Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AC-service gjord, kyla kommer och även en skum lukt. OG9-5 Aero MY07

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    AC-service gjord, kyla kommer och även en skum lukt. OG9-5 Aero MY07

    Tja!

    I morse lämnade jag in bilen till välrenomerad allbilsverkstad som förr i världen (ca 10 år sen) var enbart SAAB-verkstad. Våran bil köptes i höstas utan vetskapen om hurvida AC:n gav kyla och nu var det dags o fylla den då inte gjorde det. Det frågades om jag ville få fyllt om den höll tätt vid trycktest och svaret blev ja. Sagt o gjort så ringde de efter några timmar och hela operationen hade gått bra. Systemet höll tätt och det hade blivit fyllt. Jag traskade ner o hämtade bilen och det första jag gör såklart är att testa AC:n. Kallt blev det och en lätt lukt av nåt skumt kändes.

    Vad händer? Kan det läcka iaf? Det försvinner ganska fort och ett system som inte använts på länge är ju nu igång igen. Kan inte beskriva lukten riktigt men sambon min tyckte det luktade surt.
    Luktar R134? Om det gör det, kan nån beskriva det?

    Som sagt om man kör AC:n efter att man låtit bilen stå mindre stund efter typ ett kortare butiksbesök så blir det ganska tydligt med en gång när bilen startar med AC:n på.

    Sitter här med lite ågren då det är dyra pengar för att bara låta pysa ut. Skall man klaga så är det ju nu direkt det skall göras i så fall.

    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Har du bytt kupé-luftfiltret?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Som Långmilare är inne på, så är den största källan till illaluktande att kupéluftfiltret geggat igen. Det luktar sur disktrasa, fotsvett, eller liknande. Så om det inte är gjort, köp ett nytt kolluftfilter, ta ner handskfacket, skruva loss luckan, dra ut det befintliga filtret, rengör ordentligt inne in "kammaren", se till att dräneringarna inte är täta, rengör igen, återmontera med nytt filter.

    Biltemas fungerar bra i detta sammanhang,
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ter-2000025099

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Glömde jag skriva det? Filtret byttes igår.

    Lite konstigt är det dock för nu luktade inte alls för bara nån timme sedan.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Låt systemet jobba en stund så kommer lukten försvinna. Ibland kan det nästan lukta lite som ättika men det försvinner. Kolla även dränaget i golvet att båda funkar som de ska.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Hejsan
    Jag lät laga AC´n på min 9000 för några veckor sedan.
    Det var likadant för mej, det luktade skumt ett tag men sen försvann lukten.
    Har inte ac´n inte fungerat på ett tag blir det nog så här eftersom den tar bort fukt från kupén. På min var det en o-ring vid expansionsventilen som inte var tät.
    Vansinnigt skönt med en fungerande ac.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Fasen också. Hade ju nere allt och bra tillgång till dränslangarna. Suck! Gör om, gör rätt.

    I ärlighetens namn har jag lite dålig koll på hur det hela fungerar men kan nån vänlig själ förklara hur det kommer sej att det inte inte luktade apa innan man fyllde systemet och fick "riktig" kyla i bilen? Är det all kondensen från förångaren som orsakar lukten? Att den egentligen fanns där hela tiden och att det nu bara blivit mer luftburet ihop med kondensvattnet?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Du är nog inne på rätt spår. När det är soppatorsk i AC-systemet så kyler inte kondensorn luften & det blir ingen kondensutfällning. Så då är det mest torrt i fläkthuset. Nu fick du helt plötsligt kondensvatten som löste upp det gamla muggiga, som förhoppningsvis sköljs ut. Det finns två utlopp under bilen för kondensvatten, kolla om det rinner ut båda. Då är de i.v.f. inte täta.

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Överallt nämns tryckluft som skall blåsas genom dränrören. Om man inte har tillgång till tryckluft just nu då? (Min tillgång på kompressor är på semester.) Mycket böjar/krökar på dränröret? Peta igenom nåt istället kanske? "Pinne" av nåt slag?

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Överallt nämns tryckluft som skall blåsas genom dränrören. Om man inte har tillgång till tryckluft just nu då? (Min tillgång på kompressor är på semester.) Mycket böjar/krökar på dränröret? Peta igenom nåt istället kanske? "Pinne" av nåt slag?
    Stäng alla spjäll i kupén. Fläkten på max. Kryp under och känn att det blåser från båda dränagen. De är placerade i golvet strax framför stolarna. Det känns klart o tydligt om det blåser genom dem.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Gör som Mr Sunbear skriver och hjälp luften på traven med en dammsugare!

    Mvh

    Mathias

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Det var en jäkla tur att dränkoll gjordes idag skall jag säga. På passagerarsidan lossade jag på slangen uppe vid mittkonsolen och stack ner en dragfjäder, för er som inte vet vad det är så är det ett verktyg som används vid elinstallationer när man drar kabel i rör. Lång o small, lagom styv med snälla ändar. Totalt är den 10m lång och när jag knött i ca 1.5 hade fortfarande inte kommit under bilen. Jaha, det här var inte bra och jag tänker att jag backar o provar på förarsidan och där gick det åt lite mer 50-60 och sen dök den upp under bilen. Efter detta kändes det som om det var dags o riva upp i golvmattan/isoleringen. Där var det blött. Lite tur i oturen dock då jag inte hade haft fungerande längre tid än sen igår så nån direkt drifttid har jag ju inte haft. Slangen hade nämligen hoppat av nipeln som sitter på utloppet under bilen. Den låg alltså o släppte dräneringsvattnet rätt ut i bilen under isolering o matta.

    Tack för alla tips kring detta. Sånt där kan paja en bil, fråga mej som fått skrota en Audi pga fel på dränering. Ni har just avstyrt en katastrof. AC:n fylldes just för att imorgon skall vi åka lite längre sträcka.


    Tusen tack!!!

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Hänt på mim Griffin med att slangen hoppat ur vid genomföringen i golvet. Upptäckte det då mattan blev blöt. Så det blev att lyfta maror o torka ett par dygn med fläkt.

    Bra att du hittade detta fel.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Bra om man har koll på att det blir (helst) 2 blöta fläckar under bilen efter man kört.
    Konstigt att man ska ha så långa dränageslangar ,varför inte dragit dom rakt ner under ?

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Man vill hitta ett ställe under bilen där det råder undertryck vid färd.

    Placerar man dränaget fel och hamnar på en position där det råder övertryck, får man in fukt
    och smuts i systemet bakvägen. Samma sak gäller sladdgenomföringar här och där som man
    ibland ser på fullkomligt ologiska ställen.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Rycker till när laddet kommer (bara vid kyla)
    Av TobbenA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •