Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta 9-5 mot V70 ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Byta 9-5 mot V70 ?

    Jag har blivit erbjuden att köpa en V70 2.5T till ett bra pris. Den är välservad och mycket bytt senaste året, har automatlåda och dragkrok (något jag saknar..).
    Frågan är då hur mycket jag byter upp mig? Bilarna har rullat ungefär lika långt.
    Automat o dragkrok är det som lockar mest

    Det här forumet och WIS är ju ganska svårslaget när man försöker mecka med det mesta själv
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Frågan är väl om du byter upp dig. 9-5 slog V70 rejält hos bilprovningen för samtida årsmodeller. Men V70 går ju att hitta som senare årsmodeller.

    Att hitta en 9-5:a med automatlåda och drag bör inte vara svårt, det heller.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Om du har en bil som du är nöjd med i övrigt,varför inte montera drag på den?
    Du vet vad du har men inte vad får när du byter oavsett märke.
    Den dagen din bil måste bytas när den är "slut"välj aut.och drag mm.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag antar att vi pratar om den V70N, d.v.s. årsmodeller 00-07? Det är överlag bra bilar, men det är og9-5 också. Det V70N övertrumfar saab på är det riktigt bra rostskyddet. Bränsleförbrukningen är något högre än saabens.

    Men vi pratar ändå om bilar som börjar bli till åren, så viktigare än modell är skötsel. När du köper du en rejält begagnad bil får du räkna med att hitta både den ena och den andra skavanken efter köp, medan din befintliga bil vet du vad du har.

    Så om din befintliga bil är väl underhållen är det nog bästa lösningen att montera dit en dragkrok. Den kostnaden lär vara mindre än pengarna du behöver lägga emellan för att köpa en jämförbar v70 och du slipper de negativa överraskningar efter bilköpet.

  5. #5
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Du vinner nog tillgång till reservdelar då Volvo PV fortfarande "finns".
    Jag hade en "vanlig" S60 (140Hk) ett tag som tjänstebil och visst - den hängde med
    och stolarna var riktigt riktigt riktigt bra (!). Efter det att jag lämnat tillbaka
    den och bytt jobb sökte jag efter "2.5T" som är litet av en "Sweet Spot"
    men dom försvann i princip samtidigt som jag läste Blocketannonserna.
    Volvos gamla raka 5:a är en trevlig maskin men Ford som köpte PV såg till
    att dom motorerna skulle försvinna. Endast 4:or, 6:or och 8:or skulle finnas kvar.

    Road&Track testade Volvo S60 turbo (den med ... var det 300Hk?) mot SAAB's
    9-5 Aero och skrev om Volvon att den var "An engine desperately looking for a chassis."
    vilket inte var helt fel. Gamla P2-plattan var nog mest tänkt för dom som "åker" bil
    då den är trygg och litet sävlig. När Ford köpte Volvo fick bilarna även
    väghållning, något som Ford var ganska duktiga på.

    Om Du slår till på Volvon, så se till att vara flink i fingrarna när Du skall byta
    lampor i den högra strålkastarinsatsen och/eller har några askar med Novaleucol
    (nervlugnande). Instruktionen säger att fronten skall tas ner. Det g å r utan
    men med förhöjt blodtryck under manövern...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Tack för svar!
    Yes det gäller V70N, en -04. I det här fallet bör det dock inte uppstå några överraskningar som bef ägare vetat om. Fullservad och endast någon mindre skavank som man får räkna med när det handlar om dom här milen

    Min är lite tråkig i lacken men det är väl också det enda som negativt just nu.
    Nu vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas få för Saaben men gissningsvis så "tjänar" jag 2-4000 på att ta Volvon.

    Är det så grisigt o byta en lampa... därför man ser en del med bara ett halvljus

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Är det så grisigt o byta en lampa... därför man ser en del med bara ett halvljus
    Jag har en bekant med en v70. Han åker rally och bygger sina egna rallybilar. Jag har sett honom göra kompletta motorbyten på en kväll och byta växellådor på nån timme, så skruva kan han definitivt.
    Han lämnade in sin v70 på auktoriserad verkstad för byte av lampa. Det säger väl allt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Min är lite tråkig i lacken men det är väl också det enda som negativt just nu.
    Nu vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas få för Saaben men gissningsvis så "tjänar" jag 2-4000 på att ta Volvon.
    I så fall tror jag du lurar dig själv. Det kan finnas skäl att byta, men att tro att du skulle ekonomiskt tjäna på att byta i det här faller är nog önsketänkande.

    Det finns ett talesätt, "den billigaste bilen är den du redan har", som det ligger mycket i. För man ser mycket tydligare alla detaljfel/problem på den bil man har än den man precis stiftat bekantskap med. Rent generellt, en 15 år gammal bil (som inte är renoverad till nyskick) har garanterat somliga småproblem - och på bilen du redan har så är dessa problem tolerabla för dig, annars hade du antagligen åtgärdat dem redan.

    7 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    men gissningsvis så "tjänar" jag 2-4000 på att ta Volvon
    Inte en chans. En 9-5a är märkbart billigare på begmarknaden än en V70 med jämförbar årsmodell, miltal, utrustning och motor.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Varför inte köpa V70 prova den ett par månader och sen ev. sälj den vidare.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Precis så blir det
    Ägt en 850 för länge sen o sålde den för att den var så tråkig men livet ser lite annorlunda ut nu

    Tack för all hjälp o synpunkter!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om livet blir för tråkigt får du sätta dig i Saaben

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  2. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •