Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kan någon förklara hur det här med grundladdtryck fungerar för mig? (9000 2,3T 1997)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Kan någon förklara hur det här med grundladdtryck fungerar för mig? (9000 2,3T 1997)

    Idag på morgonen skulle jag besikta min 9000. Besiktningsmannen började med en provtur under tiden som jag väntade.
    Efter nån minut kommer han tillbaka och föreslår att vi ska avbryta besiktningen eftersom att han menade på att bilen är "uppenbart trimmad" och att han inte kommer att släppa igenom den och det kan vara obra att få med detta på besiktningsprotokollet.
    Personligen ansåg jag att "uppenbart trimmad" var en högst subjektiv bedömning av besiktningsmannen och för att han skulle kunna ge en anmärkning så ska det i så fall vara mätbart så att man har något konkret att peka på vad som inte är okej, vilket jag också påpekade för besiktningsmannen men det örat ville han inte lyssna på så vi avbröt istället. Jag behövde ju inte betala något så på så sätt var det väl ändå okej antar jag.

    Före besiktningen så hade jag avlägsnat säkring #5 till APC-systemet men det hjälpte alltså inte.

    När jag kom hem från jobbet och bilen hade kallnat lite så roade jag mig med att skruva isär wastegateaktuatorn för att byta fjäder i denna. När jag köpte turbon (MHI TD04HL-19t #7 delvis kinakopia och delvis orginal) så förutom den wastegatefjädern som redan satt monterad i aktuatorn så följde det med fyra extra med lite olika hårdhet. Det visade sig att den som satt monterad från början är "medel" och är grön och sen följde det även med en blå som är mjuk, en silvrig som är medelmjuk, en brun som är medelhård och en röd som är hård.
    Jag testade att sätta i den blåa för att på så sätt sänka laddtrycket så mycket som möjligt och visst, utan säkring #5 för APC-styrningen inkopplade så blev bilen direkt mycket tamare och jag tror inte att det blir några större problem att besikta bilen nu. Orginal så är bilen en 170 hästars 2,3t (alltså lättryckare).

    När jag hade testat detta och var nöjd så anbringade jag säkring #5 igen för att testa så att allt fungerar som vanligt igen. Dessvärre så känns bilen mycket slöare nu än tidigare, nästan så att den kändes piggare på grundladdtryck med den gamla fjädern till och med.
    Det är precis som att jag helt plötsligt har flyttat ned hela registret lika mycket som jag har justerat ned grundladdtrycket.
    I min värld så borde ju bilen fortfarande ladda lika mycket med hjälp av APC:n oavsett vilket grundladdtryck man har eller?
    Det är ju i boostmappen man begär hur mycket laddtryck man vill ha vid olika varvtal och beroende på hur mycket trottelspjället är öppet och detta borde väl vara oberoende av grundladdtrycket?
    Enda fördelarna är dels att laddtrycksspärren inte lägre slår ifrån vid 5000rpm vid max laddtryck nu, något som tidigare hände nästan hela tiden. Det andra är att jag inte får något meddelande om "Check engine" i instrumenthuset längre.

    Någon som vet mer om detta och som kan svara på mina funderingar?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Genom att ändra fjädern ändrar du grundladdtrycket, som nominellt ska vara 0,4 bar övertryck. Om du har en B234L så får du då 0,72 bar övertryck om jag minns rätt men för resonemanget nedan, låt oss säga 0,8 bar. Detta sker genom att magnetventilen omväxlande kopplar waste-gate-ventilen till i princip laddtryck och i princip inget, dvs. den väljer något i stil med att koppla waste-gate-ventilen till kompressorn halva tiden och atmosfären andra halvan av tiden. Anledningen till att göra så är för att styrsystemet (APC) ska kunna dra ner laddtrycket vid risk för motorskador.

    Dvs, att höja grundladd är fel metod, rätt metod är att ändra trycket i Trionic eftersom laddtrycket då kan dras ner vid problem som knackningar.

    Därutöver, en del besiktningspersonal känner till tricket med säkring 5. Resultatet av att dra den kan därför bli dåligt för att besiktningspersonalen förstår att du försöker lura dem (och en del har egen säkring med sig...)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Skaffa en bra, graderad laddtrycksmätare, den är oumbärlig vid justering och felsökning. Försök sedan justera in GLT till runt 0,45-0,6 eller vad du vill ha med hjälp av fjäderbyte i WG och finjustering på stången. Testa och provkör GLT, ibland har man kortat stången för mycket, och då ökar laddet på höga varv, s.k. skenladd, beror på att slaget i WG blir för litet. Är det ordning på detta så kan man börja felsöka maxladdet, och då ska det matcha det som programmet begär, gör det inte det får man börja titta på andra delar av systemet.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Ja någon typ av kalibrerad manometer eller annan typ av tryckmätutrustning borde jag nog ta och skaffa så jag ser vad jag håller på med.
    När jag skruvade bort armen som påverkar spjället igår så märkte jag att denna kanske var lite väl mycket förspänd. Alltså att wastegatefjädern låg ganska mycket ihoptryckt redan från början. Detta skulle ju kunna göra att spjället inte kan öppna tillräckligt mycket för att slaget helt enkelt blir för kort och där med klarar inte systemet av att reglera laddtrycket över hela registret.

    Nu när jag bytte till en slappare fjäder så försökte jag att få denna så den inte skulle vara särskilt förspänd alls och är denna nu för mjuk så kanske den inte ens klarar av att hålla rätt difftryck över turbinen ens vid låg belastning utan öppnar mer eller mindre direkt inte på grund av APC (om det är inkopplat) utan snarare på grund av att fjädern inte klarar att hålla emot trycket före turbinen. Med andra ord, även om jag kopplar ur wastegateslangen så kommer den inte att skenladda i alla fall nu.

    Eller vad tror ni?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Du ska dessutom vara glad att han erbjöd dej att avbryta besiktningen, det räcker faktiskt med att han misstänker att bilen inte är original för att han ska kunna skriva det och då åker du på nån slags regbesiktning där du måste bevisa att bilen är original.

    Jag skulle inte mecklat så mycket utan bara besiktigat på nästa ställe, troligen bryr sej inte den besiktningsmannen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Jag besiktade på annat ställe igår. Sa som det var att jag försökte igår (i förrgår alltså) men han ville inte för han ansåg att bilen var trimmad men att jag har "fixat det nu". Fick dock 2:a på för högt lambda plus två andra grejer som inte hade med motorn att göra.
    Gillar som sagt inte att få nedslag på saker som inte är "mätbara" men tills nästa gång så kommer jag att tillverka en liten "gaffel" att spärra wastegatearmen i öppet läge med.

    Jag testade idag att montera in en annan fjäder i wastegaten (den silvriga som ligger mellan den blåa och den gröna i hårdhet) och nu känns bilen mer som vanligt igen (fast det saknas ungefär 0,1bar på toppen enligt kurvorna från när jag har loggat i T5 Suite) men den blir fortfarande inte speciellt slö bara för att jag avlägsnar säkring #5. Visst det är en rejäl skillnad men det märks fortfarande att bilen är trimmad. Så en "gaffel" att låsa wastegatearmen i öppet läge är nog vad som gäller.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du kanske bör kontrollera att magnetventilen är hel? Om den är det så ska det bli precis samma resultat om man kopplar ihop waste-gate-slangen med kompressorslangen (med en rörstump) som att man rycker säkring 5.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Jag kör med T7 magnetventil men visst den kan ju gå sönder den med men jag tror inte det för den fungerar ju faktiskt när säkringen sitter där.
    Men jag kan testa nån dag så får vi se.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag har konstaterat att min T7 gått sönder (andra på en 9000) på båda har spolen blivit kortsluten så att säkringen går.
    Kan var det att jag har haft dom monterade "upp och ner" med kontakten neråt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Ventilen sitter monterad så att kontakten går in på sidan. Slanganslutningarna nedåt.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Inte T7-ventilen på 9-5, den sitter med kontakten uppåt och slangarna åt sidan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    151
    jag kopplar alltid ur ström till magnetventilen vid besiktning och får grundladd, som är väl ungefär vad min på pappret lättrycksturbo ska ha. Alla med 9000 borde konvertera till T7 magnetventil, mycket bättre !

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Inte T7-ventilen på 9-5, den sitter med kontakten uppåt och slangarna åt sidan.
    Fast på min 9000 så sitter den med slangarna nedåt och kontakten från sidan som du ser på bilden
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av jompao Visa inlägg
    jag kopplar alltid ur ström till magnetventilen vid besiktning och får grundladd, som är väl ungefär vad min på pappret lättrycksturbo ska ha. Alla med 9000 borde konvertera till T7 magnetventil, mycket bättre !
    Fast vad hjälper det när bilen går BRA mycket bättre än en Aero redan på grundladdtryck?

    Jag har nu löst det med en liten specialgrej så jag kan låsa wastegatearmen så att bypassporten står lite på glänt sådär
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?
    Av transpetaflops i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 14:59
  2. Någon som kan förklara hur min värme beter sig?
    Av Mr Henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 01:38
  3. Kan någon förklara det här med diesel och skatt?
    Av Iceman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:53
  4. Kan någon förklara hur AC funkar?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 20:18
  5. Dump ventiler kan någon förklara???
    Av Peter 9-3 -01- 2,0T 185hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •