Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hjälp att välja rätt fjädrar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44

    Hjälp att välja rätt fjädrar OG9-5

    Tjenare alla Saab-fantaster!

    Mina bakfjädrar har gett med sig. Ena är kluven i tre delar och nu borttagen, så jag kör bilen på marknivå. Det är ca 15-18 cm mellan hjul och hjulhus, så det är gubbkörning som gäller.

    Jag har kollat på Biltema och där hittat fjädrar (jag behöver till båda bak)... 399 kr/st på Biltema.
    När jag jämför på Autodoc genom att knappa mitt registreringsnummer, så SER det i alla fall ut som de på Biltema. D.v.s. att den är ganska så bred i diameter upptill och smalnar av i nedre änden, ser väldigt mycket ut som den vi tog av, som dinglade i tre delar innanför hjulet.

    Problemet är att jag bara har möjlighet till hjälp med mekandet nu på söndag, så jag har inte tid att beställa online, utan måste ha fatt i fjädrarna fysiskt före söndag förmiddag.

    Ett dilemma dock, eller snarare en fråga... Vad är skillnaden mellan sportcombi och sportchassi? För på Biltema står det under fjädern för 399 kronor; "OBS, passar ej sportchassi". Där blir jag lite orolig, trots att fjädern verkar se exakt likadan ut som den på Autodoc..?

    OBS - Jag kunde inte bifoga bild här så jag tog mig friheten att lägga bilderna externa. Bilden på den trasiga fjädern föreställer fjädern i två delar som lagts ihop.
    Bilen: https://www.laddy.se/bilder-a/saab_9-5_pa_lift-383.png
    Fjädern (i två delar): https://www.laddy.se/bilder-a/trasig...5_2007-652.png


    Bifogar här information om min bil, hoppas att någon kunnig kan utröna om jag vågar köpa de där fjädrarna på Biltema.

    Länk till Autodocs fjäder: https://www.autodoc.se/sachs/8049507
    Länk till Biltemas fjäder: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...der-2000032486

    SAAB 9-5 Kombi (YS3E) 2.0 t BioPower 2007 150Hk
    Tillverkare:Saab
    Modell:9-5 SportCombi
    Besiktningsperiod:January-May
    Tillv.datum:augusti 2006
    Karosseri:Kombi
    Motortyp:Bensinmotor
    Drivmedel:Flexifuel
    Drivmedelsprocess:Insugrörsinsprutning/förgasare
    Drivningssätt:Framhjulsdrift
    Cylindrar:4
    Cylindervolym: 1985
    Fordonsår:2007
    Reg.datum:20061002 :200608
    Växellåda:Manuell
    Chassinr:YS3EB55C07350((XXXX))
    Motorkod:B205E/B
    Gruppkod:SA037709
    Färg:LGRÅ
    Fordonsslag:PB
    Däckdimension:205/65 R15 94V
    Tjänstevikt kg:1670
    Längd mm:4950
    Totalvikt kg:2110
    Motoreffekt kW:110
    Hästkrafter:150

    Ja, som sagt... Sportcombi heter det tydligen... Men har jag sportCHASSI?

    Tack på förhand allesammans! Skulle uppskatta att få lite klarhet i detta.
    (Naturligtvis tar jag med den trasiga fjädern in på Biltema och ber dem mäta så gott det går, men ändå, vore bra med er hjälp!)

    Mvh...

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Sportchassi är ett "sportigare" chassi, typ mindre komfort och mer väghållning och det var bara standard på Aero och möjligen vector ? ..men det gick att välja till på övriga, det har dock inget med sportcombi att göra, det heter alla kombis.

    Det finns en site som jag inte minns urlen till där du kan knappa in chassinummer och se vad bilen hade som ny, typ buildsheet. sök lite på forumet så finns det en länk.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Tack GlennB! Det är en mycket god hjälp på vägen. Jag ska föröka söka på forumet. (Har försökt, men kanske missat något mitt i min förtvivlan och frustration.)

    Min skall vara en Linear (bra krut ändå, optimerad på hos professionell "optimerare"), så det är ingen Vector eller Aero i alla fall.
    Det var också därför jag visade bilden på bilen. Tänkte att folk som är riktigt insatta kanske direkt skulle kunna säga till mig att jag INTE har sportchassi trots att det heter sportcombi. Det är vad jag åtminstone VILL höra! ;P

    Stort tack för ditt inlägg. ALLA inlägg är lika mycket värda, bara det hjälper mig på vägen mot kunskap!

    Mvh...

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Här finns en VIN decoders

    https://www.thesaabsite.com

    http://www.saabsportugal.com/en/vin.php

    - - - Uppdaterad - - -

    Har du en Linear är det troligaste att det är ett standardchassie = normalhöga fjädrar. Sportchassie har ca 10mm lägre fjädersättning.

    Du har inte automatisk nivåreglering där bak? För då är det speciella fjädrar.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Alla 9-5 herrgårdsvagn heter "sportcombi". Bara en marknadsföringsgrej. Det finns 4 varianter av fjädrar bak (med matchande stötdämpare) att välja på:
    1. Standardchassi
    2. Standardchassi med nivåreglering (tillval)
    3. Sportchassi (standard på aero och vector sport, tillval på övriga)
    4. Sportchassi med nivåreglering (tillval)

    Vad som kom från fabrik går att utläsa på koden på svarta etiketten förarsidans b-stolpe. En utmaning är dock att bakvagnsupphängningen är en svag punkt på og9-5 och kan därför redan vara bytt ett par gånger på din bil. Det är alltså inte säkert att bilen idag har vad den lämnade fabriken med, utan du måste kolla vad som sitter där idag. Orginalfjädrar har en lapp med färgkod på fjädern. Nivåreglering känns igen på de obscent tjocka stötdämparna.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om du följer tipset ovan och knappar in chassinumret (VIN) på thesaabsite.com så får du veta vad bilen var utrustad med när den lämnade fabriken. Det kan gå bra att välja "fel" fjäder men det vet man först när man har provat. Båda mina 9-3or har sportchassi original men har av olika orsaker fått framfjädrar avsedda för standardchassi. Den kombinationen fungerar utmärkt i mina fall men därav kan man inte dra några generella slutsatser.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Eller så monterar du denna sats från Maptun runt om. Då får du ett bättre chassi för ganska lite extra pengar. Typ 500 spänn extra och ett par dagars väntan ...

    Det är jämförbart med sportchassi. Bra komfort och bättre väghållning. Inte det minsta extremt, bara bra körkänsla. Jag har en 9-5 med original Aero, sportchassi. Och en med dessa fjädrar från Maptun (och andra stötdämpare, nämligen Bilstein B8 ). Jag bytte fjädrar och dämpare eftersom mina stötdämpare var slut. Så ett hett tips är att kolla dina dämpare (de bak är en känd svag punkt) oxo är slut och isåfall göra som jag byta både och runt om. Det kostar en slant till. Man det är kvalitet och bilen blir "som ny"...

    Dessa dämpare:
    Bilstein B8 Sprint Saab 9-5 98-10 bak
    Bilstein B8 Sprint Saab 9-5 98-10 fram

    Kan kanske(=troligen) hittas billigare om man "googlar"...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Tack ska ni alla ha! Var och en av er!

    Tyvärr hinner jag inte beställa online, för kompisen som ska hjälpa mig att montera de nya fjädrarna kan endast på söndag, så jag måste hitta en fysisk butik. Billigaste jag fann var de där på Biltema (och de ser ju likadana ut, faktiskt). Men jag åker till en Biltema och tar in delarna så vi kan jämföra, det är nog fasen det bästa.

    Och Mr.O: Maptun är abolut top of the line. Tyvärr har jag inte tid att vänta, annars hade jag beställt för utan tvekan!

    Ska kolla Meca, AD Bildelar, Biltema och Mekonomen, men jag tvivlar på att någon är billigare än Biltema. Och att hitta på en skrot är ju förrädiskt, det kanske håller i 50 mil, sen knäcks skiten igen. Bättre att köpa nytt när det ändå inte handlar om sådär supermycket pengar.

    Men jag ska kolla "thesaabsite" och knappa in mitt chassinimmer. Tack så otroligt mycket till er allihopa! TREVLIG HELG tillönskas er från en 08:a i norra Skåne!

  9. #9
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Hej igen allihopa!

    Uppdatering: Jag hittade två originalfjädrar passande min bil på en skrot, 300 kr för båda bakfjädrarna. Men mekanikerna på baksidan hade semester allihopa, så tyvärr kunde ingen hjälpa mig på direkten. Jag blev hänvisad till en annan verkstad på baksidan. Men fick en rejäl utskällning. Därför måste jag fråga lite här inne...

    Jag möttes av en asiat som pratade väldigt dålig svenska, jag förstod inte ens hälften. Men kort och gott: han VÄGRADE byta bara fjädrarna bak till mig. Han skällde ut mig för att jag "bara köpt fjädrarna". Sen släpade han in mig på ett lager där han visade en hel pjäs, det var stötdämpare, fjäderben - ja, rubbet. Det skulle han ha 400 kr/st för, d.v.s. 800 kr. Sen ville han ha 500 kr per hjul för att byta allt åt mig: 1800 kr totalt. Jag nekade med förevändningen: "Vad är då vitsen med att det går att köpa ENDAST fjädrar om man MÅSTE byta ALLT?"

    Då började han dilla något om "farligt att bara byta fjädern, det går inte, det funkar inte" etc. etc.

    Jag ringde en kompis som jobbar som mekaniker och han bara skrattade. Min kompis menar att det visst går att byta BARA fjädrarna bak, det behövs inga fjäderbenslagringar och hela pjäser enligt honom. Jag ska till kompisen i morgon och få hjälp med bytet.

    Men nu till frågan: vem har rätt? Kompisen eller asiaten som försökte sälja en halv bakvagn till mig?

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det klart att man kan byta bara fjädrar, men det är ju lite mer jobb.

    Däremot kan det bli problem om man monterar för korta fjädrar till förhållande till stötdämparna, jag vet inte om det var det han kan ha menat ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det klart att man kan byta bara fjädrar, men det är ju lite mer jobb.

    Däremot kan det bli problem om man monterar för korta fjädrar till förhållande till stötdämparna, jag vet inte om det var det han kan ha menat ?
    Ja, precis, det vore ju konstigt om man kunde köpa "lösa" fjädrar utan att det gick att montera.
    Dessa fjädrar var inte för korta, det var exakt likadana fjädrar, med samma original/artikelnummer som satt på de som brustit. Så troligen skulle han väl bara försöka mjölka stålar - eller så kanske han inte orkade pilla med det, helt enkelt. Nåväl, kompisen hjälper mig i morgon. Bilen får gå markgång i en dag till bara.

    Tack för din input! Ha en fin lördagseftermiddag/kväll!

    Mvh...

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ibland kärvar det fast rejält i toppen (rost) & då sabbar man stötdämparens kolvstång om man inte får av muttern. Men annars går alla delar att byta var för sig.

    Se sprängskiss
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...e-och-fjadrar/

  13. #13
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ibland kärvar det fast rejält i toppen (rost) & då sabbar man stötdämparens kolvstång om man inte får av muttern. Men annars går alla delar att byta var för sig.

    Se sprängskiss
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...e-och-fjadrar/
    Tack!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Fjäder och dämpare monteras först ihop till en enhet (kräver fjäderspännarverktyg) som många kallar "fjäderben", sedan monteras fjäderbenet på plats i bilen. Tvärt om vid demontering.

    Det är alltså mindre jobb att byta ett komplett fjäderben mot ett annat än att bara byta fjäder eller dämpare. Lämnar du in på verkstad med egeninhandlade delar drar verkstadskostnaden iväg om de ska sära på fjäder och dämpare mot om de bara byter hela fjäderbenet som en enhet.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, kolla på den gamla fjädern om den har originalmärkningen kvar. Brukar se ut som en smutsig tejp-remsa som sitter på fjädern. tvätta rent den isåfall och se om du kan tyda vilket nummer och färgmärkning fjädern har.

  16. #16
    Brukar bussningen (5058318 ) i fjäderkonsolen samt fjäderstödet bak (4565404) kunna återanvändas?

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig välja rätt coupé!
    Av Turbomupp i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 17:04
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 23:54
  3. Hjälp mig välja rätt 9000
    Av Hordak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 22:16
  4. Hjälp mig välja rätt ic!
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •