Ska tydligen funka rätt bra att måla innertaket med hobbyfärg har jag läst mig till, är det ändå halv sunkigt kanske det kan vara värt att prova?
För övrigt kan du nog få en slant för sätena i Aeron, framsätena sitter man ju riktigt bra i.
Ska tydligen funka rätt bra att måla innertaket med hobbyfärg har jag läst mig till, är det ändå halv sunkigt kanske det kan vara värt att prova?
För övrigt kan du nog få en slant för sätena i Aeron, framsätena sitter man ju riktigt bra i.
Den gula SVO NG900an på bilden från nätet har rampen i bilens färg. Jag tror det var standard på ng900, och reflexramp option. Hålen för att montera denna fattas på OG9-3 bagageluckan om jag minns rätt, och sen är lamporna annorlunda också.
Det finns inga alternativa färger på innertaken från fabrik till NG900/OG9-3.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hobbyfärg som i vanlig sprayburk ? Ja det är ju klart värt att testa. Största problemet är väl att dessa innertak inte växer på träd, så sabbar man något så har man nog lite bekymmer att hitta ett nytt sen.
Jag har en liten plan ang just den reflexrampen. Ska köpa en bättre beg. reflexramp och fräsa in neodymmagneter. Sen montera det med något fibermaterial som inte skadar lacken på luckan. Inget man kan köra med till vardags, men snyggt på diverse utställningar osv.Ursprungligen postat av Hyvens
Ok, då är det ombeklädnad eller färgning som återstår då. Tack!
Finns speciell färg för tyg.
mucka runt med med billack eller hobby färg länns ju lite B..
Biltemas högtalarmatta har jag haft i min förra og900 och många andra med. lite tjockare än vanlig tyg = lite mer mjukhet i taket och inte lika "platt". samtidigt som den är flexibel och lätt att jobba med.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja vill nog inte spraya på någonting alls då det finns risk att det blir flammigt och fult. Kollat lite på biltemas högtalarmatta, men tycker inte det ser så bra ut och av egen erfarenhet så vet jag att det är skitjobbigt att hålla rent. Om jag inte minns helt tokigt så var det nästan som kardborre i materialet ? I min 850 T-Gul så hade jag alcantara/mocca på sätena och det var riktigt snyggt. Hittade att man kunde köpa det på löpmeter/rulle, så det får bli det framöver. Känns lite mer premium med det och tror det kommer bli riktigt snyggt. Ska tydligen vara lättarbetat med
178810ed73fe3d403efdfd9a8362d29621.jpg
Senast redigerat av Znatch den 2020-04-18 klockan 12:31.
Hej!
Hade en tanke om att sälja stolarna från Aeron, men då att tänka på att jag kanske kan använda dom i Monte Carlo då dom är rätt så sunkiga. Problemet är ju då att min Monte Carlo är 3 dörrars, dvs fällbara och dom från Aero är 5 dörrars. Finns det möjlighet att bygga om stolarna så att Aero stolarna blir fällbara? Båda uppsättningarna har el och minne om det är till någon hjälp. Antar att det är ett jäkla projekt, men finns det möjlighet att göra det så vore det kanoners Är tyvärr inte i närheten av min Monte Carlo nu så kan inte kolla hur det ser ut.
Foto 2020-04-18 16 37 28.jpg
hej
om jag förstår EPC rätt så är det samma stolchassi dvs underdel, sen så skiljer det naturligtvis på stolsryggen.
så det "borde" gå att flytta över ryggdelens mjukdelar.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Okej, fasen va fint! Någon som kan bekräfta att det går att flytta över ? Tack Lars!
För att öka cylindervolymen till 2.3 liter från 2.0, är det 9000 kolvar + stakar man ska montera då eller är det vev med ? Spelar det någon roll vilken motor 2.3 motor det kommer ifrån ?
Hur stor är egentligen skillnaden mellan 2.0 och 2.3 ? Vet att min 9-5 aero ja hade en gång i tiden hade mycket bättre bottenvrid än min 9-3 Aero.
Vev också, B234 eller B235 Turbo spelar ingen roll. Vill minnas att det även är smidd vev i sugmotorerna men jag vågar inte lova något.
Är rätt stor skillnad på bottenvrid mellan 2,0L och 2,3L, 2,3L är betydligt trevligare att åka med. Men samtidigt öker såklart stressen på växellådan.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-29 klockan 12:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Okej. Fast är inte B235 T7 ? Dom vill man väl helst undvika ? Det är väl den som sitter i bla 9-5 Aero och Viggen. Då ska jag jaga rätt på en B234 motor/delar från 9000. Läste något om lång å kortmotor, har det någon betydelse vilken jag tar delar ifrån ?
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-29 klockan 12:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Köpte en till gul Saab. Trodde dock den skulle efterlikna en Monte Carlo mer än en 9-5, men lite kul är det ändå. Någon som kan förklara vad som är "Viggen" med denna ?
Bifogad fil 16235Bifogad fil 16236
Är smidd vev i både B2x4 och B2x5 (B2x5 = "T7"), båda passar i vardera block och vice versa. (Tror t.o.m. att dom har samma nummer i EPC). Ingen koll på veven i långmotorn. Men enklaste borde ju vara att hitta en 9-5a med 2,3liter motor att ta veven i från oavsett.
Så vev från B235 och kolvar+stakar från b234? Är B204 och B234 block samma ? Tänkte om man bara skulle plocka stakar å kolvar från bilskrot eller om man ska lyfta ur hela paketet.
B204 och B234 block är samma.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Eftersom bilen ska in på svetsjobb i helgen så blev det lite halvpanik med att få igång den så ja kan köra den till plåtslagaren. Så tog med mig grabben till garaget och skruvade på viggen paketet temporärt. Drog även fast alla lyktor och lampor med, så ser det inte lika suspekt ut. Nu är det visserligen bara 2km ja ska köra bilen, men lika bra å sköta det snyggt.
Grabben ville va med å skruva lite med så han fick montera framlamporna.
Bifogad fil 16276Foto 2020-04-29 17 22 23.jpg
Då var Aeron på skroten! Och med lite tur så åker jag och hämtar en 9000 motor i helgen.
94930187_626145434604550_5798016729305055232_n.jpg
När en bil försvinner till skroten, så kan en annan tas hem. Dagens projekt var att för första gången köra bilen "ordenligt" och inte bara upp på en biltransport. Gick väl sådär kan man säga 2ans växel går inte att få i vid körning. Skrapar å lever jävel om lådan. Känns även som att växelläget är helt fel eller att den liksom inte vill lägga i växeln helt. Lite som att det saknas någon cm spel på spaken. 3an skrapar den med, men är fullt körbart. Alla andra växlar funkar Sen är det något knasigt med batteriet som för övrigt var fulladdat, för jag stog med bilen avstängd 5 minuter efter jag kört ett par kilometer, innan ja körde in i garaget och då var de tomt. Så fick bli startkablar. Ingen idikation i instrumenthuset om laddning är kass eller liknande.
Men här står bilen på gården iaf.
Bifogad fil 16301
Agendan var att ta sig in till stan för att få bilen svetsad av en gammal kollega. Han håller på och taksänker och bygger om gamla Mercury bilar så han vet ett å annat om svets. Iaf mer än vad jag själv gör. Sist jag höll i en svets så vaknade jag på natten av att någon slängt en sandlåda i ögonen på mig (ni som vet, vet). Så låter hellre någon annan göra det än jag själv. Det var 3 ställen på bilen som var prio just idag men det lär hittas mer grejer sen att svetsa. Det är jag helt övertygad om!
Vänster bakskärm. Tröskel höger sida och någon underlig skada där vingen suttit.
dsd4434.jpgBifogad fil 16303Bifogad fil 16304
Väl framme så börjades det med obligatoriskt garagefika som innefatta Pepsi max och en påse gifflar. Ingen bild på detta, but you get the idea. Sedan var det bara att ta fram kapen och börja. Notera sista bilden där ni ser ett stycke taksänkt mercury 50tal
Bifogad fil 16311Bifogad fil 16312Bifogad fil 16305Bifogad fil 16306Bifogad fil 16307Bifogad fil 16308Bifogad fil 16309Bifogad fil 16310
Och efter lite punktsvetsande, bankande och spacklande
Bifogad fil 16313Bifogad fil 16314Bifogad fil 16315Bifogad fil 16316Bifogad fil 16317
Och efter kvällens omgång ser det ut såhär.
Bifogad fil 16318
Grovspacklat och lagt primer på allt vi svetsat på både in å utsida, så det inte ska börja rosta igen. Nu återstår "bara" att snygga till allting, men det är ett senare bekymmer. Visst det kanske inte blev 100% bra, men det är 100% bättre än det var innan! Nu börjar det roliga med att göra iordning bilen
Senast redigerat av Znatch den 2020-05-02 klockan 00:59.
snyggt!
men la du spackel på ren plåt utan grundfärg under?
Om du gjorde det råder jag dig att slipa ner allt igen och lägga grund längst in för att få ett hållbart resultat.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08