det enda jag kan tänka mig är värmepåverkan.
    Det är Volvogivaren från Speedparts jag har, så den har ju som en lite "pigg" som står ut, det är den som tagit i.

    Funderar på att försöka schimsa ut den lite, den kan ju inte behöva vara så nära så att den tar i
    Senast redigerat av flaset den 2021-05-24 klockan 08:49.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #103
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300

    Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

    Skumt, skulle tro att du har ett litet kast i triggerhjulet?! Eller har färgen skavts bort jämnt hela vägen runt? Är allt åtdraget ordentligt? Mät avståndet på tre olika ställen med 120* förskjutning. Sen kan du lägga under något tunnt schims så att du har ~0,5mm frigång på det tightaste stället. Avståndet ska dock inte överstiga 1,5mm med schimset någonstans på varvet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Realpower den 2021-05-23 klockan 15:02.

  4. #104
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Ja, tyckte det såg ut som att det inte var lika "hårt" märke runt hela, så ett litet kast i triggerhjulet kan det mycket väl vara...
    Skall ta och mäta lite, och se om jag kan få till något schims av någon cola-burk eller liknande.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #105
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Visade sig mycket riktigt finnas ett kast i triggerhjulet på ca. 0,2mm, och på ytan som var mest tight mot givaren gick inte 10-bladet på bladmåttet in emellan.
    Då jag inte äger en micrometer så vet jag inte exakt, men en tunnplåt på ca. 0,4-0,5mm användes för att göra ett schim/bricka så nu går precis 50-bladet in på det mest tighta stället.

    IMG_5651.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #106
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 102
    Medlem#
    4458
    Snyggt jobbat!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #107
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    0,2mm i totalt kast får anses som bra.

    Och 0,5mm frigång på det tightaste stället ska också vara bra. Dubbelkolla bara så att allt sitter fast också

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #108
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    "Ett steg framåt och två steg tillbaks" är ju ett gôtt gammalt uttryck som tyvärr går att använda på sådana här projekt allt för ofta...

    Hade ju problem med att bara få GLT på första provkörningen, det visade sig vara utebliven hastighetssignal, den fanns inte med fram till den 4-poliga kontakten med, CE, rpm o.s.v..
    Drog fram en skärmad 4-ledare och kopplade in mig på baksidan instrumentet direkt, får då tre trådar över där som kan användas till framtida inkopplingar såsom spikdiod t.ex.

    Med hastighetssignalen väl på plats och inkopplad så sprattlade sakerna igång, växelberäkningen hoppade igång m.m.
    Laddtrycket ligger med boost error på ca. 0.2 Bar dock, fick tips om att fippla lite med Reg_kon_mat! vilket jag tänkte göra häromdagen när något annat kom ivägen..

    IMG_5701.jpg IMG_5712.jpg

    Fick se en pöl under bilen, som tur var innan jag åkte någon längre sträcka från garaget, vattenpumpen eller dess packning mot bröstkåpan verkar ha lämnat in.
    Tröttsamt, men inget stort jobb och gött att veta att den är fräsch framöver, upplevde faktiskt motorn / motorrummet väldigt varmt redan under första provkörningen..
    Kylarvätskan har någon slarvat med (jag) glykolhalten i, den var inte vacker, snarare brun än grön/blå.
    Planen är således att skölja systemet väl innan bytet av pumpen och sedan se till att få i vettig kylvätska innehållande rätt mängd ny glykol.

    Frågor till den samlade erfarenheten;
    Hur många med B202 är noga med att använda Glysantin G48 kylvätska?
    Finns något alternativ till denna som är något enklare att få tag i?


    Såg när jag provkörde utan motorhuv att motorn fladdrade runt lite väl där fram, kännde av det förra sommaren men har väl blundat för det...
    Tog loss främre kudden igår, ja.....

    IMG_5716.jpg

    Har köpt polyuretanlim, tanken var att tömma den på "olja", rengöra och fylla den med limmet, men, jag tror att denna är bortom räddning...

    Fortsättning följer...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #109
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 102
    Medlem#
    4458
    Den kudden såg inte vacker ut, Andreas.

    Men det är bara att tänka "Så mycket bättre det kommer att bli efter byte när den var så dålig."
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #110
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 797
    Medlem#
    3471
    Främre kudde det är standard. Har råkat ut för samma på vår cabb och bytt.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  11. #111
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 341
    Man lär sig saker varje dag!

    jag har alltid hinkat i Biltemas blå blandad 50/50.

    enda gången jag haft problem med överhettning var på förra 900an när jag hade 1 biltema 12" universal fläkt, upptäckte att den inte Riktigt flödar som en org fläkt en dag när det var 32 grader och jag buskörde i en halvtimme för att sen ägna mig åt körkörning

    annars har jag aldrig haft problem trots ändå rätt rejält trimmat med hög avgastemp osv.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  12. #112
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 550
    Medlem#
    6973
    Granngården har glykol med rätt spec. Läs Långmilare inlägg här:

    Olja/vätskor Saab 9000

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-08 klockan 20:13. Anledning: Justerat länken
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #113
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Då är vi på rull igen!

    Provkörningen slutade ju med kylvätskeläckage som visade sig vara vattenpumpen.
    När jag skruvade loss den havererade insåg jag att det är som ett hål, eller en "pip" i underkant på lagerhuset eller vad man skall kalla det, det var nog där det pyttsade ut.
    Fick en känsla av att det faktiskt är meningen, någon säkerhetsgrej, frostplugg typ?

    Dit med en ny vattenpump!

    IMG_5748.jpg

    Jag lyfte ventilkåpan för att efterdra toppen i och med detta, givetvis var o-ringspackningen stenhård och någon tidigare ägare har använt siliconpackning för att få det tätt, mycket siliconpackning...
    Man vet ju att man bör ha en ny o-ringspackning tillgänglig när man lyfter på ventilkåpan men jag chansade.
    Chansningen gick inte hem, bara beställa en packning och låta bilen stå ytterligare några dagar.

    Sköljde ur kylsystemet rejält och fyllde upp med G48-specade glykolen från Agrol/Granngården.

    Passade ju på att plocka loss främre motorkudden också under tiden, den visade ju sig vara tokslut.
    Det här med att aldrig slänga något lönade sig då jag hittade en hydraulisk motorkudde i gömmorna som såg ganska fin ut, framförallt har det inte gått hål på den så att oljan har läckt ut, ännu.
    När man bläddrar runt och kollar på olika sajter på dessa motorkuddar delas de in i höger/vänster eller fram, de ser fysiskt likadana ut vad jag kan se, men art.nr. skiljer, antar att det är något med hårdhet eller liknande?

    Det blir lurigare om man googlar lite på art.nr/ saab-nr, på både den trasiga och den jag hittade (två olika saab-nr) får man en himla massa sökträffar på 9000 undre h/v som ju har en annan "krage" eller vad man skall kalla det..?
    Om man googlar de andra numren, som har suffix A eller B så får man på A Nedre/höger/vänster och på B front (!) motor mount...

    Någon som har lite koll?

    Den trasiga:
    SAAB 7551104
    7545650 A
    7545668 B

    IMG_5715.jpg


    Ersättaren:
    SAAB 8786006
    7545650 A
    7545668 B

    IMG_5744.jpg

    I och med detta har jag också lärt mig att Jaune betyder gul och Vert betyder grön på franska.

    Next up är en lite längre provtur samt att försöka kalibrera upp hastighets/växel-modellen/funktionen samt försöka förstå mig på Reg_kon_mat! och varför jag har stadig boost error på 0,2 bar.

    Ciao.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #114
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 341
    Det tar sig alltså! inga mer läckage förhoppningsvis?
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  15. #115
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 016
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg


    Passade ju på att plocka loss främre motorkudden också under tiden, den visade ju sig vara tokslut.
    Det här med att aldrig slänga något lönade sig då jag hittade en hydraulisk motorkudde i gömmorna som såg ganska fin ut, framförallt har det inte gått hål på den så att oljan har läckt ut, ännu.
    När man bläddrar runt och kollar på olika sajter på dessa motorkuddar delas de in i höger/vänster eller fram, de ser fysiskt likadana ut vad jag kan se, men art.nr. skiljer, antar att det är något med hårdhet eller liknande?

    Det blir lurigare om man googlar lite på art.nr/ saab-nr, på både den trasiga och den jag hittade (två olika saab-nr) får man en himla massa sökträffar på 9000 undre h/v som ju har en annan "krage" eller vad man skall kalla det..?
    Om man googlar de andra numren, som har suffix A eller B så får man på A Nedre/höger/vänster och på B front (!) motor mount...

    Någon som har lite koll?

    Den trasiga:
    SAAB 7551104
    7545650 A
    7545668 B




    Ersättaren:
    SAAB 8786006
    7545650 A
    7545668 B



    I och med detta har jag också lärt mig att Jaune betyder gul och Vert betyder grön på franska.


    koll vet jag inte men EPC listar följande:

    7545668 original fram 86-93
    7545650 original hö vä
    7551104 9000 b202 85-89
    8786006 9000 b202 turbo
    4165494 9000 b234 90-93

    där verkar det som dina kuddar kommer från en 9000
    fast på de andra numrena så passar de på 900 med ... märkligt

    hoppas det hjälper något
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  16. #116
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Det tar sig alltså! inga mer läckage förhoppningsvis?
    Nej, nu verkar det vara OK, återstår att se om det bara är "för stunden"..

    Tack Lars, vet inte om det blev tydligare, men det visar i alla fall att jag inte är helt ute och cyklar när jag påstår att det är lite svårt att greppa vad som gäller..

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #117
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 341
    mitt främre motorfäste är mest gjort för att glida runt på is men det funkar

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  18. #118
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 016
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Tack Lars, vet inte om det blev tydligare, men det visar i alla fall att jag inte är helt ute och cyklar när jag påstår att det är lite svårt att greppa vad som gäller..
    varsogod Andreas :-)

    skulle kunna vara så att 75511104 är "byggd" av 7545650/668 och då blir en komplett kudde, dvs att det är samma kudde/hudrauldämpare till motorfästena som sen monteras in i olika plåtfästen och då bildar ett nytt artikelnummer.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  19. #119
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 539
    Jag har haft upprepade problem med att min vevaxelgivare hamnat för långt från triggerhjulet vilket orsakat misständningar
    Till slut hittade jag orsaken. Givarfästet har tagit i torpedväggen och antagligen blivit böjt.

    Tänkte att det kan vara samma problem på din bil med dåligt motorfäste ?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #120
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 528
    Medlem#
    8689
    Härlig att den rullar

    Känner själv att en cab inte skulle vara så dumt nu

Liknande ämnen

  1. Prisbild på Saab cabriolet NG 900 & OG 93
    Av jacmic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-05-01, 21:31
  2. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  3. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  4. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •