Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Passande styrservoslang OG9-5 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Passande styrservoslang OG9-5 -05

    Enligt Skruvat passar inte denna slang min 9-5 VECTOR SP-COMBI från 2005 (B235). Jag uppfattar det som att Originalnr:
    32015402 passar alla Saab 9-5 från 98-06.
    https://www.skruvat.se/Slang-styrservopump-P516008.aspx

    Speedpart har en liknande - ej i lager men skriver att deras passar Saab 9-5 98-06 och den har samma orginalnummer som Skruvat. Någon som vet om detta orginalnummer passar min 9-5:a?
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-02 klockan 14:41.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Byter du båda samtidigt så fungerar satsen. Problemet är att de spegelvände skarven på rambenet vid årsmodellskiftet så ska man bara byta ena så måste man köpa rätt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Byter du båda samtidigt så fungerar satsen. Problemet är att de spegelvände skarven på rambenet vid årsmodellskiftet så ska man bara byta ena så måste man köpa rätt.
    Ok, tack för svar. Innebär det att de olika slingorna har samma orginalnummer kanske?

    Det är bara den främre delen jag behöver byta, den gulgröna linjen jag ritat och den bör väl passa.
    slinga.jpg

    Den koppling de vänt på är det den jag markerat med rött?
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-01 klockan 11:20.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Snälla, lägg inte bilder på någon extern bildtjänst. Använd forumets egen billagring istället. Annars försvinner bilderna när ditt konto eller den tjänsten tas bort. Då har forumet en massa trådar som saknar bilder. Inget roligt alls för nästa som har samma problem.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Jag försökte men ser ingen funktion för bilder, forumet ser konstigt ut. Ser ut att vara mobilversion fast jag sitter vid datorn, det går inte heller att redigera ett inlägg. Klickar man på texten för att ändra raderas inlägget.

    Edit: Fixat, allt funkar i Explorer men inte i Chrome. Det blev så här runt midnatt igår, trodde ni uppdaterat forumet till detta utseende.
    Löste sig även i Chrome då jag tog bort alla cookies för sidan.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-01 klockan 14:18.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Bytte just den gröna delen för något år sedan. Köpte hela slangkittet på Mekonomen och delade i den avlånga kopplingen där din gröna linje tar slut och lät resten sitta kvar vilket fungerade bra. Sen att det började läcka mot styrväxeln två månader senare så allt fick bytas ändå sätter vi parantes på...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Schnabeln Visa inlägg
    Bytte just den gröna delen för något år sedan. Köpte hela slangkittet på Mekonomen och delade i den avlånga kopplingen där din gröna linje tar slut och lät resten sitta kvar vilket fungerade bra. Sen att det började läcka mot styrväxeln två månader senare så allt fick bytas ändå sätter vi parantes på...
    Hihi, jobbigt..

    Tack för det, då vet jag att just den gröna delen passar rakt av för ser nu att Mekonomen har exakt samma produkt till utseendet iaf med den knöliga slangen.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-01 klockan 14:36.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Finns redan minst en tråd med info
    Styrservots kylslinga på og9-5

    (forumets sökfunktion hittar dem direkt, testa gärna...)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    De jag hittade efter sökning var inte relevanta annat än att jag läste att ett könsbyte på kopplingen gjordes någon gång 2006.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-02 klockan 10:12.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Du kan iallafall utgå ifrån att du aldrig får isär kopplingarna som är mellan delarna.........Det är inte för inte man oftast byter hela satsen för allt är ihoprostat och man bara vrider sönder rör och kopplingar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Jag har redan tagit isär delen. Den satt ganska hårt i skarven framtill men lät rostlösare verka ett bra tag, därefter två 30 cm långa skiftnycklar. Jag spenderade mest tid att veta vad saker och ting är. Visste inte ens vad som var servopump för jag kan mycket lite om bilar. Läste precis MR.O:s gamla tråd om bla. sönderrostat rör men jag har ganska lite rost under hela bilen vilket dom alltid påpekar vid besiktning. Jag sade: ja, men det är för att Saab är svenskt och klarar vintern men de bara skakar på huvudet.
    -Nej nej, de rostar överallt, bakluckan etc.

    Undra om man kan sätta krympslang över kopplingarna?
    Kanske dålig idé.

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Du kan iallafall utgå ifrån att du aldrig får isär kopplingarna som är mellan delarna.........Det är inte för inte man oftast byter hela satsen för allt är ihoprostat och man bara vrider sönder rör och kopplingar.
    Det är nog smart att vara pessimist i detta fall och hoppas på en glad överraskning. Fast jag har gjort två försök att lossa skarven, båda utan minsta problem. Ibland har man tur!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Undra om man kan sätta krympslang över kopplingarna?
    Varför?
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Kanske dålig idé.
    Antagligen. Risken är väl att det samlas fukt och snabbar på rostandet... Plus svårare att efterdra...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Som skydd så klart eftersom det verkar vara ett stort problem. Eventuell nackdel med krympslang som skydd vet jag ju så klart, ville kolla om andra gjort det med framgång.
    Krympslang med lim skyddar kontakter mot fukt, det är ju det som är grejen men en eventuell skada kan släppa in fukt. I annat fall kan man gnida in med vaselin eller fett och sedan krympslang. Dra åt med rätt moment från början. Det är ändå inget som är svårt att ta bort.

    Bäst är kanske att spraya någon form av rostskydd varannat år eller så.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-04 klockan 11:10.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Som skydd så klart eftersom det verkar vara ett stort problem. Eventuell nackdel med krympslang som skydd vet jag ju så klart, ville kolla om andra gjort det med framgång.
    Krympslang med lim skyddar kontakter mot fukt, det är ju det som är grejen men en eventuell skada kan släppa in fukt. I annat fall kan man gnida in med vaselin eller fett och sedan krympslang. Dra åt med rätt moment från början. Det är ändå inget som är svårt att ta bort.
    Jag körde några lager med Hagmans gula rostskyddsfärg. Verkar hålla bra ännu...

    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Bäst är kanske att spraya någon form av rostskydd varannat år eller så.
    Jo, det är säkert klokt oavsett, men kladdigt
    Senast redigerat av Mr.O den 2019-07-04 klockan 16:05.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Då får det bli rostskyddsfärg

    Ja, jag vet att den är så sinnessjukt dyr. Vem ska köpa?
    Knappast för konsumenter. Tror inte det är meningen att den ska florera varken på nätet eller som CD om det nu inte förut gick att köpa manualen för en rimlig peng.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-02 klockan 21:18.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Då var mitt första Saab-mek avklarat. Tack alla som skrev i tråden

    Trixigt men inte så farligt fast verkligen trångt vid servopumpen när det skall dras åt. Kommer man åt lättare om man tar bort strålkastaren kanske?

    Vill dela med mig att Skruvat inte skickade satsen som fanns på bild utan den från Speedpart vilket t.o.m stod på plasten. Klykan som ska fästas på servopumpen är utformad dumt vilket gör att när man drar upp slangen mot servopumpen för att skruva fast den (själva slangen/oljeledningen) fastnar muttern i klykans utformning. Lägger man inte märke till detta innan och man ser ju inte mycket när man väl försöker skruva åt muttern så finns risken att man kämpar i onödan ett tag. Orginalet är inte utformat på detta vis. Slangen är ca 1 cm kortare än orginal och stålröret har inte heller exakt samma böjar, tex saknas sista vinkeln på röret strax innan den den flexibla slangen som fästes i servopumpen. Detta fixade jag dock i skruvstäd för snyggare och bättre dragning.

    Nu ska jag köpa Hagmans rostskyddsfärg som Mr.O så får man hoppas på att det håller. Blir nog orginaldelar nästa gång.
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-04 klockan 15:15.

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Då var mitt första Saab-mek avklarat. Tack alla som skrev i tråden
    Nästa gång är det du som hjälper någon av oss!
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Nu ska jag köpa Hagmans rostskyddsfärg som Mr.O så får man hoppas på att det håller. Blir nog orginaldelar nästa gång.
    Passar på att tipsa om denna excellenta version av EPC online med foton på många delar och möjlighet att söka på VIN/chassinummer och/eller artikelnr när man letar originaldelar

    2006 Saab 95 5D 2.3L Turbo Parts
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Lägger till den länken. Lär underlätta framöver, tack för tipset!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Hej på er!

    Bil:Saab 9-5 2.3t Bio -08
    Behöver lite hjälp då jag har fått läck på min kylslinga.
    Ska byta dom båda främre delarna på tryckröret, dom som sitter ihop på din bild ovan.
    Har förstått att det är en satts som heter 32015402, och då blir det ett rör över.....
    Du köpte denna:?
    https://www.skruvat.se/Slang-styrservopump-P516008.aspx

    Står ju att den inte passar min bil, men man kan lita på att den passar ändå?
    Eller bör man köpa den någon annan stans?
    Är ju rätt bra pris, får ju 15% nykund rabatt oxså.....

    Ingick det O-ringar oxså?

    MR.O
    Tack för din guide ang gummibussningarna till luftburk och röret, ska köpa dessa oxså....
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Grejen här är at det finns två varianter där kopplingen mellan rören skiljer.

    Så man kan inte ta främre från ena och bakre från andra varianten. Eller tvärtom. Vet du inte med säkerhet vilken variant som är monterad? Isåfall verkar det vettigt att köpa den du länkar till (där eller från annan leverantör tex Speedparts eller Neobrothers. Har inte koll på priser. Men vet att de är seriösa och har Saab-kunskap). Då har du ju den bakre delen och kan byta om kopplingen inte passar på den gamla. Eller om du tycker att nya fina delar skall sitta på bilen istf ligga på hyllan...

    Jäpp, köp alla bussningarna!

    O-ringar har alltid följt med när jag köpt oavsett om det är original eller eftermarknad. Men original o-ring passade inte min eftermarknads slang. Det läckte rejält! Så se upp där...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Passar NG9-3 (9440) 15" fälg bak på 2000-2005 9-5 Aero (300 mm bromsskiva)?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-19, 22:41
  2. Vilka fjäderben passar till og9-5 2005
    Av Mazzze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 23:02
  3. Passar instrumenthus från 2002-2005 på tidigare modeller 9-5
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-15, 19:06
  4. Passar dessa AEZ-fälgar på en 9-5 2005?
    Av Lofvis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 11:30
  5. Passar 19" 5x112 Audi fälgar till NG9-3 Aero -05
    Av gogi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •