Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 5131415
Resultat 281 till 300 av 300

Ämne: OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!

  1. #281
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 114
    Trionic 5 är inte tillräckligt adaptivt för att köras på E85 och bensin, du får välja från början och du kan inte köra en tank 98 på ett E85 program osv.

    E85 har bara 1 fördel före bensin och det är effekten. du får ut mer effekt på E85, det kan dock krävas större spridare än samma effekt på bensin.

    på en Trionic 5 bil hade jag kört bensin helt enkelt.
    Ska dessutom priserna på E85 och bensin fortsätta vara såhär jämna är det nog billigare att köra på 98 oktan.


    När det gäller vilka spridare du ska ha så är det definitivt en fråga du ska ställa till den som gör mjukvaran i första hand och på forumet i andra hand.

    Även själva frågan om E85 vs bensin är något du ska ställa till trimmaren. vissa kan ha rätt program på lager till en specifik setup och då går det ofta komma undan lite billigare än om mer jobb måste göras för att du bestämt bränsle innan du kollade utbudet.

    bara några tankar.

  2. #282
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Hej och tack för svar.

    Ju mer jag tänker på det, desto mer bekymmer är det med just E85. Att jag hade spårat in på just E85 från start var pga. effektuttaget. Men det känns som att det är mer bekymmer med det än det gör nytta, speciellt på en bil som inte kommer rulla många mil per år. Kanske lika bra och tänka om och köra på BF98 istället.

    Jag vill helst inte ha något skräddarsytt paket, utan mer en färdig mapp som man bara kan ladda in. Så därför lutar det nog åt att jag byter mina spridare till några som är mer beprövade än dom 750cc jag har monterat idag.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  3. #283
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Efter lite vägande fram och tillbaka så har jag bestämt mig. Det blir Maptun steg 5 till 9000 Aero som kommer anpassas till og9-3. 340hk / 510nm på BF98. Kommer nog både räcka och bli över tror jag.

    Blir även en konvertering till T7 magnetventil, så det blir att löda lite kablage och fixa lite i styrboxen.

    3 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  4. #284
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Damp ner ett paket i brevlådan idag. Blev en uppsättning -968or. Dom flödar mindre än RC750cc, men betydligt enklare att mappa med.

    Foto 2020-10-12 22 36 12.jpg

    Nu ska det bara kopplas in lite grejer i motorutrymmet, som T7 MV, 3 bar mapsensor, samt fylla på diverse vätskor. Luktar uppstart inom en mycket snar framtid.... Tror jag ...

    4 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  5. #285
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Är det möjligt att på något sätt begränsa laddtrycket elektroniskt via en brytare ? Som tex på besiktning så vill jag inte att det ska vara full spett med laddtrycket, utan endast GLT. Detta utan att det förstör något annat som avgasvärden eller annat dumt? Nej jag vill inte ha en fast and the furious knapp, utan det skall endast vara till för att sänka laddtrycket när jag vill.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  6. #286
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    8689
    ja, klipp matningen till magnetventilen. den har en egen säkring där du smidigt kan koppla en brytare om du vill så går den bara på grundladd

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #287
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Okej det låter ju lysande. Eller så rycker jag säkringen bara Tack för tipset! Det blir ingen CE lampa på detta ?

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  8. #288
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    8689
    nej t5 är inte så kinkig I min erfarenhet så ger det ingen motorlampa

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #289
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    309
    Medlem#
    -
    01 eller äldre så blir det inte ombesiktning på motorlampa sägs det, va besiktningsmannen själv som berättade det för mig.

  10. #290
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Nej jag fick för mig det med, men en CE lampa drar ändå till sig uppmärksamhet. Har tillräckligt i motorutrymmet som kommer sticka i ögonen på dom

    Nu har jag lött om lite i styrboxen samt byggt ett adapterkablage mellan T5/T7 Ventil. Ville helst inte klippa i originalhärvan så det var smidigast att göra så här tror jag Tack till Lööf för guidening!

    Foto 2020-10-14 00 04 46.jpg zoom.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Znatch den 2020-10-13 klockan 23:12.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  11. #291
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 736
    Snygg adapter kabel , själv försöker jag dölja min pinsamma kabel.
    Att rycka säkring eller koppla bort MVn ger ingen CE lampa.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #292
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 246
    Medlem#
    6973
    Jag brukar stifta ur det 3-poliga kontaktdonet, vika bort den terminalen som inte används och tejpar undan den. De övriga två passar nämligen perfekt i det 2-poliga kontaktdonet till T7 ventilen. Tar lite lägre tid att återställa men inget är förstört och kablaget är fortfarande lagom långt.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #293
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Fick lite kvalitetstid i garaget idag. Monterade kompressorhuset på turbon samt kungskobran. Här ser ni även att jag pluggat återcirkulationen då ja kommer köra utan dump eller med HKS SSQV som sitter monterad för tillfället. T7 magnetventilen hittade även sin plats där och när jag ändå var där och rev i det så fick de bli nya siliconslangar till den. Dragningen kanske inte är helt enligt spec, men det funkar säkert ändå.

    Foto 2020-10-14 23 58 31.jpg Foto 2020-10-15 01 37 55.jpg

    Här fick jag göra en annan lösning på vevhusventilationen, då det är annan fattning på vevhusslangen. Åkte till lokala bildemonteringen och tog en slang från en gammel 9-5 som stog där och lyckades muckla ihop den med T5ans uttag på ventilkåpan. Backventilen var skrot, då det gick att blåsa genom båda hållen. Men det sitter ingen backventil original så det gör nog inget om den inte fungerar.

    Foto 2020-10-14 23 58 58.jpg

    Fick även monterat dom nya spridarna. Hade lite bekymmer först med att spridarna glappade i fuelrailen efter jag dragit åt allting, men det löste sig med lite nya o-ringar. Dom nya o-ringarna från Maptun var dessutom större i ytterdiameter, så det kanske var några Volvo ringar som satt på spridarna jag köpte. Drog nya vacuumslangar till allt på insuget och till sist det nya tryckröret. Jäklar vad det gör mycket för utseendet! Riktigt nöjd med det. Dock så måste jag tillverka ett stag eller liknande som jag kan fästa det i. Kollar man på do88 så står det att man måste tillverka något, men hittar ingen bild på det. Så är det någon som har en bild på fästet så får ni gärna visa mig Skulle även behöva få tag i en avskärmning till luftfiltret. Gillar inte alls att det hänger så löst där det sitter nu.

    Foto 2020-10-15 01 37 28.jpg


    Här ser ni hur det blev med 9000 motorfästet. Fick sätta 2 muttrar temporärt som distans i mellan plattorna och motorkudden, men har fixat lite cylinderstål som ska måttas upp och monteras. Har förmodligen 0% bättre funktion, men det ser desto vettigare ut.

    Foto 2020-10-15 01 38 33.jpg

    Fick tillbaka min downpipe från svets med, så drog på lite värmebeständig färg på den. Försvinner säkerligen efter första fullgasrepan, men då har jag gjort ett tappert försök iaf till att få det se bra ut. Så nu väntar jag bara på att jag ska få levererat en bredbandslambda från en på forumet, sen så blir det kanske uppstart.

    Hojt!

    2 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  14. #294
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Fick monterat alu intercoolern idag. Monterade även 3" DP, men eftersom den saknar flexrör så blev det lite tokigt vid anslutningen mot mellanröret. Får ta och beställa ett flexrör och be någon vänlig själ svetsa om det åt mig.

    Men de vart ju snyggt med alu ic iaf

    Foto 2020-10-16 00 49 00.jpg Foto 2020-10-15 23 46 21.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  15. #295
    Steg 5 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 003
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat!
    Ska ta och montera min DO88 intercooler på min 9-3 någon gång. Samt min downpipe som jag har bytt flexrör på. Behöver även köpa hem lite rör för resten av avgassystemet.

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #296
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700

    4 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  17. #297
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 235
    Medlem#
    3183
    När kommer nästa film då?

    Men brumljud
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #298
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Väntar på att min map ska trilla in i mailen. Sen ska det nog bli uppstart

    Lite osäker på varför oljetryckslampan inte lyser över huvud taget. Ska kolla över kablaget till givaren och se så det inte är något vajsing där. Tycker inte att styrboxen borde ha något med det lampan att göra.

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  19. #299
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    247
    Medlem#
    12700
    Provade att jorda kabeln till oljetrycksgivaren, no go! Med enkel mattematik så var det antingen kabelbrott eller trasig lampa. Det var det sista alternativet. Hur ofta pajar just en oljetryckslampa ? Aldrig varit med om i hela mitt liv.

    Men nu lyser den iaf. Så nu kan man fortsätta skruva med resterande Passade även på att montera kolfiberpanelen jag hade liggandes. Blir så mycket trevligare med den än den fula träpanelen tycker jag.

    Foto 2020-10-17 23 30 32.jpg Foto 2020-10-18 02 02 42.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  20. #300
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 549
    Medlem#
    3471
    Kul
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Liknande ämnen

  1. Vad är speciellt med Monte Carlo OG9-3
    Av mando i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 10:01
  2. Og 9-3 Monte Carlo Etanol och 19t
    Av B234R i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •