Jag vet inte vilken sökterm jag skall använda för att få svar på frågan hur biopower-motorerna är mappade från fabrik för olika bränsleblandningar.

Min bil har förbrukat 0,88-0,9 liter per mil med ren E85 medan jag fick 0,77 l/mil när jag tankat 27% bensin. Det är 15% skillnad och motsvarar sänkningen i hästkrafter från 210 till 185 ganska väl. Därför misstänker jag att motorstyrningen identifierat bränsleblandningen och sänkt hästkrafterna och därmed förbrukningen. Är det så enkelt?

Vilken är då brytpunkten där man kan få den lägre effekten och bättre bränsleekonomin (andel bensin/andel E85). Jag har kört upp en Exceltabell, men tänkte att någon kanske redan vet det annars får jag samlar empiri i tio tankningar framöver.

_____________
Bonusfråga och stjärna-i-taket emblem för den som vet:

Relaterat till detta märkte jag att motorn blev nervösare vid låga varvtal med 27% bensin i tanken. Vid växling studsar turbotrycket upp och ned vid gaspådrag innan ett stadigt tryck infinner sig, precis som om styrningen inte vet vad som skall hända. Så var det inte med 100% E85 i tanken. Kan det vara motorstyrningen eller något fel på min bil?