Kul att det förhoppningsvis löser sig. Gick igenom din lista jag har inget av de delar du söker.
Kul att det förhoppningsvis löser sig. Gick igenom din lista jag har inget av de delar du söker.
Det rör på sig, men inte mycket.
Rivit ner lite mer inredning för att kolla över elen, ta bort rester av gamla larmet samt förbereda för monteringen av det nya larmet.
En ny KMM-BT306 har införskaffats.
Passat på att köpa en ny, godkänd, självriskeliminerande rattkrycka nu också, om det nu skulle mota någon framtida "tjyv"..
Letar vidare efter grejor...
IMG_4534.jpg
Senast redigerat av flaset den 2020-07-03 klockan 10:02. Anledning: Stavning...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Vilket larm har du skaffat ?
Inser när jag läser din tråd att det kan vara läge att uppgradera larmet ..
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Har försökt få köpa DEFA DVS90 (vilket jag också gjort, men fått lämna tillbaks) som verkar vara väldigt bra samt har möjligheter till utbyggnad med positionering, rörelsesensorer m.m men kör fast på att DEFA vägrar privatpersoner installera deras larm.
Kombinationen melllan att folk (läs "bilmekaniker/montörer") inte orkar tänka själva längre och att huvudenheten behöver konfigureras med ett PC-verktyg sätter käppar i hjulen.
Programvaran bygger på att man väljer bilmodell samt år och så sätts konfen automatiskt, men iom att DVS90 är CANbus kompatibelt finns inte förprogrammerade inställningar för bilar utan CAN, typ...
Läser man installationsanvisningen (som jag hittade på nätet) så ser man att alla in/utgångar kan programmeras fritt, alltså t.ex. lås/lås upp, ljusindikering vid larm/avlarm, startspärr m.m.
Företaget här i Gbg som ena stunden sålde till mig över disk med kommentaren -"det blir nog klurigt för dig att få till i en gammal SAAB" sade när jag lämnat tillbaks det efter att ha pratat med DEFA om att återförsäljare minsann inte får kränga i kartong över disk att de inte ens kunde förprogrammera huvudenheten åt mig...?
Sorry för långt utlägg, men det verkar vara så att om man vill ha ett "godkänt" vad nu det ger, så måste en installatör utföra monteringen vilket är uteslutet i mitt fall.
Summa summarum, beställde några olika "kina-larm" för runt 500-1000:-, får se vilket som verkar och känns bäst...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Gott att se att du grejar vidare. Tråkigt att det (enda i Sverige av SSF) godkända larmet inte fick installeras av dig.
När det gäller bilstereobutiker, det vill säga de som säljer elektroniken men också gör billjud- och larminstallationer i bilar, så vet de inte så mycket som man önskar alla gånger. Vet själv vilket krångel det kan bli. När jag 2007 skulle införskaffa en fjärrkontroll till larmet i min cabriolet så kontaktade jag först tillverkaren, som i sin tur kunde hänvisa till den svenska generalagenten. Generalagenten berättade vilken fjärrkontroll (reservdelsnummer) mitt larm skulle ha och kunde rekommendera en bilstereobutik här i staden. Så långt allt väl. Väl i butiken var det mindre smidigt. Första säljaren kunde inte hjälpa mig. Andra säljaren knappade lite på datorn utan att komma fram till något. Tredje säljaren (chefen?) sa att jag skulle ha en annan fjärrkontroll än den som generalagenten sagt. De sålde mig en begagnad fjärrkontroll som de hade liggandes lös i en låda med flera andra prylar.
Efter några dagars grejande och mailande med tillverkaren så visade sig att fjärren jag köpt var trasig. Tillbaka till butiken. Fick bytt till en likadan fjärr som låg i samma låda med bröte. Denna var hel, men jag konstaterade efter ytterligare lite mailande med tillverkaren att den var av fel sort. Tillbaka till butiken. Lämnade tillbaka fjärrkontrollen och bad att få köpa/beställa rätt fjärrkontroll. Den tredje säljaren (chefen?) vägrade. Han sa att det var helt onödigt då han minsann visste vilken fjärr som passade till mitt larm. Att tillverkare och generalagent sa något annat brydde han sig inte om. Istället ville han sälja ett nytt Defa- eller Cargardlarm till mig. Skippade det och åkte hem och mailade generalagenten, som tyvärr inte kunde hjälpa mig. Jag mailade till tillverkaren igen och förklarade läget. De hade tidigare mailat mig elschema, användarhandbok och proceduren för att programmera in ny fjärrkontroll. Nu bad de mig om min hemadress så de fritt kunde skicka mig rätt fjärrkontroll. Det är service utöver det vanliga det!
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Verkligen trist med inbrott. De verkar ha grejat i bilen en bra stund, men helt utan kunskap på og900 uppenbarligen.
Hade du en bra försäkring på bilen? Själv kör jag alltid batterifrånskiljare, där jag drar strömmen helt och tar med med batterinyckeln när jag lämnar bilen. finns även väldigt bra GPS-positioneringsprylar som smälter bra in motorrummet utan att man direkt märker dem.
Jag har nya inre låsknappar om du är intresserad. PM:a i så fall.
Hoppas det löser sig.
Tack för bra information
Bra å veta vad man har att "se fram emot" om man börjar forska i larmdjungeln
Det billiga Kina-larm jag har nu var ganska enkelt att koppla in där org larmenhet suttit. Var bara några få kablar att fixa.
Sirenen låter verkligen inte högt men originalsirenen låter obetydligt högre..
Fjärrkontrollen funkar bra och känns trots allt ganska ok. Mer robust än en TG400
Antar att nackdelen med billiga larm är att dom relativt enkelt kan manipuleras ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
En billig lösning är att sätta en brytare gömd som klipper signal till bränslepumpen. Typ kablarna till tryckvakten.
Jag demonterade larm från min gröne og när jag köpte den. Det var tvivelaktigt inkopplat och helt snurrigt kopplat i förardörren med eftermarknads centrallåsmotor.
En godkänd rattkrycka är a&o på en og i min värld.
Har faktiskt inte brytt mig om att koppla in immobilizern/startspärren tidigare, men nu kommer jag allt att göra det.
Att använda den kretsen med tryckvakten är ju faktiskt smart, framförallt lättillgänglig.
Jag "brukar" sätta in en centrallåsmotor (saab original givetvis) i förardörren och koppla in centrallåsstyrningen där brytaren i dörren tidigare var kopplad för att göra så lite åverkan på kablage som möjligt.
Vad jag har lärt mig nu är att placeringen på centralenheten skall förändras gentemot tidigare installationer.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Man kan ju tämligen enkelt montera dubbla startspärrar om man tvivlar på säkerheten i larmet.
Tänker att larmets startspärr används i normalfallet men vid lite mer osäkra parkeringar kan man även ha en dold knapp.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Då var man på rull igen, återstår att se hur länge man får ha grejerna ifred denna gång.
Nu med Uppdaterad säkerhetsutrustning, Megalock SSF-godkänd rattkrycka samt DEFA DVS90R larm...
IMG_4662.jpg IMG_4663.jpg IMG_4664.jpg
Spånat lite på eventuella ytterligare åtgärder som skulle kunna vara lämpliga ur säkerhetssynpunkt, får se om det blir verklighet.
En sak som jag faktiskt genomfört är att modifiera låsknopparna lite, detta kan komma att innebära situationer då man inifrån kan behöva "improvisera" lite, men det tar jag.
Skall se till att montera en "lås-upp" knapp för att överstyra centrallåset med på lämpligt ställe också.
Upplåst - - - - - - Låst
IMG_4668.jpg IMG_4669.jpg
Hoppas på lite bättre sommarväder nu, så att man kan köra lite.
T5-konverteringen får vänta till i höst, monterings-kit för bländarskiva och sensor från Epic Engineering samt allt annat erforderligt ligger och väntar.
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kul att det är ihop o på rull!
På min cab finns en "lås upp knapp" i mittkonsolen originalmonterad.
En annan US cab (turbo -91) jag skruvat med hade inte knappen men kontaktstycket finns där även på den.
Leta bakom elhissknapparna efter detta kontaktstycke
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag är också intresserad av elschemat till strömställaren mellan stolarna. Jag har idag en strömställare från en Ng900 3D i min CC. Även den har en ”låsuppknapp”, men den fungerar inte i dagsläget
Senast redigerat av Realpower den 2020-07-28 klockan 13:14.
Det verkar som att man vill koppla lås/lås upp-brytare med jord mot pin 5 & 6 i de fallen då stöldlarmet styr centrallåset med jord mot pin 1 & 2.
I en konventionell setup där förardörrens lägesgivare på låset lägger man jord mot pin 1 & 2.
Sannolikt fungerar båda, jag har svårt att se att styrenheten för centrallåset finns i flera olika varianter...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Inte blivit mycket vare sig kört eller skruvat.
Några kortare turer för att grejerna skall få röra lite på sig.
Bytt ut "säkringshållaren" till suflettens grova matning då den blivit otät och ärgat. Hann att bli lite orolig då det bara klickade då jag skulle manövrera sufletten..
Då det i princip bara är en "hängsäkring" inkopplad på fördelningsplinten i motorrummets högra sida var det ganska enkelt att bara klippa bort den gamla och få dit en nyare, tätad motsvarighet fast med flatsäkring istället för den gamla varianten.
Passade även på att byta fördelningsplinten till en hel och fräsch när jag ändå höll på.
Foto: Nej.
Besiktade igår, ej godkänd p.g.a vindrutespolningen inte fungerade, kul.
Använder ju aldrig den, så det har inte jag märkt, men, rookie mistake, det kollar man INNAN man åker iväg.
Torkarna funkar, så matningen är ok, mätte lite snabbt igår, verkar som att det är spaken...?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Om det är spaken så ska torkarna inte gå när du drar den mot dig.
det är ganska lätt att kolla om det kommer ström fram till behållaren, kontakten är inte så knepigt att komma åt inifrån motorrummet och behållaren är ju relativt lätt att plocka ur eller iaf lossa
bra påminnelse att jag Kanske borde dra slangen för min spolning med.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Problem med spaken har jag haft på någon bil.
Tror det var så enkelt att spolningen kom igång om man drar lite hårdare i spaken
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2