Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: För högt lambdavärde vid besiktning på E85-konverterad 9000 2,3t -97?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    För högt lambdavärde vid besiktning på E85-konverterad 9000 2,3t -97?

    Jag var och försökte besikta min 9000 för nån dryg vecka sedan.
    Jag fick då tre stycken 2:or, en av dem fixade jag direkt den andra beskriver jag i en annan tråd under kategorin Chassi, bromsar & transmission.

    Det är alltså lambdavärdet som är lite för högt. HC och CO ligger däremot bra.

    Som ni ser så har jag laddat upp 4st bilder, jag har även gjort lite anteckningar på dem för att ha koll på vilken specifikation på motorn jag hade vid just det tillfället.
    Den första är besiktningsprotokollet från 2018. Som ni ser så är bilen E85-konverterad men inget annat är bytt i motorn förutom mjukvaran i boxen. Här hade jag lite vacuumläckage vid slangarna till vevhusventillationen och allt det där som gjorde att bilen inte gick som den skulle. Något som jag fixade till efterkontrollen (andra bilden) och då gick bilen igenom utan några problem.

    Tredje bilden är från årets besiktning som ni kan se så är lambdavärdet allderles för högt (1,17) , det var även lite svårt att hålla jämnt varvtal enligt besiktningsmannen.

    Inför efterkontrollen som jag gjorde idag (sista bilden) så bytte jag tillbaka till precis dem grejerna (och mjukvara) som jag hade när jag besiktade 2018, alltså orginal röda 345cc spridare och 2,5bars mappsensor.
    Enda skillnaden mot för ett drygt år sen är turbon och avgassystemet.

    Något bättre lambda fick jag väl nu men fortfarande lite för högt för att det ska kunna gå igenom (som ni ser) och fortfarande lite svårt att hålla jämnt varvtal enligt tjejen som utförde efterkontrollen.

    Jag har inga felkoder.

    Några tips på vad felet kan vara?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det var ett ordentligt luftöverskott du hade. Börja med att kontrollera avgasystemets täthet, jag är tveksam till att motorn verkligen går såpass magert utan det är nog möjligt att det läcker in luft i avgassystemet någonstans. Annars så kan man misstänka lambdasonden i sig.

    Vad säger motorstyrningen om lambda och multiplikativ adaption?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Vad menar du med multiplikativ adaption?

    Enligt T5 Suite (när man går online med datorn) så ligger lambda något över 1 på tomgång men ligger ganska nära 1 när man varvar lite.
    Vid fullgasaccelerationer så går det ned till 0,8 eller till och med något lägre.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    lambdaint tror jag att du ska titta på.
    Har du verkligen kollat efter läckage i avgassystemet?
    Be någon att hålla för lite lagom vid ändröret och kolla igenom hela systemet, speciellt skarvarna
    Senast redigerat av PelleJ den 2019-07-31 klockan 07:30.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Vad menar du med multiplikativ adaption?

    Enligt T5 Suite (när man går online med datorn) så ligger lambda något över 1 på tomgång men ligger ganska nära 1 när man varvar lite.
    Vid fullgasaccelerationer så går det ned till 0,8 eller till och med något lägre.
    Vilken källa? Smalbandsonden eller bredbandssonden?

    Lambdaint är som PelleJ säger bränslekorrigeringen som krävs för att hålla lambda 1.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag har kollat lite med både "systemlambdasonden" genom att gå online med T5 suite och genom att köra med min Innovate bredbandslambda faktiskt.
    Dock verkar något ha hänt med den senare eftersom att den uppdaterar inte lika snabbt längre.

    Det är nog ett bra tips att hålla en plankbit utför ändröret och kika efter läckor. Sen är det ju bara att rita ut var det läcker med en tuschpenna och kladda på lite avgaspasta där.
    Ska testa det. Tack för tipset!
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. E85-konverterad 9-3 SS - Hur tanka inför besiktning?
    Av Prodigal_Son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 07:58
  2. För högt lambdavärde
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •