Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Min första Saab? Köpråd!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Min första Saab? Köpråd!

    Ska köpa ny bil. Kraven är budgeten från 10K-20K, manuell växellåda, kombi eller sedan spelar inte så stor roll faktiskt.

    Det jag behöver lite hjälp med är råd av de olika modellerna. Jag har bestämt mig för 9-5, årsmodell 06 och högre. Vilken motorstorlek ska man välja?
    Jag gillar när det är drag i bilen och att den är responsiv men den får inte heller dra allt för mycket bränsle hehe.
    Åker mycket landsväg men också en del stadskörning.

  2. #2
    §2.1 Läs FAQ'n samt de klistrade trådar som finns i varje forumavdelning innan du ställer frågor.
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

    Och som medlem blir ägandet billigare än om du inte är det -> Länk
    Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )


  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Rent tekniskt skiljer inte så mycket mellan 2.0t och 2.3t, 2.0t kan upplevas lite klen, 2.3t har bättre bottendrag men om man trimmar blir skillnaden mellan dom mindre.

    Det som man ska hålla ögonen på är rost och om motorn verkar misskött på ett sätt som ökar risken för oil-sludge - har den hel vevhusventilation och är oljebytena skötta? Blårök vid start? Har kamkedjan bytts, har bilen sludge-sanerats? Det bästa är att plocka ut kamkedjespännaren och mäta, men det är lite involverat.

    Skillnaden i bränsleförbrukning vid normal körning är marginell.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Då moderator redan hjälp dig en bit på traven så säger jag välkommen till STCS forum.

    Att tänka på när det gäller alla bilar är att det kan löna sig att innan köp kolla upp skatt och försäkringskostnad för olika modeller. En Saab 9-5 med 2.0 biopower-motor har troligen den lägsta skatten av de olika motoralternativen. En fullutrustad aero kan vara billigare att försäkra än en snikutrustad linear. Med andra ord, har du tänkt att äga bilen i många år så kan det totalt bli billigare att köpa en dyrare bil, för att sedan ha lägre fasta årskostnader. Sedan spelar miltal per år in också när det gäller att räkna ut vilken bil som blir billigast, men ändå tillräckligt rolig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av Colloidal Visa inlägg
    Ska köpa ny bil. Kraven är budgeten från 10K-20K, manuell växellåda, kombi eller sedan spelar inte så stor roll faktiskt.
    Jag har en känsla av att det finns fler kombi. Så chansen att hitta en fin ökar ju.
    Citat Ursprungligen postat av Colloidal Visa inlägg
    Det jag behöver lite hjälp med är råd av de olika modellerna. Jag har bestämt mig för 9-5, årsmodell 06 och högre.
    2006-2009 alltså, även om det faktiskt finns enstaka 2010 den kallas og9-5. Modellerna dessa år heter Linear->Vector->Aero från sämst till bäst. Aero är bäst på alla sätt utom skatt. Och pris.
    2009 finns inte Aero. Istället hette toppmodellen Griffin som i stort sett är en Aero utrustningsmässigt. Finns med olika motorer. Bäst är den näst starkaste motorn biopower2.3 184hk. Griffin finns med Aerons sportchassi eller med komfortchassi. Sport är bäst. (för typ 5000kr uppgraderar man en 184hk med sportchassi till motsvarande, eller bättre än, 260hk Aero)
    Citat Ursprungligen postat av Colloidal Visa inlägg
    Vilken motorstorlek ska man välja? Jag gillar när det är drag i bilen och att den är responsiv men den får inte heller dra allt för mycket bränsle hehe.
    Enkelt! 2.3 Biopower är bäst. Eftersom 1) 2.3 är mer än 2.0 2)2,3 Biopower har 184hk men kan köras på E85. då blir det 210hk 3)Biopower är en miljöbil med lägre skatt 4)Man kan välja tanka det billigaste av E85 och vanlig 95oktan
    Citat Ursprungligen postat av Colloidal Visa inlägg
    Åker mycket landsväg men också en del stadskörning.
    9-5 är en mycket bekväm bil.

    Mitt tips är 2009 Griffin 2.3 Biopower med sportchassi.
    Jag har själv 2st och är nöjd.

    Det är den nyaste 9-5 du kan köpa, men den är 10år gammal. När man köper en så gammal bil är säljaren minst lika viktig som bilen. En person som servar bilen ordentligt är bra. Så få ägare som möjligt. Det är viktigare än antalet mil! Oavsett allt detta tycker jag du skall budgetera för en stor pedant-service direkt. Då VET du att bilen är i bra kondition. Lagar du alla småfel direkt, ja då har du många år kvar att åka Saab. Det finns dom som kör välskötta 9-5:or från 1999. en 2009:a är 10år nyare!

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Lite förvånande att en aero skulle vara billigare att försäkra. Vad ligger bakom det? Är aeroägarna mer måna om sina bilar och aktsammare än slitochslängLinearmänniskorna?
    Trodde (utan att ha kollat) att registrerad motorstyrka sågs som avgörande för färsäkringspriset.


    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Då moderator redan hjälp dig en bit på traven så säger jag välkommen till STCS forum.

    Att tänka på när det gäller alla bilar är att det kan löna sig att innan köp kolla upp skatt och försäkringskostnad för olika modeller. En Saab 9-5 med 2.0 biopower-motor har troligen den lägsta skatten av de olika motoralternativen. En fullutrustad aero kan vara billigare att försäkra än en snikutrustad linear. Med andra ord, har du tänkt att äga bilen i många år så kan det totalt bli billigare att köpa en dyrare bil, för att sedan ha lägre fasta årskostnader. Sedan spelar miltal per år in också när det gäller att räkna ut vilken bil som blir billigast, men ändå tillräckligt rolig.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Lite förvånande att en aero skulle vara billigare att försäkra. Vad ligger bakom det? Är aeroägarna mer måna om sina bilar och aktsammare än slitochslängLinearmänniskorna?
    Trodde (utan att ha kollat) att registrerad motorstyrka sågs som avgörande för färsäkringspriset.
    Näst mest sålda bilen i Sverige efter v70 , hög krocksäkerhet mycket äldre som äger

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nja speciellt många Aero såldes väl inte jämfört med Linear och Vector?
    Men vem som äger gör nog mycket. Dyr fin bil köps av när man blir äldre och har råd och fått försiktig/erfaren körstil kanske?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar, och tack för välkomnandet, vad trevliga ni är här inne.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Colloidal Visa inlägg
    Ska köpa ny bil. Kraven är budgeten från 10K-20K
    ...
    Jag har bestämt mig för 9-5, årsmodell 06 och högre.
    Visserligen är og9-5 väldigt mycket bil för pengarna, men för din budget är det svårt att få något välbehållet och välutrustat exemplar av de sista årsmodellerna (06 och framåt). Så jag tycker att du ska lägga krutet på att hitta ett välskött exemplar snarare än att snöa in dig på en specifik motor och/eller utrustning, då har du större chans att bli nöjd.

    Bränsleförbrukningen är så gott som identisk för bensin- och biopowermotorerna (d.v.s. 2.0t, 2.3t, 2.3T och Aero), så det behöver du inte ha som urvalskriterium. Snarare om du anser dig "behöva" en viss motorstyrka kan du ha motor som urvalskriterie, annars tycker jag som sagt att du ska fokusera på skick och så får det bli den motor det blir. Sedan finns det ju dieslar också. Dock är det värt att nämna att og9-5 är en tung bil, så i stadstrafik är den likt andra bilar i samma storleksklass törstig. På landsväg är den marginellt snålare än genomsnittliga bilar från samma generation.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag har en känsla av att det finns fler kombi. Så chansen att hitta en fin ökar ju.
    Vill minnas att 2/3 av alla 9-5 som såldes var kombi. Fast sedan ser ut att vara ovanligare än så? Tycker sedanen rymmer rejält mycket och skulle själv föredra en sådan, men har å andra sidan inte så stort utrymmesbehov numera.

    Tycker jag läst mig till här att det snikades in en del på 9-5 de sista åren och att det utifrån det perspektivet kan vara helt OK med en något äldre bil. Tex fr o m 2004 när den senaste (?) modellen av vevhusventilation infördes. Skulle också välja Biopower alla dagar i veckan.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det såldes med kombi än sedaner när modellen var ny, så det lär se ut så på begmarknaden också.

    Men jag har en känsla av att kombibilar oftare används som rena bruksfordon (=frakta prylar och folk är huvudsyftet och skötsel är något nödvändigt ont) än sedaner och det därför kan vara lättare att hitta en fin sedan.

    Men grundförutsättningarna kvarstår: I din prisklass finns det många vrak på marknaden, så det gäller att ha leta runt.

Liknande ämnen

  1. Köpråd första Saab/bil - 9-3 Combi Biopower?
    Av Johwad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-06-20, 22:15
  2. Köpråd första saab
    Av andre.m i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 14:09
  3. Första bilen/saaben, köpråd!
    Av Eindpeng i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •