Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: spjällhus saab 9-3 bilhandlare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    spjällhus saab 9-3 bilhandlare

    Hejsan

    Köpte en saab 9-3 för ca en vecka sedan (lite mindre) av en ganska seriös bilfirma. Det var inga storsummor, betalade runt 20-25.000. Efter att ha kört några dagar nu där det mesta fungerat bra började motorlampan lysa nu. Fick ut felkoden P0638, alltså något fel på någon spjällmekanik. Fick också ut att givaren i bensintanken va sönder (därför bensinmätaren visar fel antar jag )

    När jag köpte bilen var säljaren övertygad om att bilen fungerade jättebra, inget fel på den osv osv ni vet snacket..
    Nu undrar jag lite hur konsumentköplagen fungerar. Den borde ju täcka allt och så det blir upp till säljaren att fixa dessa fel? Eftersom jag köpte bilen pga säljaren övertalat mig att den var i bra skick osv. Omöjligt att man köper en bil som ska fungera felfritt och 5 dagar senare får man motorlampa och fel på spjällen?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det är nog bara att bita i det sura och fixa felen själv. En bil för 20000 kr är garanterat inte felfri. Konsumentköplagen är i första hand till för att fixa jobb till jurister som annars hade fått leva på bidrag. Någon reell nytta för dig eller mig har den aldrig gjort och kommer troligast aldrig att göra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Om du söker på "hallå konsument" kommer du till en sida som kan hjälpa dig. Kolla under "konsumentköplagen" och om inte "6 månadersregeln" skulle kunna vara tillämplig här.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det bästa är ju att prata med bilfirman först, är det en seriös firma kanske dom hjälper dej oavsett om dom måste eller ej, dessutom kan dom ha lämnat någon form av frivillig garanti, har du kollat köpekontraktet ? ..finsn det sådan är det nog enklast att använda den, och i andra hand att helt enkelt reklamera felet.

    Men jag vet av erfarenhet att det är jobbigt att bråka med oseriösa bilfirmor, med det inte sagt att firman du köpte av är oseriös men om dom visar sej vara det så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ringde till bilfirman och ska dit på måndag. Dom verkar seriösa.

Liknande ämnen

  1. Bra bilhandlare i GÖTEBORG?
    Av saabejon i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 21:55
  2. Lurig bilhandlare
    Av Metalssaaben i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:36
  3. Vad får man för en 9-5 -98 150hk hos en bilhandlare?
    Av Andypandy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •