Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Koppla extraljus NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65

    Koppla in extraljus, 9-3 -06

    Skall sätta extraljus på bilen.

    1. Läst i "Instruktionsboken" att det finns en "Knapp för tillbehör" (med ett minustecken på) på instrumentbrädan som kan användas för tillbehör, t.ex. extraljus.
    2. Har läst i "WIS" under "Extraljus" att det skall sitta ett relä i position 5 i motorrummets elcentral.
    3. Har läst i "WIS" under "Extraljus" att det finns en "Anslutning, tillbehör" vid vänster fjäderbenstorn.
    Förmodar att kablaget är fördraget när jag läst ovanstående.

    Nu dyker det upp ett antal frågor som jag hoppas få hjälp med.

    1. Behöver man göra någon programmering av bilen för att den skall veta att jag anslutit extraljus till "Anslutning, tillbehör" eller känner den av det själv ?
    2. Var kan man köpa ett passande relä och vad heter det i så fall?
    3. Behöver jag göra något mer (förutom att montera ljusen) ??

    4. Var kan man köpa en lämplig kontakt som passar i "Anslutning, tillbehör"
    Senast redigerat av Bengt-M den 2016-07-28 klockan 17:03. Anledning: Punkt 4 tillagd
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Behöver fortfarande lite hjälp med det elektriska!

    Har satt i ett relä (i position R5) samt en säkring i position 24 i motorrummets elcentral.
    Därefter mätte jag flera gånger i "Anslutning, tillbehör" vid vänster fjäderbenstorn.
    Mellan varje mätning så skiftade jag mellan hel och halvljus, utan att det gjorde någon skillnad.


    Så följande frågor kvarstår:

    1. Behöver man göra någon programmering av bilen för att den skall veta att jag anslutit extraljus till "Anslutning, tillbehör" eller känner den av det själv ?
    3. Behöver jag göra något mer (förutom att montera ljusen) ??
    4. Var kan man köpa en lämplig kontakt som passar i "Anslutning, tillbehör"

    Någon som vet och har gjort det själv?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Nu ska vi se om jag minns det här rätt.

    1. Ja, du behöver aktivera "streck-knappen" mha Tech2. (Görs utan säkerhetsaccess på en minut)
    3-4. Du behöver en kontakt från närmaste SAAB-verkstad, som sätts i "anslutning-tillbehör", med en kabel till ett av stiften (mät fram vilket av dem det är som ger ström när knappen är aktiverad) som du sen använder som styrström till ditt separata reläkablage för extraljusen.


    edit: stavning
    Senast redigerat av AnteO den 2016-07-29 klockan 20:14.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Tack AnteO !!

    Det förklarar varför inget hände idag.

    Det blir att åka till närmaste Saab verkstad och aktivera knappen och inhandla kontakten.
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Extraljus LED-bar till NG9-3

    Hej,

    Funderar på att köpa extraljus till min Saabv 9-3 TTiD Aero SC 2010.
    Har titta på Hella 470 som är en LED-bar som verkar vara bra och verkar vara en av de mindre formaten som även är ganska diskret.
    Min fråga är om någon har erfarenhet av Hella och av just deras Led ramper.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49
    Ingen erfarenhet av ledramper så kan tyvärr inte svara på din fråga,.
    Undrar hur du tänkt montera den?
    På skylthållare för reg.skylten?
    Själv lite sugen på den lösningen, men vet inte hur bra/känsligt det blir.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag funderare för att integrera den bakom gallret där kylaren får sitt luftflöde. Dock här Hella 470 låg vikt att den går att montera under registreringsskylten med denna hållare: http://www.hella.se/Produkter/Monter...aljushallare2/.
    Jag tror jag skulle gå på den lösningen istället, dock blir den mycket lättare stöldbegärlig när den är monterad på detta sätt.
    Läste även i Vi bilägare test för extraljusen så bör man gå på Hella's 470 spot (Hella 470 ref 37,5) då den har längst ljusbild jämfört med Hella 470 ref 25.

    Dock finns väl alltid risk för stenskott oavsett extraljus. Dock så är tydligen LED ramper linser mycket mer tåliga jämfört med traditionella extraljussatser p g a av materialet polykarbonat. Dessutom kan man kolla om fästen och detlajer är tillverkat i rostfritt för undvika rost angrepp.

    Förresten så att Hella 470 sitter monterade på polisens V90.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Hellas produkter brukar ju rent generellt vara genomtänkta & av hög kvalitet, då det är ett väletablerat varumärke. Jag har dock ingen erfarenhet av deras LED-ramp. Men den ser ju trevlig ut & med tanke på prislappen för den, så får man anta att det är bra grejor.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag har skrivit det här tidigare, i en annan x-traljustråd.
    Tänk på att lågt monterade ljus bara lyser upp vägbanan inte in i skogen när det finns plogkanter. Rent generellt tycker jag det är fult med x-traljus, men efter att ha dödat en älg med 9-5:an, har jag nu 3 st som jag monterar under de mörka årstiderna. Dessa sitter på samma höjd som bilens huvudstrålkastare. Optimalt vore att ha x-traljusen på taket, men där går gränsen för förfulning.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Jag upplever pencil-versionen för smal om man ska se rådjur i vägrenen.

    https://youtu.be/zCNaIJzPw7Y

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Koppla extraljus NG9-3

    Någon här måste ju ha kopplat in extraljus på sin 9-3 2010.

    Hade tänkt hjälpa morsan att koppla in extraljusen på hennes bil. Allting är draget och klart förutom att signalen från original helljusen inte är påkopplad.
    Finns ju ingen "kontakt" eller liknande utanpå lyktorna och öppnar man upp gummitätningen för helljuset så är det bara 3 tunna svarta kablar som går till lampan.

    Försökt hitta hur och vart jag ska få signal men inte hittat något konkret.

    Så någon här kanske kan hjälpa mig? Ni får väldigt gärna bifoga bilder också för att underlätta och förstå bättre...

    Har inte lyckats hitta vart själva kabelstammen till lyktorna går heller förutom det som kommer till säkringsboxen. Och där har jag heller ingen aning vilken kabel som är till helljuset..

    Väldigt tacksam för hjälp!

  12. #12
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Du har faktiskt den turen att det finns en färdigdragen kontakt för extraljus på NG9-3.

    Den ligger ovanför vänster hjulhus kring säkringsboxen, på denna kan man koppla på extraljus typ 2 x 45W rakt av (enklast med originalkablage som gick att köpa förr) men jag använder den endast som styrström till 3 x 60w med externt relä. För att denna kontakt ska funka måste du aktivera den med Tech2. Nackdelen (Som jag visserligen aldrig upplevt som en nackdel) är att du måste slå på extraljusen på en knapp i panelen märkt med ett minustecken/bindestreck ( - ) varje gång du startar bilen för att extraljusen ska vara på.

    Det andra alternativet är ju som vanligt att skarva dig in på helljuskabeln till lyktan. Personligen föredrar jag alternativ ett. Minns inte vilken kabel det är, men jag kan ta reda på det om du vill välja denna väg.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för tips. Precis jag måste aktivera den och det har jag inte möjlighet att göra så därför måste jag ta signal från befintligt helljus.
    Det är där jag är fundersam. Hur och vart ska jag ta signalen då det inte finns någon utvändig kontakt på lyktan så att säga.
    Skulle vara tacksam om du kan kolla vilken kabel som går till org helljus.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Hej,
    Köp en H7 adapter på JULA, den innehåller en kabel att tjyva ström till extralyset, funkar riktigt bra

    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...dapter-604237/
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Det där var en jäkla trevlig lösning
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Jag har den till mina 2 relän som tänder ledramper

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    OBS att Julas lösning har klena kablar. Jag använder MIN 2,5 kvadrat till mina 100w x-traljus.
    Inte alls svårt att "bygga" egen lösning. Ta ström till reläet, via en brytare i kupén, från en "Norskkontakt" på helljuskabaget.

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    OBS att Julas lösning har klena kablar. Jag använder MIN 2,5 kvadrat till mina 100w x-traljus.
    Ja, men nu snackas det om manöverspänning till relä för extraljus.

    Jag vill påstå att det är viktigare att ha ordentliga anslutningsdon än grov kabel när det kommer till belastningssidan.
    Hur många gånger tar själva tråden stryk och hur många gånger sker varmgången i själva anslutningen....?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Jag tror Lasse menar att eftersom Julalösningen är en förlängning av det vanliga kablaget, så kommer det att gå full ström genom förlängningsbiten av kablaget. Däremot inte till sidoanslutningen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    .....så kommer det att gå full ström genom förlängningsbiten av kablaget. Däremot inte till sidoanslutningen.
    Vilket inte heller behövs, för att dra ett relä..?
    Varför linda in och strula till det?

    Oavsett så har ju TS nu fått några olika förslag.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Koppla in extraljus i 740
    Av Direkta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •