Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: NG9-3 ICM3 Display svart och startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    NG9-3 ICM3 Display svart och startar inte

    Hej,

    Efter vinterförvaring av min högerstyrda NG9-3 Aero Cabriolet så startar inte ICM:en upp. Knapparna lyser på ICM:en och displayen är svart, går inte att få igång någon radio eller liknande, är blankt på SID:en där radiokanalen ska displayas. Blinkers låter inte heller men har förstått att det hör ihop med EHU. Den har ett Infotainment System plus med CU/PU och DVD, ljudsystemet är "Premium 70"(Inga AMP:ar, högtalare matas från EHU) och har ICM3-enheten med röstassistent (ES4).

    Jag har dubbelkollat och bytt säkring F14 vid förarplats(20amp för Infotainmentsystem), samt F25 i motorutrymmet- inga tecken på oxidation eller liknande på någon utav säkringarna. Jordpunkter i motorutrymmet har jag borstat bort oxidation där två stycken går in i kabelstammar till förarplats, jordpunkt bakom ICM såg inte oxiderad ut. Kontakthanen till ICM ser inte skadad ut från Oxidation eller smuts, inte heller på själva ICM:en. Knackat lätt med minuskabel på minuspol för att reset:a reläer och liknande-men det enda som hände var att motorlampan började lysa för att den trodde att antispinnsystemet hade slutat fungera(försvann när man startade bilen) samt att displayen på ICM och SID blinkade till i en mikrosekund.

    När man startar bilen/tändingen är displayen på ICM:en becksvart men om man lyser med en stark lampa på den så kan man se SAAB loggan och "Loading System"- men inget mer händer. När man har stängt av och det inte matas någon ström till displayen så kan man "lysa" bort loggan och texten - Så det är inte någon form av inbränning. Händer inget när man klickar på knapparna på ICM:en. Hittade av en slump någon form av avstängningsfunktion för ICM och SID genom att hålla ner "Vol push on" och "Select push set" i 10 sekunder, då släcktes knapparna på ICM:en och SID:en blev svart, ljusstyrkan på instrumentpanelen och displayen till klimatanläggningen ökade kraftigt men blev normal igen när man startade upp SID och ICM genom Vol knappen. När jag plockade ur ICM med kabel i så kunde jag se MOST fibern lysa inuti ICM:en, men bara på ett utav strå:na - Troligtvis TX.

    Jag tycker att det är konstigt att den helt plötsligt bara har slutat fungera, bilen har stått med underhållsladdning hela tiden under förvaring och jag startade upp bilen två månader innan och då fungerade allt. Jag förstår inte om det är fel på ICM:en eller om det är något annat som det kan vara fel på som gör att den inte vill boota upp.

    Är det någon som har någon idé eller tips på vad man kan göra?

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det som är gemensamt för alla dessa grejer/symptom är batteriet. Elektroniken i ng9-3 är väldigt känslig för låg spänning. Väldigt mycket elektronik/el klarar låg spänning utan problem, men inte allt. Det orsakar flera samtidiga fel, som till synes är oberoende av varandra.
    Börja därför med att se till att batteriet är ordentligt laddat. Eller ännu hellre testa med ett helt nytt fulladdat batteri. Antingen löser det problemet eller så är en felkälla eliminerad.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för snabb respons. Har kontrollerat batteriet, och nu imorse mätte det 14,7V vid tomgång och bilen har rullat några timmar senaste veckan, batteriet är även relativt nytt. Så den felkällan skulle jag nog säga är eliminerad.

    En fundering jag har är om nu blinkersen går igenom EHU:n- Är den helt beroende på ICM-enheten? Om det skulle vara så att EHU är den som strular och ICM enheten fungerar(Men inte vill boota för att EHU inte startar)- så det ju EHU som är felkällan, det är den enda enheten jag inte har öppnat upp och kollat. Ska ta och göra det så fort jag har tid, uppdaterar efteråt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har inte hunnit kolla EHU idag men upptäckte att ICM:en lyckas boota när man har kopplat bort batteriet i en timme, sedan kopplar på batteriet och vrider nyckeln till start så bilen går igång på direkten. Då går ICM:en igång och display, radio och högtalare fungerar i ca 3 sekunder och sedan dör den. Har testat med ett nytt bilbatteri och det ger samma resultat. Men detta ger ju mig förhoppningen att ICM inte är helt slut iallafall, men har inte blivit klokare för det...

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Om man misstänker för låg spänning någonstans... så bör man mäta matningsspänningen. Att mäta spänningen är att veta.

    Mät batterispänningen med motorn avstängd. Annars mäter man generatorns laddspänning. Med batteriet frånkopplat får man så klart bäst resultat och info om just batteriet.

    Man kan oxo passa på att mäta strömmen från batteriet för att utesluta att något drar tjuvström. För det orsakar spänningsfall.
    Det är diverse grejer som ligger och drar ström upp till ca 30min efter att man stängt av motorn och stängt dörrarna och låst bilen. Det är alltså bra att vänta. en stund för att ha riktig koll.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Om batteriet är friskt skulle jag fortsatt med att misstänka kontaktdon eller komponentfel.

    Mycket mer kan man inte göra eftersom schemor knappast finns (som går att få tag på).

    Om konstruktionen är tillräckligt "smart" finns kretskydd innuti (inte bara externa säkringar) som stänger av om någon del drar för mycket ström.
    Jag hade öppnat enheten och kontrollerat om någon elektrolytkondensator läckt ut innehållet alternativt om något kontaktdon har oxidproblem.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Zaab9-3 Visa inlägg
    Har inte hunnit kolla EHU idag -
    OM audiosystemet også omfatter en fremre CD-enhet (CDF) er det litt til å kontrollere:

    - Sikring #3 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet (er nok i orden om SID fungerer som normalt);

    - At én O-bussfiber lyser i kabelkontakten til CDF. Dette er inngang fra EHU, se: https://saabwisonline.com/images/944.../f4i04ccv.jpg;

    - Om den lyser, eller CDF ikke er montert, kontrolleres det for lys i kontakten inn til ICM.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Display (färddator?) funkar inte...
    Av holmbergz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •