Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bilen är trasig efter motorrenovering/byte OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Bilen är trasig efter motorrenovering/byte OG9-5

    Hej lämnade in min Saab 9-5 08 på verkstad i Vänersborg för att få en motor med förstärkta kolvar då en kolv skurit i min motor.

    Allt verkade lugnt först men när jag ringer för att höra hur de går någon vecka senare så säger att bilen är klar men de fuktar olja från turbon och läcker vatten från toppen.

    Jag frågar varför de satt en trasig topp tillbaka på bilen och de säger att de inte kunde se att den var trasig och att de står någonstans på deras hemsida att toppen inte ingår vid byte till förstärkt motor. Vi kommer överens om att de byter till en annan topp mot en merkostnad, tycker att man borde kunna lista ut med röven och två tår att en skuren kolv lätt kan göra skada på toppen och meddela de till kund...

    Får sedan ett sms att bilen är klar, jag sitter med ett jätteprojekt på jobbet som har gått på sne och kommer ta 3v konstant arbete inkl helger att rädda upp så mina föräldrar som ändå är på plats erbjuder sig att hämta bilen.

    Så när de kommer fram och startar bilen så hörs ett missljud från motorn. Vi får höra att detta är vattenpumpen. Den var tydligen dålig men ingen har sagt något till oss om detta varken på Mail eller telefon men ”det skall gå bra att köra med bilen” får vi höra. Jag har inte hört något missljud från vattenpumpen tidigare.

    På väg från Vänersborg mot Uppsala så börjar ett annat missljud höras från motorn, ett klunkande som om man knölar en aluminiumburkar som snabbt går över, några mil senare börjar bilen ryka utav helvete ur avgasröret och min far stannar den på första bästa plats. Det tjuter även av någonting.

    Jag har ringt och pratat med verkstaden och de säger ”vilken himla otur att turbon rasat för dig, de händer”

    Så vad göra nu? Verkstaden hävdar att turbon är slut och trots att de händer precis efter att de gjort motorarbete på bilen så verkar de inte vilja ta något ansvar för än jag bytt turbon och sett om det är den som är felet. Jag behöver bilen och kan inte göra ett turbobyte på den på ett par veckor och är inte ens säker på att det är felet.

    Sen undrar jag hur min vattenpump och min turbo som de inte har varit något problem med tidigare blir helt kassa efter en motorrenovering/byte. Kan verkstaden skada runtomkring komponenter i sitt arbete eller kan de vara så att de sätter dit delar som de vill bli av med eller blandar ihop delar mellan olika bilar. Finns de något sätt att hitta serienummer eller liknande till delarna på som från början satt på min bil?

    Jäkligt less och besviken på verkstaden som inte tar sig tid att se över eller kontakta kund om komponenter som de tänker återanvända som är skadade eller slitna.

    Är det någons om vet vad man kan ställa för krav på verkstaden i en sån här situation? Väldigt tacksam för svar

    /Niklas
    Senast redigerat av Niklas 87 den 2019-07-15 klockan 13:50. Anledning: Ändra rubrik o lite stavning

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det låter mer som en skuttverkstad............har de ens provkört bilen? En vattenpump havererar inte bara sådär, var den dålig så borde det ha känts när motorn var ur. Eller så bytte de kolvar i motorn på plats bara och kallar de för nån slags renovering.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    De hade enligt dem provkört bilen, kommer ta in bilen på felsökning nu på en seriös verkstad där vi känner ägaren och gå igenom den tillsammans och se att allt vi fått specs på verkligen är gjort och om de nu är turbon som get sig, byta den och vattenpumpen.

    Ska försöka snåra mig in i juridiken kring motorarbeten och runt om kring komponenter som ev tar skada av att bilen blivit arbetad på men om någon känner till vad som gäller så svara gärna.

    Lågmilare, verkstaden jag lämnade bilen hos nämns rätt så tidigt i tråden du länkade, om de var de sambandet du tänkte på

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ja jag vet ju inte hur andra verkstäder gör men skulle jag göra nåt större ingrepp och typ renovera en motor så skulle jag nog varmköra och i synnerhet köra bilen ganska så mycket för att lokalisera småläckage och annat som kan uppstå. Nu låter det ju mer som de bara plockat ihop, startat och ställt ut den. Nu har vi gjort det vi tjänar pengar på typ. Resten skiter vi i och dyker det upp nåt så tjänar vi ju ännu mer pengar.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Otroligt dåligt bemötande av verkstaden efter vad som hänt, samt att turbo och toppen är trasiga efter renoveringen men inte innan säger oxå en del,Vattenpumpen byter man alltid mer eller mindre när motorn renoveras om den inte är typ ny.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja, nu är det länge sen jag jobbade med bilar, men gör man ett stort arbete som detta så provkör man förstås bilen ORDENTLIGT, först varmkör man den stillastående och kollar att kylning fungerar, väntar på termostatöppning och att fläktar startar, inget läcker vatten eller olja, inga felkoder osv.. sen när allt verkar bra tar man en rejäl provtur för att känna att allt även känns bra och verkar bra när bilen körs och kollar sen att det fortfarande inte är läckage eller missljud.

    Nu är ju förvisso så stora jobb något som verkstäder i allmänhet sällan gör..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. bilen går orent efter byte av bränslechip
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 16:54
  2. Bilen slö efter byte av tändkassett
    Av kbergros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •