Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Få "pshy" ljud när man gasar B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Få "pshy" ljud när man gasar B284

    Hej! är helt ny här och ber om ursäkt om jag valt fel kategori! Hur som helst så äger jag en Saab 9-3 Aero 2.8 v6 som är extremt påkostad. 120.000kr för att vara exakt. Steg 4 trim, och en massa annat gott som jag inte har så mycket kunskap kring. Bilen har 350 hästkrafter. Jag själv kan inte så mycket om bilar men har fått ett starkt intresse för saab då min svärfar var chef på maptun förr i tiden så det har blivit en del saabar i omgivningen.
    Min fråga handlar egentligen om hur jag kan få mer ljud i min bil? Jag skulle vilja att den låter mycket mer. Min sambos saab med 4 cylindrig motor med 300 hästkrafter låter riktigt gott. typ ett "pshy" ljud när man gasar och växlar osv. Är det möjligt att få något liknande i min bil?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hej och välkommen till STCS forum!

    Väldigt förenklat:

    Det som pyser i motorutrymmet kallas ofta för avlastningsventil eller dumpventil. Det tryck turbon byggt upp behöver någonstans att ta vägen när man lättar på gasen.

    Avlastningsventilen kan antingen släppa ut övertrycket rakt ut i motorutrymmet/atmosfären eller återcirkulera luften. Din bil återcirkulerar luften. Därför låter den mindre. Sök på dump, öppen dump, avlastningsventil här på forumet så får du veta varför din bil återcirkulerar luften och inte ska ha en öppen dump.

    Vill du ha dumpljud utan att ställa till det för motors styrsystem så är det en sådan här du behöver för högre dumpljud.
    http://www.akamoto.co.uk/dump-valve.asp

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Lustigt hur alla är olika. Min 9-3 Aero 2.0T har Steg5+ (450Nm/330hp) och i.o.m. uppborrad luftburk så "pysh":ar min bil hela tiden när man växlar/kopplar. Sjukt irriterande :-) Jag ska sätta tillbaka original boxen till att börja med.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ett öppet filter, vet inte hur det ser ut på 9-3:orna dock med placering! Då får du pshy-ljud iaf!

  5. #5
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Har också en 9-3 Aero V6 och motorljudet är väldigt svagt/tyst, många gillar det säkert men jag är avundsjuk på de som kör Turbo X för deras avgasljud är magiskt.
    Maptuns avgassystem är också väldigt tyst och man skulle önska lite mer ljud när man gasar på. En del tar bort den mittre ljuddämparen men det har jag inte gjort ännu.
    Turbo X har en special låda där avgaserna delas upp på de 2 rören bak, där sker något magiskt. Ljuddämparna verkar vara samma så där är inget att hämta.
    Pysch ljudet bryr jag mig inte om, önskar mer avgasljud.

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud när jag gasar OG9-5
    Av diggdagg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-02-28, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •