Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Misständer vid ökad belastning NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Misständer vid ökad belastning NG9-3 B207 BioPower

    Hejsan, igår när jag skulle till jobbet så märkte jag att bilen började misstända kraftigt runt 3000 varv, så att bilen i princip hackar fram, ej på ettans växel konstigt nog, men på alla andra. Misstänker att en av spolarna gått men någon annan här kanske varit med om något liknande som kan hjälpa mig. Vad skall man börja med? Är det ens en värd investering att byta tändstift?


    Detta problemet uppstod helt plötsligt, körde med bilen dagen innan och då var det inga problem. Parkerade i garaget och nästa dag så uppförde den sig såhär.

    9-3 2.0t BioPower -08

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    CE tänd?

    Annars får du försöka provocera fram en felkod.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vad spelar det för roll vart felet är om du ändå inte är beredd att lägga några pengar på att laga?

    En uppsättning tändstift kostar några hundralappar (https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...t/ngk4215.html) och är de slitna (= stort gnistgap) så är det större sannolikhet att tändspolen inte orkar tända. Det kan ju såklart vara en spole också, och det är egentligen det mest sannolika. Men vet du inte hur långt stiften har gått sen senaste bytet så är det ju på sin plats att åtgärda det också (som med allt servicerelaterat). Läs serviceboken.

    Jag tycker inte man ska provocera misständningar mer än nödvändigt. Katalysatorn mår dåligt av detta. Bättre att skaffa en ny tändspole och flytta runt denna tills man hittat den dåliga, om man inte har möjlighet att läsa ut misständingsräknarna med Tech2 eller annat diagnosverktyg.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Hade samma problem . Det va tändspolen .fick tänd CE lampa vid en liten fullgas repa .Så de va bara byta den som misstände. Så bytte även tändstift när ja visste att de va fel på tändspolen tar bara 10min extra när man ändå är där och gräver.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Torde man köpa en tändspole och flytta över från cyl till cyl tills man hittar den felande?
    Isåfall vilken bör man köpa.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...pole-b207.html
    Eller
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...9-3-03-11.html

    Är det någon större skillnad i kvalité mellan dem?

    Dessutom, är det viktigt att tändstiften momentdras? Isåfall hur hårt?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Även om original tändspolar inte håller någon super-kvalitet så är de ändå betydligt bättre än kopiorna. Välj original.

    Tändstift dras ca 2/3 varv från det att tätningsringen når cylinderhuvudet. Brukar vara en fin illustrerande bild på NGK förpackningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Bilen misständer P0303 NG9-3 B207 BioPower

    Har varit nere i Europa och bilat i bland annat Frankrike. När vi var som längst från Sverige började bilen misstända och hacka som aldrig förr.

    Körde ändå hem med inställningen, den får gå till den rasar.
    Har nu på hemmaplan läst ut felkoderna med tech2 och hittar bara p0303 vilket betyder misständningar på cyl 3. Kan också se att de andra cylindrarna också har haft problem men inte alls i lika stor omfattning.
    E85-adaptionen visar 40% trots att jag kört på bensin de senaste tre tankningarna. Kanske kan det vara någon ledtråd?

    Bilen tål inte mycket gas och går kanske som värst runt 2000-2750 rpm. Över 3000 rpm går den ganska okej.

    Jag har provat en annan tändspole på cyl 3 utan framgång.
    Tänker göra ett kompressionsprov idag för att se om det finna något läckage på cyl3.
    Funderar också på om jag efter det ska plocka ur och inspektera spridarna då jag är lite orolig att den fått i sig någon fransk fuletanol.

    Är det någon här som har andra idéer? Kan det vara bränslepumpen?
    Kan kamkedjan hoppat några kuggar?

    Ska tilläggas att mellan norra Tyskland och Köpenhamn så hade vi några mil där bilen gick helt okej igen. Tillbaka i Sverige började problemen återigen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej igen.
    Problemet verkar vara en kass spridare. Flyttade treans spridare och misständningarna följde med till den nya cylindern.

    En annan fråga. Någon som vet var atmosfärstryckgivaren sitter på dessa motorer? När jag var uppkopplad med tech2 såg jag att den visade 0 kPa, vilket känns fel

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Hade samma fel på en Ford med flexifuel motor. Samma symptom och då var det också spridaren.
    Hjälper ju inte dig nu iof. Saab tror jag brukar benämna tryckgivaren för MAP-sensor. Manifold Absolute Pressure Sensor.
    Googla på Saab 9-3 MAP sensor så hittar du nog var den sitter.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1

    9-3 08 BioPower 1.8 misständer vid belastning

    Har haft problem under en längre tid ryckig gång vid gas pådrag vid belastning, alltså t.ex. om man kör om på motorvägen på en högre växel därmed lägre varvtal. I början var det nästan bara som mindre vibration t.ex. som obalans i ett däck eller likande men problemet har bara blivit värre med tiden och nu misständer den orenligt och får felkoder (misfire cylinder 4) om cylinder 4:a om man fortsätter pressa motorn (vilket jag såklart undviker).

    Det verkar vara kopplat till bränsleinsprutningen då felet helt försvann när jag tog ur spridarna och rengjorde dem för att senare återkomma efter ca. 2 veckor.
    Så nu har jag bytt till nya sprida + ny bränsleregulator samt skiftat tänd modulerna mellan cylinder 4:a och 3 men ändå kvarstår problemet. Blir inte riktigt klok på det hela. Verkar gå mer ojämnt på E85 än 95/98 Bensin, man kan dock få skillnader till det bättre om man håller i någon form av bränsletillsatts t.ex. spridare rengöring. Börjar fundera på det inbyggda bränslefiltret som sitter i bränslepumpen på etanolarna om det kanske är kasst, problemet är bara att man inte är så sugen på att plocka ner hela tanken.

    Någon som stött på något liknande problem? Skulle vara mycket tacksam för tipps.

Liknande ämnen

  1. Plötsligt ökad förbrukning 9-5 2,3t Biopower -08
    Av Chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-05-08, 22:21
  2. 9-5 Biopower ökad bränsleförbrukning
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •