Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saker att göra samtidigt vid motormek OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Övik
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Saker att göra samtidigt vid motormek OG9-5

    Denna post är korsvetenskaplig, ty den fråga vilka operationer som är lika bra att göra när man ändå pillar med motor och växellåda.

    Jag har nyss köpt en 9-5 biop 2,3 och är i görningen att byta grejor. Efter motorolja och filter vill jag byta den manuella växellådsoljan för att känna mig tryggare, men kom att tänka på att det kanske är lika bra att byta motorfästena samtidigt och kanske till och med koppling.

    Därför uppstod frågan:

    Vad kan vara lika bra att göra när man gör någon operation som kräver att växellåda alternativt motor skruvas av? Alternativt när kan det vara lika bra att göra någon operation på motor och växellådan när bilen ändå är upphissad? Det blir en avvägning mellan kostnad och prognosticerad nytta. Det finns cirka 15 år x antal ägare år av 9-5 erfarenhet på forumet.

    Tack på förhand!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Välkommen till forumet.

    Hoppas att du får hjälp med din fråga.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Hur långt är ett snöre?

    Ska du trimma något är väl bästa frågan?

    Byter du koppling kör aeronkoppling och ny ska cylinder
    Rekommenderar köpa en billig Aero turbo td04-15T

    Gå igenom alla packningar. Ska topplockspacknig bytas så hade jag kört t5 kolvar i samma veva

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Beror väl lite på hur långt bilen gått och hur länge man tänkt ha kvar bilen.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Något jag fick lära mig "den hårda vägen" är att man alltid bör göra är att byta packboxen vid den utgående axeln från motorn.
    Amazingjoey skriver detta men jag pushar litet extra då det är så j-a retsamt med en och annan droppe på marken
    och senare små pölar...

    Besiktningen brukar slå ner på söliga motorer...

    Samtidigt är det såpass "billigt" att passa på att byta kopplingen också.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Frågan bör väl delas upp i
    i) Vad behöver / vill du byta som kräver att tex motor eller växellåda tas ner, resp
    ii) Vad skall du passa på att byta om motor eller växellåda ändå är nedtagen.
    Jag skulle tex inte byta koppling om den inte slirar såvida jag ändå inte har rivit lådan, då skulle ajg passa på att byta koppling.
    Likadant med bussningar och motsvarande, är de hela så låt dem sitta kvar, såvida du ändå inte har plockat ner allting.
    /Johan

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Patrullmakrillen Visa inlägg
    Denna post är korsvetenskaplig, ty den fråga vilka operationer som är lika bra att göra när man ändå pillar med motor och växellåda.

    Jag har nyss köpt en 9-5 biop 2,3 och är i görningen att byta grejor. Efter motorolja och filter vill jag byta den manuella växellådsoljan för att känna mig tryggare, men kom att tänka på att det kanske är lika bra att byta motorfästena samtidigt och kanske till och med koppling.

    Därför uppstod frågan:

    Vad kan vara lika bra att göra när man gör någon operation som kräver att växellåda alternativt motor skruvas av? Alternativt när kan det vara lika bra att göra någon operation på motor och växellådan när bilen ändå är upphissad? Det blir en avvägning mellan kostnad och prognosticerad nytta. Det finns cirka 15 år x antal ägare år av 9-5 erfarenhet på forumet.

    Tack på förhand!
    Jag bytte allt. Ett enkelt val att ta. Plånboken är väl den som kanske inte gillar det.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Patrullmakrillen Visa inlägg
    Denna post är korsvetenskaplig, ty den fråga vilka operationer som är lika bra att göra när man ändå pillar med motor och växellåda.
    Smart tänkt.

    Citat Ursprungligen postat av Patrullmakrillen Visa inlägg
    Jag har nyss köpt en 9-5 biop 2,3 och är i görningen att byta grejor. Efter motorolja och filter vill jag byta den manuella växellådsoljan för att känna mig tryggare, men kom att tänka på att det kanske är lika bra att byta motorfästena samtidigt och kanske till och med koppling.
    Innan man sätter igång att byta grejor bör man veta varför man gör detta.

    Motorolja&filter byts på intervall. Så då är saken klar. Växellådsolja har inget intervall, men vi är många som anser att den ändå bör bytas. Finns info på forumet om varför. Kylarvätska och bromsvätska skulle jag oxo byta. Om det inte är problem med kopplingen tycker jag personligen det är rent av dumt att byta den... Bättre att fokusera på det som ÄR trasigt eller utslitet.

    MEN INNAN ALLT DETTA skulle jag kolla kedjespännaren. Visar det sig att kamkedjan måste bytas är det prio 1. Och då ingår oljebytet.

    Citat Ursprungligen postat av Patrullmakrillen Visa inlägg
    Vad kan vara lika bra att göra när man gör någon operation som kräver att växellåda alternativt motor skruvas av? Alternativt när kan det vara lika bra att göra någon operation på motor och växellådan när bilen ändå är upphissad? Det blir en avvägning mellan kostnad och prognosticerad nytta. Det finns cirka 15 år x antal ägare år av 9-5 erfarenhet på forumet.
    Eftersom du inte behöver plocka ur motor eller växellåda finns inget smart att passa på att göra samtidigt.

    Med lyft bil bör du kunna kolla konditionen hos bussningarna i framvagnen, subframen motorstaget och även bakvagnen. Byt till PowerFlex för bäst hållbarhet, men är det dåligt byt oavsett.

    Börja med att se över bromsbelägg och skivor. Är något i behov av byte överväg uppgradering till Aero-bromsar om (ev har du det fram) och du inte redan har det.

    Det är en bra bil som med en ordentlig genomgång blir jättebra!

    Och sedan får du gärna uppgradera stereon
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Riva sumpen vad göra samtidigt?
    Av Trailer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 17:36
  2. Tips på saker att göra i Berlin
    Av Roger #2378 i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 14:20
  3. Motorrenovering, saker att göra? OG9-5
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 20:58
  4. Saker man kan göra en lördag!
    Av seboo i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 02:27
  5. Ska ta ner vxllådan, nåt mer man bör göra samtidigt?
    Av znorc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •