Resultat 1 till 20 av 377

Ämne: OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700

    OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!

    Hej alla entusiaster och rövare.

    Lång historia, men vi börjar med att säga att jag hittat drömbilen. Igen.

    Jag och frun har letat hus ett tag ute på landet. Dels för att man kan gå naken i trädgården utan att grannar bryr sig och dels för att jag kan hålla på med min andra hobby som är astrofotografering. Efter många månader så hittade tanten ett hus som lät bra enligt henne. (Visade sig till slut att det var rent skit). Huset hade stått öde sedan sent 90tal och allting var ruttet, fuktskadat till förbannelse och en vedpanna som nog tagit sitt sista vedträ. Sa till henne redan från början att det är ingen idé ens att åka å kolla på rucklet! Men efter mycket tjabbel och gnäll så fick jag till slut ge mig för husefridens skull. Efter vi varit vid huset så såg jag ett par maskinhallar och traktorer längre bort på gården. Lillgrabben är tokig i traktorer så vi åkte dit och kikade lite.

    Där står det en og9-3SE Monte Carlo och skäms. Kollade upp regnummer och den har varit avställd sedan 2013. Gått 22xxx mil, mögel på karossen, punktering på alla däck och interiören såg värre ut än utsidan. Motorutrymmet såg för jävligt ut det med. Bilen var öppen så jag tog mig friheten och kikade in lite. Ingenting skadat förutom allt mögel och skit som låg i bilen. Fördelarna var att det är en 3 dörrars med taklucka samt b204r motor. Kan inte vara helt vanligt direkt. Så jag tog kontakt med ägaren till bilen och frågade om den var till salu (detta var i mitten på april). Han var osäker på om han ville sälja den men skulle återkomma.

    Efter mycket tjat från min del så står nu bilen hemma. Ett herrejösses projekt som heter duga. Men har precis sålt av min MC och T-Gul (ja, jag gillar gula bilar), så jag behöver något och skruva med. Har en donatorbil (og9-3 Aero 2001) som jag kan plocka endel delar ifrån.

    Kända fel som jag vet just nu.

    Rost vänster bakskärm
    Rost höger tröskel
    Styrservo funkar inte (trots nya slangar)
    Topplockspacking förmodligen kass då det kommer olje skum i expansionskärlet
    Mögel
    Mer mögel
    2ans växel hoppar ut ibland. Spaken känns slapp som sjutton i 2ans läge.

    Tycker absolut bilen är värd att rädda. Finns inte många kvar och känner att det är min plikt att fixa den! Det får ta den tid det tar, har knappast bråttom. Så ibland får man faktiskt lyssna på kärringarna och följa med på deras jippon. Det kan faktiskt stå något runt hörnet och mögla.

    IMG_20190601_183043.jpgIMG_20190601_183056.jpgIMG_20190630_144407.jpg

    Senast redigerat av Znatch den 2020-07-16 klockan 00:56.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Liknande ämnen

  1. Vad är speciellt med Monte Carlo OG9-3
    Av mando i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 11:01
  2. Og 9-3 Monte Carlo Etanol och 19t
    Av B234R i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •