Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-5/9-3 oil sludge

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kumla Kör: 9-5 BioAero -02
    Inlägg
    154

    Saab 9-5/9-3 oil sludge

    Tag dig tid å läs detta:

    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Mvh....

  2. #2

    Re: Saab 9-5/9-3 oil sludge

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Taz performance
    Det är många som redan har läst den sidan. Den får fortfarande, trots att det inte hänt något nytt nu i sommar, ungefär 100 besök per dygn.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Jo det är fortfarande aktuellt-tjejen och jag har varit och kollat på nya Toyota Avensis + Subaru Legacy (båda Kombi) i dag.......-Lite tråkigt att överge SAAB efter ca 10-15 st. men kvaliten känns inte riktigt som den ska för pengarna `-men 95 Kombin är inte bytt ännu
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Jo det är fortfarande aktuellt-tjejen och jag har varit och kollat på nya Toyota Avensis + Subaru Legacy (båda Kombi) i dag.......-Lite tråkigt att överge SAAB efter ca 10-15 st. men kvaliten känns inte riktigt som den ska för pengarna
    Om du överger Saab pga oil sludge så är väl Toyota inte det bästa alternativet?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Jo det är fortfarande aktuellt-tjejen och jag har varit och kollat på nya Toyota Avensis + Subaru Legacy (båda Kombi) i dag.......-Lite tråkigt att överge SAAB efter ca 10-15 st. men kvaliten känns inte riktigt som den ska för pengarna
    Om du överger Saab pga oil sludge så är väl Toyota inte det bästa alternativet?
    Överväger själv med att byta bort min 9-5 då min bil tydligen inte var servad enligt bok, då den är 5 år och är servad 7 ggr, och har gått 14800mil... Känns inte så kul att behöva lägga ut ytterligare 1000lappar på en bil man redan lagt ner ca 20000 på 1,5år.. Nu står den med kolvras på 2 cyl, och detta förmodligen pga dålig olja, bilen är körd på Mobils olja sedan ny, olja bytt var 1000mil sedan ny dock mellan servicarna av mig och tidigare ägare.. Men tyvärr vet jag inte vad jag skall ha för bil, känns ju trist att byta bort 9-5an då jag trivs som fan med bilen men ja man måste ju ha råd att åka också.. inte bara lägga ut pengar för att kunna åka..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Göran Larsson>> Jag snubblade över denna servicebulletin angående oil sludge & reagerade då på hur tidigt den är utfärdad. Debatten i media har ju kommit igång på allvar det senaste året men denna TSB är ju daterad redan 1999. Något du redan visste?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kumla Kör: 9-5 BioAero -02
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Göran Larsson>> Jag snubblade över denna servicebulletin angående oil sludge & reagerade då på hur tidigt den är utfärdad. Debatten i media har ju kommit igång på allvar det senaste året men denna TSB är ju daterad redan 1999. Något du redan visste?
    Fick detta på mailen av en kund igår,tyckte att jag skulle lägga upp en tråd om detta. De flesta borde vid det här laget känna till problemet men det kan ändås vara en intressant läsning !?!?!

    Mvh Crille

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Debatten i media har ju kommit igång på allvar det senaste året men denna TSB är ju daterad redan 1999. Något du redan visste?
    Just den TSB:n har jag inte sett tidigare, men informationen i den är inte ny. Första versionen av min sida om vevhusventilationen las ut på nätet i oktober 2003, men var då inte ny (det tog ett tag innan jag bestämde mig för om den skulle puibliceras eller inte). Saabs första modifiering av vevhusventilationen på serieproducerade bilar gjordes redan 1999. Detta är inget nytt problem, det nya är att media uppmärksammade det i januari 2005.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Isseh

    Överväger själv med att byta bort min 9-5 då min bil tydligen inte var servad enligt bok, då den är 5 år och är servad 7 ggr, och har gått 14800mil... Känns inte så kul att behöva lägga ut ytterligare 1000lappar på en bil man redan lagt ner ca 20000 på 1,5år.. Nu står den med kolvras på 2 cyl, och detta förmodligen pga dålig olja, bilen är körd på Mobils olja sedan ny, olja bytt var 1000mil sedan ny dock mellan servicarna av mig och tidigare ägare.. Men tyvärr vet jag inte vad jag skall ha för bil, känns ju trist att byta bort 9-5an då jag trivs som fan med bilen men ja man måste ju ha råd att åka också.. inte bara lägga ut pengar för att kunna åka..

    // Isse
    Kasta i andra kolvar eller varför inte skaffa en 9-5 Griffin?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Taz performance
    Fick detta på mailen av en kund igår,tyckte att jag skulle lägga upp en tråd om detta. De flesta borde vid det här laget känna till problemet men det kan ändås vara en intressant läsning !?!?!
    Alla känner inte till det.

    Jag får fortfarande epost från Saab-ägare som precis har hänvisats till min sida av någon. Många besök kommer via söksidor, t.ex. Google, eller dagstidningarnas arkiv, så det finns ett stort intresse, eller behov av information.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kumla Kör: 9-5 BioAero -02
    Inlägg
    154
    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "9-5 Taz performance":1gbzrun9
    Fick detta på mailen av en kund igår,tyckte att jag skulle lägga upp en tråd om detta. De flesta borde vid det här laget känna till problemet men det kan ändås vara en intressant läsning !?!?!
    Alla känner inte till det.

    Jag får fortfarande epost från Saab-ägare som precis har hänvisats till min sida av någon. Många besök kommer via söksidor, t.ex. Google, eller dagstidningarnas arkiv, så det finns ett stort intresse, eller behov av information.[/quote:1gbzrun9]

    Då var det inte helt fel av mig att lägga upp denna tråd då,så får vi saabtokar läsa detta. Hade inte hört talas om sidan förens härom dagen,men felet å dess inbörd kände man ju till.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Isseh

    Överväger själv med att byta bort min 9-5 då min bil tydligen inte var servad enligt bok, då den är 5 år och är servad 7 ggr, och har gått 14800mil... Känns inte så kul att behöva lägga ut ytterligare 1000lappar på en bil man redan lagt ner ca 20000 på 1,5år.. Nu står den med kolvras på 2 cyl, och detta förmodligen pga dålig olja, bilen är körd på Mobils olja sedan ny, olja bytt var 1000mil sedan ny dock mellan servicarna av mig och tidigare ägare.. Men tyvärr vet jag inte vad jag skall ha för bil, känns ju trist att byta bort 9-5an då jag trivs som fan med bilen men ja man måste ju ha råd att åka också.. inte bara lägga ut pengar för att kunna åka..

    // Isse
    Kasta i andra kolvar eller varför inte skaffa en 9-5 Griffin?
    Det är vad som skall göras om motorn skall renoveras, dock vet jag inte vad det är som är fel ännu men förmodligen så är det kolvras, och då jag väntar på svar från försäkringsbolaget innan den kan börja rivas så får man vackert använda apostlahästarna så länge men ja man blir väl i lite bättre form nu då när man får gå/cykla 2 mil varje dag... Men visst skulle det vara fint med en Griffin, en kombi så man får med sig doggen..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 t7 - Oil Sludge?
    Av hooolm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 22:25
  2. Saab 9-3 oil sludge
    Av Fridde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 18:51
  3. Saab 9-5 2.3t kombi Oil Sludge ??
    Av Wiper_Swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 01:18
  4. Oil sludge problem på Saab 9-5 2,3t "En mardröms histor
    Av Limpan_se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •