Hej.
Har en 9-3 1,8t BP -09 som under en tid (ca 1,5-2år) haft problem med att mätarhuset startat om (Typ självkontroll som när nyckel vrids om) under körning till och från, blinkers slutade fungera(I bilen iallafall då mätarhuset härjar fritt) under tiden den höll på men stereon gick som vanligt. Det hände ibland en gång under resan och i vissa fall mot senare tiden flera gånger på rad, sedan kunde allt vara bra mellan några timmar till flera veckor.

Bilen har varit inne hos SAAB för felsökning nu i april-maj men då inga felkoder lagrades och mekaniker inte kunde få fram problemet själv under provkörning så var allt han fick ut att CIM gav interna felsignaler och KUNDE vara problemet, så den byttes.
Efter besöket var allt bra någon månad tills felet började återkomma igen och har blivit värre och oftare för att ibland helt slå av i 20-30 sekunder. Känns som vid regn och kyla var problemen värre, men kan ha varit sammanträffande.

Nu i söndags 7/7 startade bilen som vanligt och jag började köra iväg men reagerar när jag slagit igång blinkers att mätarhuset har slocknat. Jag stannar då till och provar vrida av tändningen och sedan på nytt vrida på tändningen men ingen reaktion från varken mätarhus eller startmotor, surret från bränslepumpen hördes iallafall första försöket. Efter 4-5 försök att vrida av och på tändningen hoppar allt igång igen och jag kunde köra hem (ca 8mil) utan besvär.
Läste ut felkoderna via eSID och fick fram dessa från CIM:
B3981 00 - PDM saknas på bussen eller ej tillagd, immobiliseringskoden från PDM saknas.
B3979 00 - BCM saknas på bussen eller ej tillagd, immobiliseringskoden från BCM saknas.
B3978 00 - MIU saknas på bussen eller ej tillagd, immobiliseringskoden från MIU saknas.

Det som gjorts på bilen mer än div service och slitage är att monterat larm hos SAAB (Sätta dit huvkontakt och koda in med tre misslyckade försök och samtal till trollhättan så gick det på fjärde.), bytt spegelglas 2017 (Från avbländande till icke avbländande = En sladd som inte längre kopplas in, kan ge elfel?) av mig själv, bytte batteri då det gamla var helt slut (Laddar nu runt 13,7-14, start volt på 10,1), bytte tredjebromsljus själv 2017 och byte av vindruta på Glasfirma 2018.
Jag har dessutom själv bytt låskista HB för 3-4 månader sedan.
Andra problem är backsensorerna är ur funktion, jord bruten till alla fyra sensorer,(Glappade först men dog helt tillslut för kanske 3 år sedan) och solenoid tanklucka kortsluten -2016 (men brukar fungera som det ska)


Dålig ISM eller MIU var min tanke då CIM redan är bytt, men med senaste felen och felkoderna känns det mer som ISM eller något med kablarna, typ glapp.
Har beställt en beg. ISM som är påväg hem då den inte behöver giftas in.

Finns det annat jag bör kolla på och utesluta? och hur gör jag det på bästa sätt? eller bara några andra tankar?

VH Stefan