Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kopplingsbyte NG9-3 Aero -05 B207R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Kopplingsbyte NG9-3 Aero -05 B207R

    hej!

    Första tråden jag lägger på forumet men det är för att jag inte blir klok riktigt angående kopplingsbyte som jag har bestämt mig för att göra själv.

    Har som sagt en 9-3 aero -05.

    först å främst, hur vet jag vilket svänghjul jag har för har ingen aning om det är dubbel eller enkel.

    vad ska jag beställa för lamell, sinter eller orginal aero?

    om jag kör sinter lamell måste jag ha en special tryckplatta eller vad har ni för rekommendationer.

    bilen är bara steg 1, men har tänkt att öka effekt så småningom å ner jag ändå ska ha ner grejerna vill man ha nåt som håller över tiden.

    tack på förhand

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Välkommen hit!

    Aero har alltid dubbelmassesvänghjul, oavsett 5 eller
    6 växlad låda.
    Hur mycket vridmoment siktar du på? Vill du bara ha lite mer marginal än original, säg upp till 400nm så tror jag man klarar sig med en sinterlamell. För vridmoment upp till 450nm är de vanligaste alternativen en maptun koppling, eller att bygga om till solidsvänghjul tillsammans med 9-5 aero koppling.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Aero har alltid dubbelmassesvänghjul, oavsett 5 eller
    6 växlad låda.
    Hur mycket vridmoment siktar du på? Vill du bara ha lite mer marginal än original, säg upp till 400nm så tror jag man klarar sig med en sinterlamell. För vridmoment upp till 450nm är de vanligaste alternativen en maptun koppling, eller att bygga om till solidsvänghjul tillsammans med 9-5 aero koppling.
    Tack för snabbt svar

    Jag kommer nog hamna runt 400 nm skulle jag tro.

    Men jag läste någonstans att jag inte kan sätta tryckplattan rätt på en sinter

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det beror på tjockleken. Oftast är sinterlameller något tjockare än standarlameller och då behöver man lägga emellan shims mellan tryckplattan och svänghjulet för att kompensera för detta.
    Sök lite om det är någon som har angett måtten. Jag har de inte i huvudet. De standardkopplingar som jag har bytt pga slirande har alla haft fina lameller som knappt sett slitna ut, så det verkar vara tryckplattorna som mattas. Därför tror jag man med gott samvete kan mäta på en begagnad originallamell för att få ett tjockleksmått.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det beror på tjockleken. Oftast är sinterlameller något tjockare än standarlameller och då behöver man lägga emellan shims mellan tryckplattan och svänghjulet för att kompensera för detta.
    Sök lite om det är någon som har angett måtten. Jag har de inte i huvudet. De standardkopplingar som jag har bytt pga slirande har alla haft fina lameller som knappt sett slitna ut, så det verkar vara tryckplattorna som mattas. Därför tror jag man med gott samvete kan mäta på en begagnad originallamell för att få ett tjockleksmått.
    Ja ok, a för jag läste någonstans att det handla om 1mm skillnad.

    Anledningen till att jag ska byta är just för att jag tryckte på ganska bra häromdan på 2ans växel och märkte att bilen gick i varvtal från 4xxx till 6xxx och det luktade lamell efteråt så antog att ett lamellbyte behövs, men om jag förstod dig rätt så kan det alltså vara tryckplattan som behövs bytas med ?

  6. #6
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Istället för sinter så funkar 2,8T kopplingen kanon.
    Pallar runt 450nm och passar om du kör 6-växlat.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jerry32 Visa inlägg
    Istället för sinter så funkar 2,8T kopplingen kanon.
    Pallar runt 450nm och passar om du kör 6-växlat.
    aha där ser man, kör 5 vxlad dock :/ annars en god tanke

Liknande ämnen

  1. E85 Konvertera NG9-3 Aero -05 B207R
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-11-09, 17:13
  2. 9-3 SC V6-Aero avgas på B207R = ljudlös?
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •