Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: AC kyler inte och ger missljud NG9-3 B207 -09

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Medlem#
    -

AC kyler inte och ger missljud NG9-3 B207 -09

Hej,

Aircondition slutade plötsligt funka här om dagen (har kylt bra hittills och inte haft detta missljud), bilen har strax över 20000 mil på mätaren. När man slår på AC låter det som vanligt, man hör att det belastar motorn något en kort stund. Men när man slår av AC (trycker "AC off") så skramlar det till och låter en kort stund som något rasslar runt. Se bifogat klipp för att bedöma själv! Hoppas länken funkar :-)

Tacksam för hjälp!

https://youtu.be/U9aSPQhVI_k

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Vad tror du om att häkta av multiremmen o känna på grejerna för hand? Sånna där missljud borde man nästan kunna känna. Borde ju vara nåt i magnetkopplingen till kompressorn skulle jag gissa.

STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Medlem#
    1
    Citat Ursprungligen postat av staffy Visa inlägg
    Hej,

Aircondition slutade plötsligt funka här om dagen (har kylt bra hittills och inte haft detta missljud), bilen har strax över 20000 mil på mätaren. När man slår på AC låter det som vanligt, man hör att det belastar motorn något en kort stund. Men när man slår av AC (trycker "AC off") så skramlar det till och låter en kort stund som något rasslar runt. Se bifogat klipp för att bedöma själv! Hoppas länken funkar :-)

Tacksam för hjälp!

https://youtu.be/U9aSPQhVI_k
    Min dotters bil hade samma problem, det räckte att fylla på med kylmedel. Har man otur finns det en läcka men för att se det måste det finnas spårmedel i kylmedlet så det bästa är att åka till någon som kan AC. I mitt fall sade de att det är säkert kompressorn som är kass så jag köpte en sådan men en annan bekant rådde mig att fylla på kylmedel och då slutade den rassla och har fungerat i 2 år efter det.
    Försvinner kylmedlet så är det oftast kondensorn som läcker men det kan givetvis vara kompressorn också. Någon bör testa systemet och se om det läcker och i så fall var. Lycka till.

Liknande ämnen

1. AC kyler inte 9-3 SC 09
    Av Glader9991 i forum Utseende och styling
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 17:36
  2. AC kyler inte
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 15:37
  3. Missljud, antagligen från motor, NG9-3 B207
    Av ztaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3