Häftigt att stöta på en bil sådär
Skall definitivt följas, har en väldigt svag punkt för og9-3 coupé
Då har man beställt lite grejer. Dock verkar det som att sotningssatsen eller delar av den är slut. Så får väl se när man får dom prylarna.
Inte hänt så mycket förutom att jag lossat på allting som sitter fast på toppen. Lagt lite plastdelar/slangar i rengöringsbad.
Grejerna från Speedparts kom idag så det blir väl att skruva bort toppen under morgondagen. Lyfter nog dock hela toppen med insug och grenrör ihop, får väl se om det går.
Började terapiarbetet med att skrapa bort all lös färg å oxid på ventilkåpan med. Känns ju mer som en regel än undantag att ventilkåporna ser ut som dom gör. Var inne på om ja skulle blästra kåpan men det ska nog gå endå. Undviker i mesta möjliga mån att blästra saker som har kontakt med insida motor.
Tog lös toppen idag. Kändes dock som varenda bult satt löst, eller rättare sagt det var minsann inga 40nm,60nm, 90graders dragning och behövde knappt ta i för att få loss bultena. Packningen såg ju inte så jätte illa ut heller, så hoppas verkligen inte att något annat gör så att avgaserna och olja kommer ut i vattnet! Vet att det varit strul med vissa Saabmodeller och att man varit tvungen att efterdra, så kanske hade räckt med att efterdra bultena så hade problemet varit borta. Jaja, det var säkert läge att byta packningen endå. Så stort jobb är det inte.
När jag hade lös allting så tog jag loss grenrör och insug. Lyckades såklart bryta av en pinnbult till grenröret så får lämna iväg toppen till nån som kan få ur den. Men nu är alla ytor rengjorda och körda med brynsten. Dock ska allt få en ordentlig rengöring innan de åker på motorn.
Spridartätningarna har ju sett bättre dagar så sånna måste jag försöka hitta nya. Nu återstår "bara" att byta kamkedjan med tillbehör. Kollade lite snabbt på transmissionskåpan och insåg att allt hade varit mycket enklare att göra om motorn var ut bilen. Fan finns ju knappt någon plats att lossa kåpan. Får nog lossa lite motorfästen och putta motorn i sidled lite, men det är ett senare bekymmer.
T5 har väl annan dragning på grejerna? Ska väll vara mindre moment och mindre vinkel. T5 packningen är ju inte en i stål
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
30 50 70 har jag i huvudet. Men kan vara ute och cyckla
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
40nm
60nm
Vinkeldragning 90°
Skickat från min GM1903 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Å fan
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Visst är det mer jobb att ta ur motorn och därmed också subframen men du kommer att känna hela tiden det är värt det. Blir så mycket enklare att jobba och se över alltihopa, byta det som behövs i form av slangar, packningar, bussningar och göra rent allting. Och jag rekommenderar starkt att du tar bort tråget och silen och ser över oljepumpen när du ändå håller på. Med motorn ur blir det som sagt både enkelt och kul. Du kommer dessutom förmodligen bara att göra det en gång.
Kul projekt. Hoppas det inte är för mkt rost bara.
Kvällen spenderades i garaget och rengöring stog på agendan.
Gjort rent och skrapat alla packningsytor på toppen. Slipade bort det värsta med 800 papper och resten tog jag med scotch bright.
Även ventilkåpan blev grundad och lackad i mattsvart värmebeständig färg. Insuget och gasspjället har även dessa fått lite färg på sig efter en ordentlig rengöring.
Grannen som har lite bättre verkstad ska fixa pinnbulten som gick av i toppen. Han har dock jäkligt mycket att göra jämt så jag får nog muta han med en låda öl. Men det är på gång
Ser bra ut!
Hänger med och tjuvkikar lite längs resan!
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Tröttnade på att grannen aldrig hade tid över så tog saken i egna händer och borrade ur pinnbulten. Blev lite snett å jävligt men tror jag lyckades få det tätt med helicoil. I värsta fall får jag göra om det när jag river ut motorn till hösten.
Monterade toppen idag och momentdrog. Insåg rätt fort när ja skulle på med kamdrev osv att jag inte hade nollat motorn å kammarna stog helt åt fanders. Men det får jag ta tag i härnäst. Kamdrev osv ska bytas när jag river ut motorn så nu ska bara motorn igång så jag kan köra bort den till mekgaraget. Där står dock min NG9-3 och skäms (luft i slavcylinder) och har dragit mig för att greja med det. Så jävla tråkigt att riva ner växellåda/subframe återigen. Men e väl lika bra att ta tag i det med.
La på ventilkåpan bara för att få lite feeling över hur de kommer se ut. Vackert!
Idag har jag monterat i stort sett allting på toppen. Missade lyftöglorna men dom känns skitsamma just nu. Nollade motorn med skruvmejsel i första cylinder och när den var på väg ner så nollade jag kammarna med markeringarna på överfallen. Drog runt veven säkert 10 varv och det tog inte i någonstans iaf. Gick väldigt mjukt å smidigt. Har dock inte startat upp bilen än men siktar på att göra det i morgon. Ska montera alla slangklämmor osv med.
Det är dock en kontakt som förbryllar mig. Har inte den blekaste aning om vad som ska sitta i den. Det är den 2 poliga kontakten som är bifogad som bild här. Den kommer från kabelstammen som går till spridare, tempgivare osv. Någon som vet vart den ska sitta ?