Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 97

Ämne: OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!

  1. #61
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Och efter lite grejande! It's alive!!!

    https://youtu.be/uTNjEDOrBtw

    Det var kontakterna till spridare och tomgångsmotor som satt fel. Men nu spinner hon fint

    4 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 5dr Aero 2001
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  2. #62
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Idag ägnades eftermiddagen till att skruva lite med pärlan. Som ni ser i posten ovan så går motorn fint efter att jag skiftat kontakterna till spridare och tomgångsmotor. Dock så läcker den servoolja någonstans vid kylaren, men inte så viktigt just nu.

    Började med att riva ut inredningen i bagaget och baksätet för att se hur jäkla illa det är med rosten. Visade sig att allting såg riktigt jäkla bra ut! Lite ytrost på lite bultar osv gjorde mig skitnervös över att hela golvet var rötet, men vart super förvånad över att inte hitta någon genomgående rost över huvud taget.

    Tog loss regskylten i bak med (vilket för övrigt är den absolut snyggaste regskylten genom tiderna). Fick slipa ner bultskallarna då det var helt omöjligt att lossa dom med plattmejsel. Inser också nu att jag måste införskaffa mig en svetstång för att få loss resterande bultar som sitter i bagageluckan.

    Nu är bara frågan hur jag tvättar inredningen i bagaget från mögel å skit. För jag antar att det inte passar från min 5 dörrars Aero ? Hade ju varit perfekt om baksäte och inredningen i bagaget passade rakt på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 5dr Aero 2001
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #63
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 160
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Dock så läcker den servoolja någonstans vid kylaren, men inte så viktigt just nu.
    Det är väl röret från pumpen som går under kylaren som är sönderrostat.

    Den ser ju riktigt fin ut och det är ju en färg som är väldigt avslöjande om det skulle vara någon rost. För rejäl tvätt på sån klädsel du beskriver föreslår jag ångtvätt. Ångan är effektiv oavsett vad som smutsen består av.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Det är väl röret från pumpen som går under kylaren som är sönderrostat.

    Den ser ju riktigt fin ut och det är ju en färg som är väldigt avslöjande om det skulle vara någon rost. För rejäl tvätt på sån klädsel du beskriver föreslår jag ångtvätt. Ångan är effektiv oavsett vad som smutsen består av.
    Okej. Ska kolla på speedparts/orio om jag hittar det, Tack!

    Ja verkligen. Det blev genast mycket roligare att greja med den när man vet att det är ett bra objekt
    OG9-3 5dr Aero 2001
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    75
    Tips! Köp inte servoröret från speedparts! (Tror maptun säljer samma från samma tillverkare proparts) Bytte på min i våras och röret var så skevt bockat så jag höll knappt på att få dit skiten! I efterhand skulle jag köpt original alternativ bett hydroscand o pressa en slang, har gjort det på 2 bilar jag haft o det har funkat bra, man kapar av röret en bit efter anslutningen till pumpen och skruvar loss anslutningen och kapar av slangen i andra änden vid torpedväggen och tar med dom så kan de pressa en slang och använda de gamla anslutningarna så att säga. Bara mäta hur lång slangen ska vara, drog min längs med huvplåten och vidare längs med kylslangarna vid tryckröret typ.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johighness den 2019-08-14 klockan 21:34.

  6. #66
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av Johighness Visa inlägg
    Tips! Köp inte servoröret från speedparts! (Tror maptun säljer samma från samma tillverkare proparts) Bytte på min i våras och röret var så skevt bockat så jag höll knappt på att få dit skiten! I efterhand skulle jag köpt original alternativ bett hydroscand o pressa en slang, har gjort det på 2 bilar jag haft o det har funkat bra, man kapar av röret en bit efter anslutningen till pumpen och skruvar loss anslutningen och kapar av slangen i andra änden vid torpedväggen och tar med dom så kan de pressa en slang och använda de gamla anslutningarna så att säga. Bara mäta hur lång slangen ska vara, drog min längs med huvplåten och vidare längs med kylslangarna vid tryckröret typ.
    Bra tips. En lite FAQ med bilder på den installation hade varit kul att se.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #67
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 030
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Och efter lite grejande! It's alive!!!

    https://youtu.be/uTNjEDOrBtw

    Det var kontakterna till spridare och tomgångsmotor som satt fel. Men nu spinner hon fint
    Härligt!

    Hittade du märkningen?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #68
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av Johighness Visa inlägg
    Tips! Köp inte servoröret från speedparts! (Tror maptun säljer samma från samma tillverkare proparts) Bytte på min i våras och röret var så skevt bockat så jag höll knappt på att få dit skiten! I efterhand skulle jag köpt original alternativ bett hydroscand o pressa en slang, har gjort det på 2 bilar jag haft o det har funkat bra, man kapar av röret en bit efter anslutningen till pumpen och skruvar loss anslutningen och kapar av slangen i andra änden vid torpedväggen och tar med dom så kan de pressa en slang och använda de gamla anslutningarna så att säga. Bara mäta hur lång slangen ska vara, drog min längs med huvplåten och vidare längs med kylslangarna vid tryckröret typ.
    Perfekt! Ska kolla mer på det när jag börjar riva isär allt. Stort tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Härligt!

    Hittade du märkningen?
    Kollade på varenda överdrag till kablarna och det fanns inga markeringar över huvud taget. Lösningen vat trial and error

  9. #69
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    623
    Det var kul att motorn snurrade igång!
    (Bara det är ju en anledning att fira!)
    Resten ser inte så risigt ut att man inte skulle kunna
    få ordning på den.

    Grattis!

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #70
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Har en framtida vision om hur bilen ska se ut. Och det är med viggen paketet + vinge. Hatar verkligen eftermarknadsstyling och har alltid tyckt att original utrustning och utseende är det absolut snyggaste. Så då faller valet på antingen Viggen paketet med Viggen vinge som jag har liggandes eller behålla Sport Edition paketet som sitter på nu.

    En 2 dörrars Viggen har alltid varit en våt dröm. Men ser också att majoriteten av folk bygger om sina Monte Carlo till just detta utseendet. Är lite kluven! Älskar verkligen utseendet på Viggen paketet och tror det kommer göra sig grymt bra på denna bilen.

    Hur hade ni gjort?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Znatch den 2019-08-15 klockan 15:29.

  11. #71
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 201
    Medlem#
    5129
    Tycker som dig att Saab och Hirsch har de bästa grejerna, både utseende och motor.

    Men i vissa fall vill man sticka ut/ha lite mer så det blir en avvägning.

    Kän efter själv, vrid å vänd...eller fortsätt med det så kommer säkert ett väl trilla på plats.

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  12. #72
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    337
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Har en framtida vision om hur bilen ska se ut. Och det är med viggen paketet + vinge. Hatar verkligen eftermarknadsstyling och har alltid tyckt att original utrustning och utseende är det absolut snyggaste. Så då faller valet på antingen Viggen paketet med Viggen vinge som jag har liggandes eller behålla Sport Edition paketet som sitter på nu.

    En 2 dörrars Viggen har alltid varit en våt dröm. Men ser också att majoriteten av folk bygger om sina Monte Carlo till just detta utseendet. Är lite kluven! Älskar verkligen utseendet på Viggen paketet och tror det kommer göra sig grymt bra på denna bilen.

    Hur hade ni gjort?
    Instämmer, framförallt när det gäller OG9-3/NG900. Kör på Viggen optik!

    1 användare gillar detta inlägg


    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    75
    Här är en bild på servoslingan, har rödmarkerat där jag kapade av och tog med en bit av slangen med anslutningen samt en bit av röret från pumpen till en hydraulikfirma som pressade en slang. Hoppas det inte är för luddigt.

    Sen drog jag slangen typ såhär nånting under huvplåten, bunta ihop på lämpliga ställen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2019-08-19 klockan 17:42.

  14. #74
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Tror min taklucka läcker. Har hittat en fräsch från en 5 dörrars, men passar dom på 2 dörrars coupé ? För jag antar att man inte kan köpa tätningslisten separat ?
    OG9-3 5dr Aero 2001
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  15. #75
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Taklucka som läcker brukar vara stopp i avrinningen. Kolla de 4 slangarna och blås genom dem med tryckluft. Sitter en nedanför vardera A-stolpe, och 2 bak, minns inte exakt var de mynnar ut på og9-3. Har du WIS kan du kolla där.
    Vad gäller styling så tycker jag du skall behålla SE-paket. Varenda jäkel som har en og9-3 bygger till Viggen-look. Monte Carlo var ju just "SE-paket" och Aero-vinge, det är ju det som gör dem speciella, och såklart inredningen.
    Har faktiskt en polare som så gärna ville ha en Monte Carlo att han bytte kjolpaket på sin svarta Aero och lackade om hela bilen!

  16. #76
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Verkar som att slangarna bak går ner i C-stolparna, du bör ju se dem med inredningen ute. De är typ 2cm tjocka gummislangar.
    Fram mynnar de ut under bilen (det gör de även bak) bara leta reda på och blås.
    De fram kan man blåsa om man bara öppnar luckan, då ser du vart vattnet skall rinna ut.

  17. #77
    Sugmotor Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    93
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Taklucka som läcker brukar vara stopp i avrinningen. Kolla de 4 slangarna och blås genom dem med tryckluft. Sitter en nedanför vardera A-stolpe, och 2 bak, minns inte exakt var de mynnar ut på og9-3. Har du WIS kan du kolla där.
    Vad gäller styling så tycker jag du skall behålla SE-paket. Varenda jäkel som har en og9-3 bygger till Viggen-look. Monte Carlo var ju just "SE-paket" och Aero-vinge, det är ju det som gör dem speciella, och såklart inredningen.
    Har faktiskt en polare som så gärna ville ha en Monte Carlo att han bytte kjolpaket på sin svarta Aero och lackade om hela bilen!
    Ja vi får se hur jag gör. Det lutar dock åt att montera viggenpaket och vinge.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Verkar som att slangarna bak går ner i C-stolparna, du bör ju se dem med inredningen ute. De är typ 2cm tjocka gummislangar.
    Fram mynnar de ut under bilen (det gör de även bak) bara leta reda på och blås.
    De fram kan man blåsa om man bara öppnar luckan, då ser du vart vattnet skall rinna ut.
    Ska kolla slangarna. Men listen som sitter runt glasrutan är som bakelit och sprucken överallt. Kollade på Orio och kunde inte hitta den där iaf.
    OG9-3 5dr Aero 2001
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  18. #78
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 778
    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Ska kolla slangarna. Men listen som sitter runt glasrutan är som bakelit och sprucken överallt. Kollade på Orio och kunde inte hitta den där iaf.

    Listen finns inte lös.

    den ingår i glasluckan

    det finns 2 olika glasluckor, dom går på chassinummer.

    kolla PM

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #79
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 523
    Att listen läcker skall inte vara en stor grej. Läckage där gör att vatten rinner ner i kassetten. Om dräneringsslangarna är öppna och inte fulla med skit så rinner vattnet ner där.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 381
    Medlem#
    8689
    Detta är avrinningarna till takluckan.


    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -99 2.0T Monte Carlo
    Av woodywp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-01, 19:01
  2. 9-3 cab monte Carlo lackad.
    Av mando i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 10:01
  3. Saab 9-3 Monte Carlo 2,0t
    Av KFAL i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 19:21
  4. Og 9-3 Monte Carlo Etanol och 19t
    Av B234R i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 12:17
  5. Vad är färgkoden för Monte Carlo gul ?
    Av Zankan i forum Utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •