Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 9101112 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 222

Ämne: Saab 900 Turbo 16V Cabriolet

  1. #201
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 707
    Medlem#
    7660
    Gött att se den ute! Ska den få Aero-exteriör? 16" Aero kommer bli snyggt! Ska du behålla dem hel-lackade?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  2. #202
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Ja, jag tänkte att jag skulle försöka få till något som liknar den röd / antracitgråa Aero färgkombon, vi får väl se hur det går..
    Fälgarna kommer nog att få vara som de är, åtmindstone till en början. Fick bekräftat i senaste Saab Cars Magazine att "Aero 16" fanns som tillval hellackade, i alla fall till 9000, så helt fel är det ju inte.
    Den som har lackat har dessutom lagt till väldigt mycket metallic vilket ser riktigt nice ut i solen, jag får se hur de ser ut monterade på bilen sen...
    Det kan ju hända att man behöver få centrumen lackade i samma färg som plasten sen för att det skall gå rätt ihop...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #203
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Då centrumkåporna till Aero 16-hjulen jag införskaffade visade sig sakna fjäderringar/stålringar dök jag ner i gömmorna för att plocka fram sådana, jag var säker på att jag hade en hel uppsjö med sådana kåpor sparat.
    Hittade inte en enda en, inte ens till mina 15" Aero-92 fälgar jag sparat... måste ha åkt vid garageflytten... Behöver alltså få tag i på något sätt!
    Bild för referens, kåpa från en Superaero.

    IMG_4013.jpg

    Hittade dock lite annat "bra att ha" när jag grävde runt bland inventarierna, bl.a en växelstångsled och en oljekylare.
    Oljekylaren är "inte riktigt" 900, men själva cellpaketet har rätt mått, så det kanske går att anpassa den till korgen/hållaren. Av någon anledning gillar jag att den är typ guldfärgad, kanske kan se lite diskret fräckt ut i fronten...

    IMG_4012.jpg IMG_4010.jpg

    Jag försökte få klart för mig vad det är för gänga/anslutning på oljekylaren för att eventuellt hitta adapter till AN, men blir inte riktigt klok, möjligtvis någon som läser tråden som har koll eller kan tolka måtten jag tog?
    Någonstans kring 16,4mm i ytterdiameter och gängtolken som passade bäst var S.A.E 20....

    IMG_4009.jpg IMG_4011.jpg

    Har gjort rent och sett över aeroplasten, väldigt slitna men någorlunda hela i infästningar samt komplett med skenor o.s.v. Saknar några utav "gummilapparna" som ansluter några utav bitarna mot hjulhus men det klipper jag till av tjock gummimatta jag har liggande, inga problem. De bakre bumperförlängningarna verkar tyvärr vara ombyggda från Combicoupé till sedan/cab, det får duga, tillsvidare.
    Någon som kan tipsa om lackerare i Gbg-området?

    IMG_4006.jpg

    // A

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2024-08-21 klockan 07:02.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #204
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Liten catch-up, säsongen blev, kort, jag kunde inte hålla fingrarna i styr denna gång heller utan började plocka isär för provmontering av Aeropaketet...

    Korgen till oljekylaren blästrades och har målats, jag försökte lossa oljekylaren för att byta till den nya som jag har liggande, men kopplingarna satt som berget, som vanligt, och jag ville inte dra sönder innan jag har ANx-materielet hemma för att dra om ledningarna så den fick sitta kvar.
    Lade 2 timmar på att göra rent den på plats istället då den var väldigt skitig mellan lamellerna.

    IMG_4291.jpg IMG_4294.jpg IMG_4296.jpg IMG_4305.jpg

    Har stött på lite detaljer som behöver fixas med plasten förutom att det behöver ny färg, och här skall jag nu "bikta" mig lite.
    Delarna mellan hjulhusen kommer bli, biltemas gummifärg, "gunmetal", väldigt nära 176 Antracitgrå, aningen ljusare. (Väldigt kortsiktig lösning)
    På bilden ovan ser man "panel A" målad med gummifärgen och "panel B" (dörren) inte målad utan i befintligt skick.

    Det är ju svårt med färgmatchningen här, eller nästan omöjligt skulle jag säga att få samma kulör som bumpersen.
    Så - Bumper förlängarna skall jag, efter en del provmålning, köra med 176 Antracitgrå och blank klarlack på (tillsvidare).

    Medan man väntade på färg som torkade på bumperförlängarna så roade jag mig med mindre reparationer av vissa plastdelar, t.e.x återfixera en aluminiumskena med PL400 och nya starlockbrickor.

    IMG_4249.jpg IMG_4313.jpg IMG_4251.jpg IMG_4270.jpg

    En annan (onödig?) sak som jag också haft som litet sidoprojekt under tiden jag lackat / målat är grundlig renörning av original bumperförlängare samt utbyte av div. skruv, clips och andra monteringsdetaljer, det blev ganska bra.

    IMG_4265.jpg IMG_4264.jpg IMG_4267.jpg IMG_4269.jpg

    Provmontering och alignment av alla tre delarna på vänster sida är tänkt ske denna vecka för att kunna måla "panel B + C" inför slutgiltig montering, sen får vi se om jag ger mig på höger sida direkt eller om jag måste avvakta..
    Jag saknar plastpluggar/clips för montering av fler aluminiumskenor men har eventuellt ett gäng "på gång"

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2024-08-20 klockan 14:33.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #205
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 707
    Medlem#
    7660
    Intressant att gummifärgen matchade såpass bra, skall läggas på minnet!

    Ska du ha blanka stötfångarförlängare istället för matta/sidenmatta? Vad heter fästmuttrarna som håller nedre läppen förresten? De brukar ju behöva bytas
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #206
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Ja, förvånansvärt nära/ bra färg i dessa sammanhang.
    Det är ju hållbarheten och antagligen inte så beständig mot kemikalier men...

    Det beror lite på vem/ vart man frågar, men jag köpte ett gäng på Göteborgs skruvcenter, de kallar dom för "plåtexpander" (molly), de finns ju i olika utformningar och storlekar men dessa är M4-varianten.
    Väldigt likt de som sitter där från början, om inte exakt.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #207
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 175
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat!

    Tråkig att slangarna alltid till oljekylaren ska sitta fast. Samma sak på 9000, är dock bättre design på 9-5.

    Ja verkar som att plåtexpandern är ett kärt barn med många namn. Skruvankare kallar Würth dom för sen finns det även metallexpander.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #208
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 221
    Medlem#
    3471
    Kul småpyssel att hålla på med även om det är tidsödande.

    Gå inte i fällan och få för blanka aero-kjolar då ser de ofta skabbigare ut då de inte är helt plana utan plastens form avslöjas direkt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #209
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 076
    Medlem#
    2661
    Måttet på oljekylaren, du skriver 26,4mm...på skjutmåttet är det 16,4mm men det kanske bara är en felskrivning
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #210
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Du har helt rätt Johan, jag rättar till texten..

    Björn, panelerna mellan hjulen kommer absolut vara matt, experiment med bumperförlängarna pågår dock..

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #211
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Slutskedet av provmonteringen av aeroplasten. Nyansskillnader förekommer...

    IMG_4401.jpg IMG_4414.jpg IMG_4412.jpg

    Fixat till fästen/ avtäckningar för hjulhusen, ett ganska kul jobb, mäta, klippa, testa, klippa o.s.v med kartongmall först som sedan resulterade i bra substitut till originalen, om inte bättre.
    Bitarna för bakre bumperförlängaren återstår då dessa är gjorda av hårdplast. Planen är att försöka göra en förlängning i gummi till den som sitter där original.

    11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg

    Var upp till Jesper en sväng under helgen som gick och plockade lite smågrejer från en "reservdelsbil" som köpts.
    Bland lite annat, ytterligare plastplugg för vidare montering av aluminiumskenor på höger sida.
    Beställde 10st från SSK också, så nu borde jag vara hemma m.a.p detta.

    IMG_4421.jpg IMG_4422.jpg

    tbc

    9 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #212
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 221
    Medlem#
    3471
    Kul uppdatering det är ganska mycket plock och delar med allt runt aerokjolarna vilket man kanske inte reflekterar över.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #213
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Så mycket jobb för bara det där!? Ja... tydligen..

    Ett sidospår jag halkade in på blev främre stötfångaren vars regskylts-hållarplåt såg bedrövlig ut, någon har försökt "rikta" den efter att ha blivit deformerad, frågan är om den blev mer eller mindre deformerad efter riktningsarbetet..

    IMG_4306.jpg IMG_4308.jpg

    Konstaterade ganska direkt när jag skruvade bort denna från stötfångaren att den inte skulle gå att skruva tillbaks den "nya" utan lite innovation.
    Innovationen slutade med en helt dissekerad bumper...
    Rost förekom, faktiskt mer än metall i de "fästen" som är ingjutna i foamen för att fästa plåten i.

    IMG_4450.jpg IMG_4453.jpg IMG_4455.jpg

    Bösa bort all gammal rost efter de gamla, höfta och måtta lite för att slöjda till ersättare att skjuta in i de befintliga spåren.

    IMG_4454.jpg IMG_4456.jpg

    Ett tag var jag väldigt nära att göra "hål för intercooler-modden" för att ha gömd/ tillgänglig bakom regskylten men släppte den idén.
    Ihop med "pusslet" igen, gänga M6 i de nya fästplattorna samt skruva dit den "nya" plåten som Schwartz fixade åt mig.
    Den fick några lager svart färg samt 1K klarlack på sig samt en prick över i-detalj som jag tycker blev ganska bra i form av en liten dekal.

    IMG_4499.jpg IMG_4498.jpg

    Givetvis kunde jag inte motstå frestelsen att ta isär alla plastdelar som bumpern består av för att byta ut nitmuttrarna/ plåtexpander heller när jag ändå höll på, men det var dags skulle man kunna säga, förhoppningsvis skall det gå lätt att skruva ihop resterande delar sen på plats på bilen. Med lite tur får man en aning justermån mot resterade delar samt bumperförlängarna då..

    Jaja, åter till montering av aeroplasten.

    12 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #214
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Tjusigt! Sånt här nörderi är kul
    Man mår så gött efteråt när allt är nytt/fräscht igen.
    Och monteringen går som dans!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #215
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 134
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Hittade dock lite annat "bra att ha" när jag grävde runt bland inventarierna, bl.a en växelstångsled och en oljekylare.
    Oljekylaren är "inte riktigt" 900, men själva cellpaketet har rätt mått, så det kanske går att anpassa den till korgen/hållaren. Av någon anledning gillar jag att den är typ guldfärgad, kanske kan se lite diskret fräckt ut i fronten...

    IMG_4012.jpg IMG_4010.jpg

    Jag försökte få klart för mig vad det är för gänga/anslutning på oljekylaren för att eventuellt hitta adapter till AN, men blir inte riktigt klok, möjligtvis någon som läser tråden som har koll eller kan tolka måtten jag tog?
    Någonstans kring 16,4mm i ytterdiameter och gängtolken som passade bäst var S.A.E 20....

    IMG_4009.jpg IMG_4011.jpg
    Gissar att gängstigningen är 19 GPT (Gängor Per Tum) vilket motsvarar ca 1,34mm.
    I så fall är gängan 3/4" rörgänga

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #216
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Gör om och gör rätt..

    Jag köpte ju "kromlist" på SSK reservdelar, med själväftande tejp.
    -Smidigt tänkte jag, det är ju snart gjort att peta dit på bumper-förlängarna och frambumpern.
    Klippte glad i hågen till och tejpade dit.
    När jag kom till garaget dagen därpå hade det lossnat, typ helt..

    För en tid sedan monterade jag ju isär frambumpern för rengöring, reparation av regskyltsfästen samt byte av expandrar/rivnuts.
    Nu hade jag sådan tur så att jag fick lov att ta bort och plocka isär den igen, för att kunna installera kromlisten så att den faktiskt sitter fast.
    (Man måste ju ha "skalet" löst för att fippla med "fästena" och "metallclipsen" som sitter i ändarna på listen.)
    Ja, jag fick ju i alla fall känna att det var värt att byta alla skruvar, muttrar o.s.v, för det var ju bara att skruva isär andra gången.

    IMG_4756.jpg IMG_4758.jpg IMG_4757.jpg IMG_4755.jpg

    Pysslat på i omgångar med aeroplasten, jag ser ljuset i tunneln, lagom till hösten.
    Jag fnulade länge på hur jag skulle lösa nedre fästpunkterna på dörrpanelerna, jag var inte så sugen på popnit men köpte ändå på mig nit, rostfria kontrabrickor och gjorde ett försök..
    Nej, vilken skit att hålla på med.
    Åkte till Hornbach och köpte rostfria M5 maskinskruv + nylock muttrar, det blev kanska bra och att veta att det är "ganska enkelt" att ta bort hela skölden om det av någon anledning skulle behövas.

    IMG_4737.jpg IMG_4738.jpg

    En liten stilstudie i mina egentillverkade "gummiflaps" för den som är intresserad.
    Det blir rediga fukt och grusfällor hur man än gör, som tur kör jag ju inte så mycket på grusvägar, eller kör alls för den delen...

    IMG_4740.jpg IMG_4741.jpg IMG_4742.jpg IMG_4743.jpg

    Så, nu när jag är nästan i mål med aeroplasten så muttrade jag dit mina "nya" Aero16 på ena sidan och Superaero på andra sidan för utvärdering, jag har lite svårt att komma överens med Aero16...
    Frågan är om det beror på att nyansen inte stämmer överens med vad man är van, skulle det kanske se bättre ut om centrumen var av mörkare kulör..?

    IMG_4760.jpg IMG_4761.jpg IMG_4764.jpg IMG_4766.jpg

    Undrar vad man skall skruva isär härnäst...

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2024-10-14 klockan 11:16. Anledning: stavning...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #217
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 707
    Medlem#
    7660
    Snyggt! Kör oxå den kromlisten på min, fast inte klistrad utan monterad som original som du har gjort nu. Funkar fint (hittills)!

    Jag tycker att Aero16 behöver kontrast på ytterkanten för att se riktigt bra ut, tror att polerad / svarvad kant hade gjort gott! Silver centrum är alltid cleant, måste inte vara grått
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #218
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    580
    Medlem#
    -
    Jag har bara limmat mina och det har hållit ännu för mig men bra å veta man kan göra på det viset också
    Saab 900 T16 -1990

  19. #219
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    En kort luftning och varmkörning igår, nu är nog hösten här...

    IMG_4788.jpg IMG_4789.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #220
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Jag röstar för fälgarna på förarsidan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  2. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  3. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •