Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Konstig beteende vid uppstart ng9-3 2.0t BP -2010

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094

    Konstig beteende vid uppstart ng9-3 2.0t BP -2010

    Tja!
    Jag har ägt denna bil i drygt 2år nu och den har alltid varit skum vid uppstart av motorn.
    Nästan som den startar på 3cyl lr gör ventilsallad i 1-2s sen går den klockrent, ibland får jag även gnugga en stund på startmotorn o den puffar igång samt att den alltid är lite ojämn på tomgång.

    Ska försöka filma detta o länka till för är så svårt att förklara.
    Men eftersom den gjort detta varje start och går bra har jag antagit att det inte är nå fel men flera har påpekat det så tänkte åtminstone fråga.

    Har bytt stift och kört e85/95 och ändå samma fenomen.
    Får ingen riktig bra bild varför den skulle uppföra sig som den gör.

    Den hade gått 12900mil vid köp och 172xxmil nu.

    Aldrig haft felkoder och esid har heller aldrig visat något.

    Den är dock chippad och jag vet ej vart då förra ägaren påstod att den va helt original men esid har registrerat ~230hk ~340Nm. ~1,2bar.
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Du kan ju jämföra med de symptom jag hade. I mitt fall var det spridarna.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3-2-0T-2010
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Väldigt bra och informelt!
    Jag får misständningar vid acc och segdrag, har bleve ca 1år efter jag köpte bilen, kan vara nått som blir successivt sämre då. Dock upplever jag misständningarna som borta vid nya stift och kör bara BKR-stift. Läst om detta med stift men får fasiken ingen klarhet i vilka jag ska ha av BKR lr platina.

    Gissar på spridare lr btr isf. Får testa o byta vid tillfälle och när man har råd
    Är inte direkt något problem utan mer konstigt beteende

    En annan sak jag såg på alla filmer är att ni vrider nyckeln sakta så kontrollen blir gjord innan start, jag vrider till start direkt.
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Nylen Visa inlägg
    En annan sak jag såg på alla filmer är att ni vrider nyckeln sakta så kontrollen blir gjord innan start, jag vrider till start direkt.
    Spelar ingen roll.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Det var mest för att se till att bränslepumpen fick snurra lite, om det nu skulle ha varit trycket som var bekymret.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Ajjemen, kollade under huven idag och jag har inget på torpedväggen som bilden du la upp. Ska det betyda att jag ska fortsätta med vanliga ngk stift?

    Tänkte beställa en ny btr o stift och ev plocka upp spridarna o kika på dom.
    Går det att rengöra dessa själv? Såg ut som på nå bilder att det va ett filter längst ut som brukade bli full av skit, du hade väl bytt dina?
    Kostar 2000kr för kontroll o rengöring så tänkte testa sj först.
    Tycker bilen känns slö nu oxå.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Nylen Visa inlägg
    Väldigt bra och informelt!
    Jag får misständningar vid acc och segdrag, har bleve ca 1år efter jag köpte bilen, kan vara nått som blir successivt sämre då. Dock upplever jag misständningarna som borta vid nya stift och kör bara BKR-stift. Läst om detta med stift men får fasiken ingen klarhet i vilka jag ska ha av BKR lr platina.

    Gissar på spridare lr btr isf. Får testa o byta vid tillfälle och när man har råd
    Är inte direkt något problem utan mer konstigt beteende

    En annan sak jag såg på alla filmer är att ni vrider nyckeln sakta så kontrollen blir gjord innan start, jag vrider till start direkt.
    Jag märkte idag efter att tankat Bensin (första gången på flera månader) att jag får misständningar vid högt laddtryck. Etanolhalten är nere på 24% men jag får ganska högt laddtryck nu... det börjar misstända runt 1.25-1.3 bar i laddtryck (630cc spridare + steg 2 mjukvara). Stiften är inte bytta på 2500 mil så beställde ett servicekit nu, kan ju vara stiften som börjar bli trötta!

    Jag har tidigare bytt både BTR och Spridare men det var på grund av att bilen var väldigt segstartad när den var varm.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Troligtvis en tändspole som inte orkar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Gokväll,
    Har nu bytt tändstift o btr, får testa imorgon hur hon går som.
    Tändstiftgängorna va svart o grisig och dom satt inte åt sådär jättebra. Drog åt dom med momentnyckel ikv på 26nm och kunde dra betydligt hårdare än jag gjort förut.
    Iaf påväg hem idag så gick bilen som skit, gick jämt o fint men hade tappat 50hk enligt esid. Från ~225 till ~173 så nått tok är på gång.
    Va sjukt varmt idag, 27° men borde inte göra sånn skillnad.
    Blir intressant imorrn.
    Nästa steg blir att ta lös spridarna o titta om dom är full i skit. Om dom nu går att öppna.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Bilen startar o låter bättre och jämnare gång. Inga misständningar vid fullgas. Dock har den ej full effekt, mätte 190hk idag med esid o nätt o jämt 1 bar ladd.
    Legat på 220-230hk och 1,2bar ladd.
    Man hör vid fullgas acc att det pyser till i sportluftfiltret vid max effekt ungefär som den släpper ut luft sj. Vet inte om den spikar.

    Tankade fullt med 95 igår och funderar på dålig soppa då esid säger 30-40% etanol?
    Kört 3-4 tankar ren 95 nu så det är skumt.. gick från 26% till 30-40% efter tankning igår.

    Har även bytt batteri från ett taskigt 60Ah till ett större kryare 74Ah. Känns knepigt att det har med saken o göra men skriver det endå.
    Ingen CE lampa.
    Ska boka tid för tech2 o kolla vad som har varit.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Några reflektioner...


    - kolla hellre på luftmassa än laddtryck. Laddtrycket varierar efter vilken luftmassa som begärs. På etanol begärs mindre luftmassa= mindre laddtryck. Jag har st2 i min Ng 9-3 och på etanol peakar luftmassa på ca 1150. Tror det är ca 1.1-1.2 bar i laddtryck. Sedan över 3000 rpm ligger det på ca 1000. Laddtrycket sjunker med varvtalet. På bensin är luftmassan högre. Kanske runt 1100 på högre varvtal. Där har du lite du kan jämföra med.

    - gällande etanolhalten. Det låter konstigt. Du borde vara nere på typ 10% max om du kört enbart 95 oktan.

    - jag skulle nog vända på steken och köra etanol några tankningar. På bensin upplever jag att min bil har varierande prestanda på bensin. Etanol går den alltid som en raket med.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    När jag stoppade i Nordic Steg 1, var Rolf tydlig med att i högre temperaturer ute, så tappas mycket effekt med 95 i tanken. Många trim tillåter inte heller full effekt på 95, som jag förstått det. På samma sätt som att T8 inte ger full effekt på 95.
    Stor skillnad med Nordic Steg 1 på E85 och BF95.


    Edit: Hur mucket 95 tankade du? När bilen verkligen skriker om tom tank, så har jag aldrig fått i mer än 54-55 liter iaf. Normalt vid bensinlampa är det minst 10 liter kvar.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Esid2 kan inte mäta effekten, den uppger bara vad styrdonet säger och vad trimmaren låter dig veta. 100-200km/h är rättvisare.
    Det var så en av mina tändspolar på V6an avslöjade sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Men i detta fallet verkar väl esid visa relevanta värden?

    Hade det varit trimskydd så hade ju esid inte visat 220hk från början?

    Jag hade inte oroat mig om den ”bara” krämar ur 190hk på bensin (eller va det var). Känns rimligt på bf95 en varm sommardag - visar ju att systemet fungerar!

    Som sagt - tanka etanol och utvärdera!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Är det ett verifierat bra trim i bilen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Hej alla,
    Ska försöka svara på allt

    Först har jag haft esid i bilen i ~5000mil den har alltid visat samma värden vare sig de är bensin lr e85. ~220hk på 95 och ~230 på e85 men gått bättre på e85 helt klart.
    Detta är bara jämförbara siffror med idag som bilen visat och ett värde att få lite perspektiv hur dåligt bilen går.

    Ifjol när det va som varmast gick bilen riktigt bra, på båda drivmedlen, märktes knapp på visad effekt lr ladd/luftmassa att det va 30° ute.

    Bilen har visat 15% e85 på sommaren och 25% på vintern precis som det ska vara i 95.

    Ska kolla luftmassa, vet att jag sett runt 1200 förut och nu va max på under 400...

    Jag har kört ca 4-5 tankar i princip till ”fyll på bränsle”

    Bilen har gått som ett spjut sen jag köpte henne, nästan för bra för steg 1 kan jag tycka men har inget att jämföra med.

    Okänd mjukvara är det, gubben innan sa att den va original...

    Jag ska köra upp denna tank och sen testa med e85. Men jag tyckte hon börja gå slött innan jag bytte till 95 oxå.
    Senast redigerat av Nylen den 2019-06-18 klockan 18:21.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Jag skulle aldrig ha startat denna tråd.. blir juh bara värre o värre med bilen
    Borde nog ändra titeln på denna tråd nu när det verkar vara nått jävulska fel som inte har med ursprungsfrågan att göra.

    Nu visar det 39% etanol, 160hk och knappt 08 i ladd.

    Känns slö så in i helvete, men går jämt o fint som fan.

    Inga felkoder via eSid förutom 1st som jag ej kan tyda.
    Varför står det ”inget svar”

    ECM 0
    TCM inge svar
    TCS 0
    EHPS inge svar
    AHL 0
    RDCM inge svar
    MIU 0
    BCM 0
    DDM 0
    DSM 0
    ACC 0
    CIM 0
    PDM 0
    REC 1 B257004 (A)
    RLDM 0
    RRDM 0
    SRM inge svar
    STC inge svar
    UEC 0
    ACM 0
    EHU 0
    SPA 0
    SLM inge svar
    AHM inge svar
    TPMM 0
    UHP inge svar
    ONS inge svar
    SDAR inge svar
    SCM inge svar

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag skulle aldrig ha startat denna tråd.. blir juh bara värre o värre med bilen
    SAAB 4 Life! og900 i mitt hjärta!
    https://www.garaget.org/gaviksbo

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Kan det vara ett större luftläckage i och med att adapteringen verkar visa fel?

    Har du kollat slangarna?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Hmm, hade en snabb översyn igår och tog bort slangen till spjällhuset för att kika lite men den sitter iaf riktigt.
    Kan kolla imorrn efter jobbet om jag ser nått skumt.
    Typ vakuumslang lr? Kanske gå lös med startgasen oxå

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    47
    Medlem#
    10094
    Hej igen!
    Har nu tankat e85 och blev en jävulska skillnad på effekt men endå nått knas.
    Ger jag på från 2an o upp till 6an så går den bra, esid skriver 225hk.
    Men ligger jag i 80-100 på 5-6an o ger fullt är den slö och när laddtrycket kommer börjar förmodligen bilen misstända. Esid visar då 180hk.
    Känns i motorn att den missar och att det pyser jättesnabbt i sportluftfiltret då den släpper laddet i takt med misständningarna.
    Lr kan det vara så att den spikar?
    Bränslepumpen kanske är trött?
    Bör nog testa byta tändspole/spolar.

    Hittar dock ingen i närheten med Tech2 för skulle vilja få en susning vad systemet detekterat.

    Ligger sånna värden kvar länge lr är det från senaste körning?

Liknande ämnen

  1. Förbrukningsmätare NG9-3, märkligt beteende
    Av masthugg i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-11-01, 10:11
  2. Udda beteende på 9-5 automat
    Av Ovak i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 21:26
  3. Fel i beteende på APC i OG900 S
    Av herrsiba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:32
  4. Konstigt beteende av AC och tempmätaren.
    Av 170KJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •