Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem, Antisladd/Antispinn ur funktion NG9-3 TTiD

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Startproblem, Antisladd/Antispinn ur funktion NG9-3 TTiD

    Hej!

    Någon som kan ge en hint om var eventuell problematik kan ligga?

    Min syster ringde & sade att hennes 9-3 TTiD -2010 inte ville starta. När man vrider på nyckeln så säger SID Antisladd ur funktion & Antispinn ur funktion. Men motorn går inte att starta.

    Det började i förrgår med en backning som gav motorstopp. (kan vara ren tillfällighet). Då kom meddelandet upp & det gick inte att starta. Sen något försök senare, startade bilen igen. Fungerade igår. Idag är meddelandet åter & hon kommer ingenstans. Har tyvärr ingen eSID2 i den bilen.

    i.o.m. distansfelsökningen på telefon & att det inte fanns något mer att gå på, bad jag henne koppla loss en batteripol för att se om det räcker med att "nolla systemen" för att lyckas starta igen.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Batteriet?

    Använd Bobrik, hon har väl en?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja, funderade också på batteriet. Det är förvisso nytt sedan i fjol & underhållsladdas allt som oftats. Men TTiD har ju ibland problem med kabelkrimpningen till batteri Plus-polen. Så jag bad henne sätta batteriet på laddning.

    Jo, en Bobrik finns i den bilen. Knappa fram till spänningsmätning kan man ju göra.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Efter mitt första inlägg så sattes batteriet på laddning. Precis som RZ var inne på. Vi pratades vid nu igen & provstart gjordes efter ett par timmars ctek-laddning. Motorn startade. Bobrik visar 13.x V något på tomgång direkt efter starten (minns tyvärr inte decimalen).

    Pluspolen har inget smältlim som läckt ut från krympslangen. Men det kan ju ändå vara den som skapar övergångsresistans mellan polsko & kabel. Eller så har något med laddaren/laddregulatorn börjat ge sig. TTiD 2010 med ca 13-14.000mil.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nähä, det ville sig tydligen inte vid nästa startförsök några timmar senare.

    Klickar tydligen inte heller när man stoppar i nyckeln i tändningslåset.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Båda mina 9-3 (og och ng) laddar med 14,4 Volt direkt efter start. Spänningen sjunker långsamt ner mot 13,9-14,0 Volt efter 15-30 minuters körning. Temperaturen är sällan över 23 grader vid start då bilarna står i garaget. Laddspänningen sjunker med ökande temperatur.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Igår var väl årets varmaste dag med ca +30grader.

    Ja nått el trubbel är det nog.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Spänningsfall i kablar/kabelskor mellan generator och batteri/chassi eller dåliga kol är ju vanligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är inte batteriet kört?

    Startar den med startkablar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Bra fråga. Jag har inte varit i närheten av bilen. Å nu i helgen är det ingen hemma som kan kolla något. Tror hon lät batteriladdaren vara igång.

    Batteriet är nytt Exide TA852 sedan ett år tillbaka. Men det kan ju fått nån knäck.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Var det TTiD som inledningsvis hade generatorer som inte var så bra & de senare byttes mot annat fabrikat? Eller var det TiD?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Både TTiD och TiD kan behöva byta generatorer nån gång ibland.
    Även minuskablen kan vara en orsak till dålig batteriladdning. Har sett flera bilar där det blivit varmgång även där. Att rattlåset inte klickar är normalt om bilen inte har rullat något efter den varit spänningslös. Krävs några km/h och sen stillastående för att
    det ska låsa igen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har nu varit och felsökt bilen. Ett av de två gula reläen 90226846 till tändning och start, i elcentralen i motorrummet hade spolen brunnit av på. Beställde de två sista som Orio hade i lager. Ska anlända i morgon.

    Noterade även att minuspolens polsko blev varm. Får fixa det sen som nästa grej.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Reläerna utbytta & det verkar fungera som det skall. Det var tändningens relä som gett upp. Men bara för sakens skull så bytte jag både det till tändning & start. Så har man det gamla som fortfarande fungerade som reserv, ut i fall att.

  15. #15
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Har nu varit och felsökt bilen. Ett av de två gula reläen 90226846 till tändning och start, i elcentralen i motorrummet hade spolen brunnit av på. Beställde de två sista som Orio hade i lager. Ska anlända i morgon.

    Noterade även att minuspolens polsko blev varm. Får fixa det sen som nästa grej.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Reläerna utbytta & det verkar fungera som det skall. Det var tändningens relä som gett upp. Men bara för sakens skull så bytte jag både det till tändning & start. Så har man det gamla som fortfarande fungerade som reserv, ut i fall att.
    Intressant att du fick de två sista. Har detta hänt på denna TTIdn kan det troligtvis hända på andra TTid med.
    Och finns det då inga reläer så kan det ju bli intressant. Går säkert löda dit ny spole eller liknande i värsta fall. Eller skroten.

    Du vet inget om Orio skulle försöka få fram flera sådana reläer?

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det var SAAB-verkstadens reservdelsförsäljare som sade detta till mig när han kollade i Orios lager för att göra beställningen åt mig. Så han hade ingen koll på om & när det kommer in fler i Orios lager.

    Dessa gula relä är en GM produkt & sitter nog i alla ng9-3 elcentraler. Antar att man likväl kan beställa dem från Opel eller annan GM bil.

    90226846 finns tydligen här: ( Sitter i rätt många SAAB modeller: 900 1986-98, 9000 1985-98, 9-3 1998-03, 9-5 1998-10, 9-3 2003-14 )
    https://webshop.saabparts.com/klassi...0/rela/rela846

    Så det bör således krylla av dessa på skroten.

    Hur som, om detta är ett vanlig eller ovanligt fenomen vet jag ej. Men att ha ett (eller två) hemma i reserv (i handskfacket) kan ju vara bra så man inte blir ståendes.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det verkar även finnas ett gäng eftermarknads alternativ till detta relä.

    t.ex.
    https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/90226846

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Hur kom du fram till detta felet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Klassisk felsökning.

    Så här gjorde jag.

    Först bad jag min syster låta batteriet vara på Ctek-laddning tills jag kunde komma på plats & felsöka.

    1. Batteri kontroll med min Ctek Battery Analyzer. = Batteriet var OK
    2. Kopplade loss polskor & ruckade på dem för att undanröja eventuell övergångsresistans p.g.a. korrosion. = samma resultat med "ur funktion".
    3. Testade med ett annat bilbatteri som jag vet fungerar. För säkerhets skull. = samma resultat "ur funktion".
    4. Kollade över batteriets anslutningskablage okulärt. = till synes ok.
    5. Bytte plats på de gula reläerna för start & tändning. = Då gick SID systemtest igenom & ingen Antispin ur funktion & antisladd ur funktion. Men då gick motorn inte att starta. = felaktig funktion i det ursprungliga reläet för tändning. Plockade av locket & mätte upp relät med ohm meter, det verkade vara avbrott i spolens slinga.
    6. Tog båda gula reläerna från min TTiD & satte i syrrans TTiD. = normal funktion. Noterade då att minuspolens polsko ganska omgående blev ordentligt varm, så den inte ens gick att ta på.
    7. Beställde 2st nya relä.
    8. Monterade de nya reläerna, nollade felkoder med eSID2 & bilen fungerar nu som sig bör, vad gäller startsekvensen.


    Har idag bytt polskon på minus sidan. Då MY2010 inte har batterisensorn på minuspolen, så var det ganska smidigt, samt att det var tillräckligt slack i kablarna för att räcka till.
    Jag klippte de två kablarna (16mm2 & 25mm2 ?) jäms med polskokrimpens vertikala "rör" & skalade upp kablarna ca 20mm. Skruvade sedan fast dessa i klämman på en blå OJOP Quick Power batterisnabbkoppling jag hade liggandes hemma.
    https://www.ojopsweden.com/battery-connectors/

    Nu så fungerar det fint igen. och får hoppas att det gör så även framöver.

    Frågan är vad som gjort att relät pajjat? Kan t.ex. övergångsresistansen i polskon skapa sådana bieffekter i elsystemet att något annat ger med sig? Det blir ju en ganska stor elektrisk ström just där om det blir så varmt som det blev.

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Exemplariskt
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkoder antispinn och antisladd NG9-3 TTiD
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 16:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •