Läste din tråd om just detta. Därför valde jag nyare varianten när jag ändå skulle byta
Läste din tråd om just detta. Därför valde jag nyare varianten när jag ändå skulle byta
Hmm, kanske borde byta jag med på racern. Kan det ge bättre pedal känsla är det värt det!
Passar og93 grejerna på ng900?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Var på lokala bildemonteringen idag och hade lite egentid. Blev ett nytt höger motorfäste i nyskick och lite rör å trams från T7.
Eftersom jag kör Td04 nu så fick jag använda mig av T7 inloppsrör till turbon och så passar det inte så bra mot vevhuset. Så fick bygga om röret lite så det passar. Rätt eller fel? Skitsamma, det fungerar
Kapat av och böjt till det
9E4E581A-B0DB-4D12-8631-869ED9227019.jpeg
Nu passar det lite bättre.
B0007187-5514-4A82-B7C1-1D3EA1F02016.jpeg
Varför bilderna blir vrida när jag laddar upp från mobil vet jag inte. Men ni ser säkert ändå
Enligt EPC så är det samma artikelnummer på bromsservo, fästen och huvudbromscylinder iaf, så det bör ju passa.
Senast redigerat av Znatch den 2020-08-14 klockan 17:47. Anledning: La till info om bromsservo
Hade lite tråkigt så jag modifierade ett övre motorfäste från Saab 9000. Kapade av fästet precis under dom två infästningspunkterna och gjorde rent dom så gott det gick. Drog sedan på ett lager mattsvart motorlack. Nu återstår det att fixa en bra infästningspunkt i fjäderbensstaget. Sökte lite på forumet, men fann inga bilder på hur folk monterat det i fjäderbensstaget. Så om det är någon som sitter på lite bilder på det så skulle jag uppskatta om ni postade det
IMG_3424.jpg IMG_3423.jpg
Pysslat lite med motorfästet från 9000. Vill helst undvika och svetsa samt att jag vill använda mig av infästningspunkter som redan finns i bilen. Har lite ideér om hur det kan fästas, men ingenting är spikat. Kommer bli mycket trial and error.
IMG_3469.jpg IMG_3479.jpg IMG_3467.jpg IMG_3466.jpg
Spännande!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ta till plåttjockleken 4- 5 mm eller nåt och kanske nån förstärkning mot fjädertornet så blir det nog bra, kul projekt
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Plåten kommer vara i 5mm så hållfast kommer det nog vara. Har funderat lite ang förstärkning mot fjäderbensstaget, men först ska jag montera dessa bitar och se hur dom blir
Nu är plattorna uppritade i CAD och är redo att skäras ut med plasmaskäraren på kompisens jobb. Bara hoppas på att dom passar sen
Usel kvalitet på bilderna då jag tog screenshot från ett videoklipp, but you get the idea.
Foto-2020-08-24-13-40-09.jpg Foto-2020-08-24-13-40-18.jpg
Då har jag fått hem delarna som är till motorfästet. Passformen var perfekt så nu återstår det bara och svetsa dit två distanser samt att borra lite hål.
Foto 2020-09-04 22 15 52.jpg Foto 2020-09-04 22 16 47.jpg Foto 2020-09-04 22 17 21.jpg
Fick även hem mitt 9000 oljekyl från Hydroscand. Pressade på nya slangar på det så nu ska jag bara se om ja lyckas fästa slangarna och kylet på något bra sätt.
Inte illa, ser bra ut!
Bara skära ut ett gäng och börja sälja!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Monterade oljekylet ikväll. Ska dra om slangarna och tillverka några bra fästpunkter till dom med framöver.
Närmar sig uppstart nu. Får väl se vad som exploderar först. Motorn eller mitt huvud
D1D58BAD-654A-4A22-91D0-4D6D02DE5EC1.jpeg
Kopplat in vatten å allt sånt trams. Nästa vecka så dimper det ner en Alu intercooler som ska monteras.
934A465E-4BD4-42BE-B9F2-3FD42C1DF135.jpeg B99212D5-33F8-477C-BB4B-D1C970E9EFD7.jpeg 54430ECD-9ED2-4CE1-8812-B1B6C1F80FFD.jpeg
Nice done!
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Lite nytt inkommet till verkstaden.
Alu intercooler
do88 2.5" tryckrör
Kortnos kompressorhus 19T
Kungskobra (äldre modellen)
Nu måste jag till lokala bildemonteringen för att se om ja hittar en anslutning till vevhuset som passar på kungskobran. Ska även lämna in kungskobran på svets för att plugga hålet till återcirkulationen.
De var allt för denna gången.
Foto 2020-10-01 21 33 12.jpg Foto 2020-10-01 21 31 34.jpg Foto 2020-10-01 21 30 43.jpg Foto 2020-10-01 21 30 15.jpg
Supersmart med motorfästet
mycket bättre än de jag sett innan där man bara fäster i förstärkningsstaget och inte har något stöd i underkant
Placeringen av oljekylet, har du kollat så det går fritt säkerhetskroken till huven? Jag monterade min kyl på andra sidan just för att undvika kroken, så den inte river upp kylaren första gången du öppnar huven
Jag har också mitt oljekyl nedsänt något av samma anledning som zimm nämner.
Fint tryckrör
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja vi får väl se om det blir bra. Visar det sig att det funkar bra så har jag några över om intresse finns för detta.
Tänkte faktiskt på placeringen med, dock i efterhand. Har ingen motorhuv på bilen just nu så jag får kolla det sen när den är monterad. I värsta fall får jag flytta ner kylet lite.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nu börjar det närma sig att få dit ett mapp i boxen. Funderingarna kring E85 blir bara större och större, men vill veta lite för/nackdelar m.a.p just Trionic 5. Som jag har förstått det så är det inte alls som på T7 att man kan blanda lite hur som helst med soppan, utan det är antingen BF95/98 eller E85 som gäller i tanken. Stämmer detta ? Hur pass adaptivt är Trionic 5 ?
Hur jäkligt är det under vinterförvaringen om jag har säg, 30 liter E85 i tanken ? Har läst lite att det kan klumpa och bli som en gegga i tanken. Sen föredras det väl att man kör på BF98 nån tank för att "spola" systemet från just E85, men då antar jag att man måste byta box med en annan programvara ? Detta låter ju väldigt dyrt om man inte kan mappa själv, vilket jag inte kan. Har bara utrustning för att ladda i och ur programvaror. Som det är just nu så kan jag inte ens starta bilen, just för att jag har andra spridare osv. Så prio 1 är just nu att få till en grundmapp för dom komponenter jag har, så jag iaf kan veva igång motorn. Därför jag står lite i valet och kvalet gällande E85 med, då mappen måste anpassas efter detta. Har i dagsläget 750cc spridare, men som jag förstått det så är dom svårmappade, då det inte är någon "standardspridare". Dvs det är inte bara gå in i en viss programvara och "tune me up!" med lyckat resultat. Ska man satsa på att köpa 875cc eller 630cc ? Dessa alternativ fungerar väl ypperligt med BF98 med om man nu skulle vilja köra det istället för E85.
Sen är det är ju knappast någon myt att E85 är mycket känsligare för kringsutrustningen än vad BF98 är, så vill gärna höra lite tips från er vad ni tycker jag ska göra.
Tack å bock!