Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Utgångar på ABS TCS Pumpen/blocket OG9-5

  1. #1

    Utgångar på ABS TCS Pumpen/blocket OG9-5

    Tjena

    Har precis bytt bromsrör på min 9-5 -04'a men inte fyllt och börjat lufta systemet ännu.

    Köpte bromsrör som konades av AD efter de gamla hela vägen från bakhjul till original skarv vid torpeden.

    Nu till frågan. Rören till bakhjulen, ut från TCS/ABS blocket går ut i bakkanten mot torpeden.
    Märkena uppe på blocket står enligt nedan:

    VL..................VR

    HZ1............…..HZ2

    HR..................HL



    Står då beteckningarna för:

    VL - Vänster fram
    VR - Höger fram
    HR - Höger bak
    HL - Vänster bak

    HZ1 och HZ2 går till huvudcylindern.

    Höger bromsrörsskarv vid torpeden har en E-kona på det längsgående röret.
    Vänster bromsrörsskarv vid torpeden har en A-kona på det längsgående röret.

    Får fram att det längsgående röret till höger bak skall ha en A-kona vid originalskarven vid torpeden men det får jag inte riktigt ihop?? Följer jag utgången märkt HR på ABS/TCS vidare bort mot originalskarven så slutar det i en A-kona - alltså skall då det längsgående bromsröret ha en E-kona?

    Sen kommer vi till luftning då hela systemet varit tomt. Behöver man köra luftningsprogram på ABS/TCS enheten eller räcker det med vanlig luftning? Har haft pedalen delvis nedtryck under hela bytet. Vilken luftningsordning gäller för systemet? Kommer att suga med vakuum från respektive ok.

    Detta har satt griller i huvudet på mig så tacksam för hjälp!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Du har förstått benämningarna på bromsaggregatet rätt. Det kan vara förvirrande att utgången HR som går till höger bak sitter på vänster sida. På de 9-5or jag har bytt bromsrör på så har jag skarvat långt bak under golvet och inte framme vid torpedväggen, så jag har inte ställts inför ditt problem med A- och E-kona.

    Ang luftning så finns det en instruktion nånstans att man ska lufta diagonalt och börja bakifrån. Har pedalen varit nertryckt under jobbet så lär det vara mindre känsligt. Luftningsprogram för bromsaggregatet finns inte på 9-5, så traditionell luftning är det som gäller. Jag kan rekommendera att trycksätta behållaren med luftman eller liknande, eller medhjälpare som trampar på pedalen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Ordningen för vid byte av bromsvätska är iaf:

    Vänster fram
    Höger bak
    Höger fram
    Vänster bak

    Om det skiljer sig när systemet varit helt tomt vet jag ej, har du bara sett till att haft bromvätska i behållaren hela tiden och pedal nedtryckt som du skriver så lär det inte vara ett problem att lufta enligt ovan.

    Jag gissar ordningen egentligen inte är helt livsviktig, det kanske sparar lite tid/bromsvätska möjligen men förr eller senare lär du få ur luften

Liknande ämnen

  1. Biljud saab 9,3 utgångar
    Av lunsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 01:32
  2. 9-5 original sterio i ng900 och vad finns det för utgångar
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 18:25
  3. AC-pumpen !
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 08:49
  4. *AKUT* Tändningslås problem 9-5 *AKUT*
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •