Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Var i Filipstad under semestern och påbörjade rensning utav garaget där.
    Hittade ett gammalt Simons sportsystem som jag sparat, antagligen tänkt till sedanen, det åkte i skrothögen tillsammans med mycket annat, främst grejor som sparats i folkrace-syfte..

Bifogad fil 14184
    Den där bilden ska jag spara och visa för de som brukar säga att jag har för mycket grejer som bara ligger i förråd, källare och så vidare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Haha mäktig skrothög. Sparar du ngt från den. Vet att b202 turbokolvar kan vara bra o spara de är svåra att hitta. Finns säkert mkt annat med.
    Har inte medvetet slängt några sådana kolvar eller kompletta motorer.
    Har än så länge egentligen alldeles för mycket i "spara högen", kabelhärvor, styrenheter, elektronikdelar, krängare med fästen, instrumenthus, 2,3 lång- & korttopplock, dörrar, fälgar m.m samt en komplett T8 och en T16-motor med lådor.
    Vet inte riktigt ännu till vad och när jag skall använda det, men kan bara inte med att slänga det.
    Nästa utmaning blir ju att försöka frakta grejerna till Göteborg, samt få plats med det här...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Den där bilden ska jag spara och visa för de som brukar säga att jag har för mycket grejer som bara ligger i förråd, källare och så vidare.
    Haha...
    Gör det!

Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Nörderi när det är som bäst.

IMG_2828.jpg

Detta tillsammans med nya remmar till både generator/vattenpump samt servo känns som en bra sak för driftsäkerheten. :-)
    Hade tänkt göra detta innan jag rullade ut första gången då jag länge har vetat att detta har varit en "svag punkt" men jag antar att jag var så sugen på att komma ut så att det fick vänta.
    Till igår, då blev det gjort.
    Hade tänkt byta bussningen på servopumpen också samtidigt, men den får vänta...

Nu råkade det ju bli så att sommaren kom tillbaks, passade på att ta bilen till jobbet två dagar i rad, det är kul när man får glada tillrop i parkeringshuset samt av motorcyklister när man står nedcabbat vid trafikljus m.m.

IMG_2826.png

// Andreas

4 användare gillar detta inlägg

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    SP till gamla ska funka.

men INTE den som går till 9-3, 9-5 osv.

Orio ändrade så den nya magiskt funkade till dom gamla genom att.... Byta etikett.

det funkar skit.
    Vad händer? Jag har kört tre år med "fel" dvs CHF11S eller va den gröna sörjan nu är, sköljde dock ordentligt så ingen gammal olja finns kvar. Läckagefri styrväxel fortfarande och ingen konstig känsla i ratten

Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad händer? Jag har kört tre år med "fel" dvs CHF11S eller va den gröna sörjan nu är, sköljde dock ordentligt så ingen gammal olja finns kvar. Läckagefri styrväxel fortfarande och ingen konstig känsla i ratten
    kul för dig.

Jag hällde i fel, då började styrväxeln läcka, bytte tillbaka och det läckte fortfarande. Rök på att byta styrväxel.

Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Helgens alster blev ett "kalibreringskablage" till APC samt en APC-box vars R42 blev utbytt mot en bygel.
    Hade egentligen tänkt sätta in en bredbandslambda innan några sådana här övningar gjordes, men jag har ju satt i ett "Speedparts - hittepå - uppfetat på fullast - chip", så lite extra borde man kunna få ut.

IMG_2862.jpg

Vad har ni kört på för laddtryck med std APC-box, alltså bara ersatt R42 och justerad F-pot utan svaj och överskjut?

// Andreas

Liknande ämnen

1. Prisbild på Saab cabriolet NG 900 & OG 93
    Av jacmic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-05-01, 20:31
  2. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 21:34
  3. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34