Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hålbult för två banjokopplingar? Fuelrail og900s -93.

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Hålbult för två banjokopplingar? Fuelrail og900s -93.

    Vill mäta bränsletrycket under körning på ett billigt, enkelt och icke förstörande sätt och hittade denna bild i EPC. Visa skärmdump från WIS/EPC här på forumet?




    Enligt den finns det en bult, nummer 27, som två banjokopplingar kan kopplas in på. Stämmer verkligen det? Måste vara värmen, men jag lyckas inte hitta något annat än motsvarande nummer 19 när jag googlar.


    Article : Hålbult
    PartNo : 8319915
    Usage : NLS-USE 12794638

    Article : Skruv
    PartNo : 8123895
    Usage : NLS-USE 92150976
    Senast redigerat av Moderator den 2019-07-26 klockan 15:25. Anledning: §7 Copyright
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Gå in på Specma på kardanvägen så löser de det åt dig

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tipset!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Kollade in dina artikelnummer men hittade ungefär lika mycket som dej, däremot hittade jag denna tråden. Inte alls din bil och säkert nåt som har nån lösning åt dej men kolla in bilderna några inlägg ner på första sidan. Hade inte den lösningen funkat för dej?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ll=1&styleid=2

    /D

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Daspunner - Tack för tipset! Hade varit en riktigt smidig lösning om jag tänkt ha permanent koll på bränsletrycket. Nu är det dock bara temporärt vid felsökning jag ska mäta trycket. Miss av mig att inte nämna det vid frågeställandet.

    Var inne på Specma nu på morgonen och fick bra hjälp. De hade tyvärr inte någon ”dubbelbanjobult” M12x1,5 hemma, men de beställde dock hem en som jag förhoppningsvis kan hämta på onsdag. Resten av sakerna som en 12mm banjo, tätningsbrickor, 4 bars manometer, bränsleslang och nipplar mm fanns inne.

    Då jag nu fick några dagar på mig innan de får hem bulten så ska jag ta och rota igenom mina ”bra att ha saker”-lådor och se om jag hittar en manometer som kan fungera och på så sätt spara lite pengar. Vill minnas att jag hade en som klarade drygt 4 bar när jag bytte till turbomotor i 99:an och då mätte turbotrycket.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Nu kommer jag inte ihåg var du bor.

    Men många av oss höll på med detta mycket på 9000, kolla runt bland folket.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag kopplade in en mätare på bränsleledningen till fuelrailen på min og900. I mitt fall var det enkelt då banjon var avklippt på min när jag köpte bilen. Så en lösning skulle till oavsett.

    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nu kommer jag inte ihåg var du bor.

    Men många av oss höll på med detta mycket på 9000, kolla runt bland folket.
    Tanken slog mig allt att fråga på forumet. Jag är nog dock tyvärr mer den typen av människa som lånar ut och hjälper andra, än den som lånar och ber om hjälp.

    Då jag trots allt har fyra Saabar så bestämde jag mig för att bygga mig en bränsletrycksmätare. Realpowers tips innebar att jag lätt kunde cykla till butiken som hade det som behövdes. Visst kommer det kosta några hundralappar, men att ha rätt verktyg lätt tillgängliga på verktygstavlan brukar göra att bilarna skärper till sig och krånglar mindre har jag fått för mig.

    Mr_SunBear - Ser snyggt ut! Lite svårt att se om den är synlig från förarplatsen vid körning. Fast jag gissar att om man försiktigt använder tryckluft anslutet till BTR’s vakuumslang för att simulera turbotryck så ser man snabbt om bränsletrycket ökar som det ska.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det är nog snart 10år sedan jag byggde en bränsletrycksmätare för småpengar och den funkar än.

    Manometern är en vanlig "luftmanometer" från Biltema för typ 79kr
    Till den köptes en passande slangnippel och en stump bensinslang.
    I andra änden har jag en banjokoppling från en skrotad Saab.
    Dubbelbanjobulten var det svåra men den kan dom som sagt beställa hem. (Ska man ändå beställa, ta både M12x1,5 och M14x1,5 så är det lite mer flexibelt)

    Min slang är närmare 1m så jag kan dra ut mätaren och tejpa fast den på rutan när det ska provköras med belastning, dvs fullt ladd till varvstopp
    Tack vare slanglängden är det nog bara luft som når manometern.
    Min lösning har som sagt funkat i många år men det är inget jag rekommenderar att ha monterat konstant. För permanent montering ska man såklart välja en manometer som är avsedd för bensin och montera den avskilt från motorns vibrationer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Mr_SunBear - Ser snyggt ut! Lite svårt att se om den är synlig från förarplatsen vid körning. Fast jag gissar att om man försiktigt använder tryckluft anslutet till BTR’s vakuumslang för att simulera turbotryck så ser man snabbt om bränsletrycket ökar som det ska.
    Min mätare sitter fast på LMM så den ser jag inte när huven ä stängd sas. Sedan är mätaren kopplad i serie med bränsleledningen så den vill jag gärna inte dra runt i motorutrymmet i onödan. Jag har inte mätt trycket vid varvstopp, peppar peppar så har det inte varit nödvändigt. Men när man öppnar huven efter ett par dagar och ser att det fortfarande är tryck i systemet så vet man att det iaf är tätt och backventil mm fungerar.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    SaabAero - Min lösning kommer troligen vara väldigt lik den du har med manometer för luft, men kommer sakna delar inköpta på just Biltema. Kommer inte vara permanent inkopplad. M14x1,5? Var finns denna gänga på bilen? Bränslefiltret?

    Mr_SunBear - Det här med att inte dra extra slangar i motorutrymmet i onödan håller jag med om. Hade jag haft obegränsad bränsletrycksgivarbudget så hade jag troligen införskaffat en tryckgivare med inbyggt batteri och bluetooth, typ en "TE Model # M5600".
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Var på Specma vid 11-tiden idag och fick byggt mig en bränsletrycksmätare som jag kunde koppla in på fuel-railen intill inkommande bränsle.

    De goda nyheterna - Bränsletrycksmätaren och bilens bränsletrycksregulator (3 bar) ser ut att fungera som tänkt.

    De dåliga nyheterna - Jag har absolut ingen aning om varför bilen bara klarar ladda 0,2 bar innan den börjar bluddra.
    Felsökning fortsätter i min felsökningstråd. http://forum.saabturboclub.com/showt...-vid-laddtryck



    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Fuelrail 9-5 Skillnader?
    Av RescueTeam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 10:12
  2. Fuelrail på 9-5?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 12:18
  3. Aluminiumprofil för fuelrail
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 10:05
  4. Mått på fuelrail, T5
    Av Bajjen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •