Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: AC går ej igång automatiskt NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    AC går ej igång automatiskt NG9-3 1,9TiD

    Hej!

    Håller på att bli galen på detta problem och skulle därför behöva lite tips!

    Bilen är en Saab 9-3 1.9 tid -2007

    Det som jag gjort är:
    Bytt tryck givare, även kollat att jag har ström dit.
    Bytt relä, har även ström dit
    Provat bygla relä, och då går magnetkopplingen till och den börjar kyla.
    Kollat alla säkringar.

    Varit hos ac tekniker och fyllt på systemet, systemet, visade sig då att systemet i princip Redan var fullt! Men vi gjorde hela processen igen och fyllde på nytt!

    Så det är någonting som gör att acn ej går igång automatiskt som den ska!

    Det jag är lite lur på att orsaken är, är att el fläktarna inte går igång! Har även kollat så jag har ström till kontakten (är en stor kontakt för båda fläktarna!)


  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har du kollat om bilen har felkoder satta?

    Fungerar utetemperaturgivaren?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ute temp mätaren fungerar.

    Gjorde en koll då jag var och fyllde acn, fick upp en kod ”a/c relä, avbrott” P1530

    Men jag har kollat detta ac relä, även swichat med tutans relä då de var likadant! Utan framgång! Tagit bort höljet på reläet och manuellt slagit till de, då hör man hur magnet kopplingen går på

    Kollade även vart de fanns ström där, fanns på 30 och 86

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det här verkar ju ganska likt ditt fenomen?
    https://www.zafiraowners.co.uk/forum...cuit-open.html

    Issue:
    Found a blown 5A fuse in F39. ( source of the P1530 code )
    The A/C compressor clutch coil faulty. ( probably what blew the fuse )


    Solution:
    Replace 5A fuse in F39.
    Replace compressor clutch coil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Intressant! Ska ta och kolla varenda säkring i bilen imorn och se ifall jag hittar någon trasig! Men helt klart låter de som att de är samma problem! Finns inte så många 5A säkringar i bilen! Vet att de finns en säkring som är 10A som går just till kompressorn, men den är hel!

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sitetr det inte eventuellt en "hängsäkring" på kompressorn? Har för mig jag sett det på vissa kompressorer.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jadu, inget jag la märke till då jag kollat allt. Ska defenetivt kolla grundligare runt kompressorn efter något sådant imorn! Såg bara en kontakt som gick in i kompressorn, sitter på långsidan närmare ovansidan. Men jag antar att den kontakten är för magnet kopplingens funktion! Tacksam för alla tips föresten! Ger mig lite hopp att hitta orsaken!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kollat varenda säkring som finns i bilen, alla är hel. Och finns ingen sk hängsäkring! Känns som jag kollat allt snart

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Jovke Visa inlägg
    - Bytt relä, har även ström dit
    Du har forsøkt de fleste riktige sakene, men har du også kontrollert at reléspolen får jord? Det er dette, som kommer fra ECM, som skal styre ut reléet - når alle betingelsene for det er tilstede.

    Hvilken av P1530 01 , -04 0g -54 som er satt KAN mulgens peke på hvor man skal lete etter feilen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Svårt att veta! Detta är vad som stod på felkods listan


  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Da kan det se ut som om dette er P1530 04 og som kan være tegn på feil med utstyringen av reléet, pga. manglende "betingelse(r)" eller kontaktfeil - i tilfelle A/C OFF knappen på ACC-panelet er i "ON", dvs. ikke lyser og at kupéviften går.

    Jeg har ikke prøvd dette selv, for kontroll av utstyringen, men det kan være verdt et forsøk: Ta ut reléet og mål med positiv målepinne i #86 i sokkelen og negativ i pinne #85. Dette skal gi (ca.) "12V" OM kommando om utstyring er gitt. Trykk A/C OFF på/av noen ganger for å se om det gir noe utslag på multimeteret.

    Mål også mellom #86 og minuspol på batteriet; skal gi "12V".

    Du har ellers rett i at det ikke eksisterer en "sk hängsäkring", men koblingen har derimot innebygget en termosikring, men om den var gått hadde du ikke fått "tvangskjørt" koblingen - slik du har gjort.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har provat mäta de där nu. 86-minus batteri gav 12v. Negativ på 85 plus på 86 visade 0.18ish? Oavsett om jag har ac on/off!

    Kupéfläkten funkar som den ska, och ac on off lampan lyser grönt när man trycker på den, något jag la märke till är att om jag trycker på auto, så stängs fläkten av ifall man har på kallaste/varmaste. Vrider jag på fläkten manuellt så stängs auto av och fläkten går som vanligt i alla steg, men de kanske ska vara så! el är absolut min svagaste sida! Synd de inte var ett mekaniskt fel då hade jag kunna fixa de lätt
    Senast redigerat av Jovke den 2019-07-20 klockan 14:44.

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Joda, el kan du: Målingen 12V på 86 og 0,18V 86/85 viser at denne siste ikke jordes for å styre ut koblingen. Jeg vil tro at om du måler med plusspinnen på 85 og negativ på minuspolen på batteriet får du ca. 10V, som en bekreftelse på dette.

    Feilen kan da være: Ledningsbrudd relé/ECM (men måler du 10V er dette OK), feil i ECM eller at ett eller flere "vilkår" ikke er oppfyllt. Disse siste er:

    - A/C ON/OFF-knappen ikke til OFF (lyser ikke);
    - Utetemperatur > 0oC;
    - Kupéviften går;
    - Förångartemperaturen > 0oC;
    - Motortemperatur < 123oC;
    - A/C-trykk < 28 - og > 3,2 Bar.

    Giver for motortemperatur er vel i orden om visning er rett, men om A/C-trykket er innenfor grensene KAN jo det være feil ved selve trykkgiveren.

    Trykkgiveren er også en del av systemet som styrer kjøleviftene til motoren.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. 9-5/9-3 1,9TiD – Få igång dieselvärmare D5WS som ryker
    Av andersbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •