JA det blev onekligen gult
JA det blev onekligen gult
Ser skrikigare ut i verkligheten! Kommer nog bli bra sen när all kringsutrustning är på
Insåg ju nu att mina viggen kjolar inte passar på den gula då dom kommer från en 5D. Hur mycket modifikation krävs det för att få dom att passa ? Är det ens möjligt ?
Du behöver bara kapa bort lagom med material där normalt kjolen hade fäst under bakdörren.
Längden är den samma, likaså infästningarna i framdörren.
Problemet blir att få kjolen att sitta 100% där dörren inte finns på 3d sitter ju ett fäste på insidan av kjolen som man krokar i karossen där dörren inte finns om du förstår va ja menar. Har du kvar gamla bilen och kjolarna kanske du kan lyckas flytta över infästningarna med något grymt monteringslim
Okej. Kanske är enklare att skaffa ett par sidokjolar till coupé. Känns synd att kapa och krångla i originaldelar.
Hade tråkigt och kollade över sidokjolarna lite. Insåg ju nästan direkt vart det skulle kapas. Tog ut alla mått från den gamla sidokjolen och skar ut någorlunda likadant på den nya. Kapade även av fästbyglarna från SE paketet och passade in dom. Limmade dit allting med superlim så länge, bara för att det ska bli enklare att stryka på något starkt lim på insidan sen samt för att se om de skulle gå att montera.
Funderar på om Sikaflex kan fungera ?
Bifogad fil 16649 Bifogad fil 16650
Känner du någon som kan plastsvetsa det där så kan det bli bra.
Tror lim inte håller det där
Ska kika på detta. Tack!
Nu har man äntligen fått lite tid över till att pyssla om bilen.
Kolvarna tillbaka från svarvning.
Bifogad fil 16763Bifogad fil 16764
Spridare inköpta på forumet. Blev RC750cc eftersom jag ska köra E85.
Bifogad fil 16765
Sen har jag börjat montera ihop bottendelen. Stort tack till Lööf för akuta hjälpen med åtdragningsmoment igår kväll!
Veven monterad med nya ramlager. Gick att snurra med fingerkraft och det både lät och kändes mjukt och fint.
Bifogad fil 16766Bifogad fil 16767
Nya kolvringar och vevlager monterade. Kolvringarna monterade jag med ca 45-60 graders rotation. Kollade i Haynesboken och det stog ingenting om vilket håll vevstakarna ska vara åt, så jag satte alla med instansningen av cylinder mot insugssidan. Kanske inte har någon betydelse ?
Bifogad fil 16768Bifogad fil 16769Bifogad fil 16770
Nu väntar jag bara på mina ventiltätningar och sedan ska toppen demonteras. Någon som vet om Biltemas ventilverktyg går att använda för att lossa ventilerna ?
Biltemas ventilbåge når inte runt om jag minns rätt.
Instansningen på vevstakarna ska var mot avgassidan.
Sen om det har någon betydelse låter jag vara osagt.
På mina eftermarknadsstakar (Verdi) är det väldigt viktigt åt vilket håll de sitter... fel håll och lagren snurrar med = väldigt obra.
Om du väljer att ta ur och vända - då kan du se över gapens placering. Alla 4 ska vridas efter ett visst mönster för optimal funktion.
Snabb sökning på google:
Positionen på ändgapen vid montering, "normalt":
- Övre kompressionsringen 90 grader åt vänster med kolven framåt.
- Andra kompressionsringen 90 grader åt höger med kolven framåt.
- Oljeexpandern rakt bakåt med kolven framåt.
- Oljeringarna klockan 11 och 13 med kolven framåt.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Biltemas ventilbåge funkar inte, den når inte ner till fjädrarna.
jag har svetsat på en förlängning på min.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tack för tipsen! Tog isär allting och monterade om det på rätt sätt.
Monterade om kolvringarna enligt denna bilden
E482D751-FC7B-4973-99CC-DE99EF05A84D.png
Ang. Ventilbågen så får jag försöka komma på en lösning. Har ingen svets hemma så kan inte förlänga den.
Ang. dom hydraliska lyftarna. Hur viktigt är det att dom ligger på exakt samma plats i toppen som innan ? Har lagt dom i ett bad med olja nu samt sorterat dom för insug/avgas osv, men kan väl inte vara end of the world om dom skulle förväxlas ?
Spelar ingen roll.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Denna har jag och funkar för mig.
https://www.swedol.se/ventilfjderspn...lve-70044.html
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Då har toppen fått sig en rengöring. Ska lämnas iväg på måndag för byte av ventiltätningar och borra ur en pinnbult på avgassidan.
Bifogad fil 16786
Då har toppen legat i ett bad för att få bort det mesta av skiten. Blir lite trevligare att arbeta med den då den är ren å fin.
Bifogad fil 16830 Bifogad fil 16831Bifogad fil 16832
Sedan har jag börjat lite med beklädnaden av innertaket. Får väl se om de går att få bra med mockan, annars får jag försöka hitta annat tyg. Var lite skrynkligt på vissa ställen när ja tog kortet, men det är åtgärdat nu. Återstår å se i veckan hur slutresultatet blir.
Bifogad fil 16833
Bra jobbat, innertak är ju lite pill att hålla på med. Hoppas du blir nöjd.
Blir fin fint
Men vad badade du toppen i? Den ser ju nästan ny ut invändigt
Ja innertaket hoppas jag blir bra. Hade varit grymt!
Badet består av en dunk med Biltemas Högtrycksschampo och resten vatten. Skarpt som fasen! Riktigt bra för att få bort gammelt sot och olja.
F0784058-8C39-49BC-A44A-641EC63EA92B.jpg