Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dåligt ljud i just denna 9-5:a : AS2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Dåligt ljud i just denna 9-5:a : AS2

    Införskaffade min 5:e 9-5 för ca 1 månad sedan, detta är en 2001 SE 9-5 2,3t

    Förvånad nu då jag fixat alla småfel på denna och börjat använda den - vilken kass ljudkvalitet! Mina övriga har haft bra- till mycket bra ljudkvalitet, samtliga med AS2. Har inte gjort någon grundligare undersökning annat än provat ändra balans/fader för att se om någon högtalare är sönderspelad, det tycks dock inte så, det låter kasst oavsett inställning. Hoppas någon haft liknande problem och kunnat spåra den felande länken.

    Den enda skillnaden jag kan se jämfört mina andra 9-5 är att i denna sitter en huvudenhet med endast CD/Radio, de övriga har/hade CD/kassett/radio. Kan det möjligen vara så att denna typ av huvudenhet är sämre?

    Vad är den mest troliga felkällan? Slutsteget, huvudenheten, annat?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jaha det var ju enkelt, borde ha fattat det direkt - pga den head unit som sitter där. Sitter ju för bövelen AS1-system i denna. Får bli eftermarknadsstereo. Alpine med ny ram. Kompletterar med slutsteg (mtx) och 6,5" (orig as2) för framdörrar. Ett par 10-12" subbar i reservhjulsbaljan och ytterligare ett slutsteg. Borde åtgärda problemet...

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av NiklasJernelöv Visa inlägg
    Jaha det var ju enkelt, borde ha fattat det direkt - pga den head unit som sitter där. Sitter ju för bövelen AS1-system i denna. Får bli eftermarknadsstereo. Alpine med ny ram. Kompletterar med slutsteg (mtx) och 6,5" (orig as2) för framdörrar. Ett par 10-12" subbar i reservhjulsbaljan och ytterligare ett slutsteg. Borde åtgärda problemet...
    Kör audiosons 6.5or i dörrarna ,så mkt bättre än org

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag vet inget om AS1 men jag hade ett liknande problem när min ng9-3 var nyinförskaffad. Det lät riktigt illa trots mellannivån på ljudanläggning (premium 150 om jag minns rätt). Orsaken var att den bilen hade varit väldigt sparsamt använd en längre tid. När högtalarna motionerades så förbättrades ljudet gradvis till att bli helt ok så jag bytte aldrig dörrhögtalarna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kör audiosons 6.5or i dörrarna ,så mkt bättre än org
    Tack för tipset! :-)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    @TCarlsson, Jo jag hade den tanken också, så jag lät det spela 10h med tom bil men låter helt fruktansvärt ändå. Som i en Subaru...;-)
    Kan folk verkligen ha accepterat så här dåliga ljudprestanda överhuvudtaget, eller är något allvarligt fel? Mina tonårsdöttrar är inte fullblodsaudiofiler (som farsan) men de ville bara jag skulle stänga av skiten snabbast möjligt, de led...
    Hursomhelst känns det inte som att jag ids slänga in alla kabelstammar etc och omprogrammera för att montera in ett as2 eller as3 system (som jag iof har) så jag köper en 1-din adapter för att kunna använda en alpine head-unit och lite andra vintage-grejer som jag har liggande. Blir nog bra.

Liknande ämnen

  1. Dåligt ljud via AUX
    Av GoofyPaulie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 19:26
  2. Dåligt ljud i 9-3 SS
    Av patrik747 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 19:08
  3. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  4. Dåligt ljud i HF
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •