Har jag gjort bort mig? Får börja med att säga att jag inte är någon vidare bilmekare och att jag har ganska kassa kunskaper i ämnet. Mekar för att jag måste och inte har budget för att lämna till proffsen.

Bytt bromskivor + belägg bak. På vänsteroket hade kolven gått ur/låst sig. Köpt nytt och billigt ok från Autodoc. Passar även på att köpa 1 liter bromsvätska (DOT4). Får allt på plats. Använder ingen klämma eller bromsvariant vid okbytet - slangen droppade ganska bra.

Suger ut den gamla vätskan ur behållaren med en enkel handpumpad vakuumsug (typ oljesug). Fyller på ny vätska upp till toppen och börjar tömma ur den gamla ur systemet. Har en assisterande som pumpar och trycker ner bromspedalen medans jag öppnar luftnippel, och stänger nippeln när pedalen är i botten. Ordningen var VF, HB, HF, VB. Fyller på behållaren mellan varven men någon gång var den strax under max-märket. Fyller ca 7 dl. Luftar även kopplingen vars nippel tog mig en evighet att hitta (sitter ca 20 cm under bromsservolocket.) Den nippeln behövde skruvas flera varv innan den öppnade (11-nyckel). Använde handvacumpumpen för att dra ur vätska vid kopplingen. Inga bubblor alls vad jag såg. Här var jag noga med att toppa upp i behållaren.

Sen startar jag motorn för att provbromsa och bromsen sjunker rätt snabbt mot mattan. Ny luftning. Denna gång utan assisten. Använder slang och flaska. Får ut en del bubblor, särskilt bak på det nya oket. Luftar även kopplingen en gång till men ser inga bubblor.

Startar bilen (fortfarande på bockar utan hjul). Bromsarna känns normala men det finns liten tendens till att de bromspedalen ger efter (vilket tydligen är ok och inte helt ovanligt). Testar även kopplingen och lägger i ettans växel - kopplingen känns som vanligt. Faktiskt lite lättare att lägga i ettan än tidigare. Släpper upp kopplingen men skivorna rullar dåligt. Högerskivan kommer snart igång men vänster är trögare. Gasar på lite och höger snurrar bra och vänster bättre. Gasar på en gång till och då skångrar (rasslar, skakar) motorn rätt rejält. Låter inte bra. Släpper gasen (missljudet slutar direkt) och jag kopplar ur. Då tänds ABS-varningen. Kopplingen känns ok (lägger dock inte i växel). Bromsarna känns ok. Körde ytterligare en luftningskoll bak men inga bubblor.

Vad gör jag nu?
Vad var det för missljud??
Varför tändes ABS-lampan?
Har jag lyckats få in luft i kopplingen? som inte kommer ut vid passiv luftning?
Ska jag försöka lufta kopplingen med hjälp av kopplingstramp? tyvärr saknar jag tryckluft och har ingen särskilda verktyg.
Är det någon idé att slänga på däcken för provköra för att kolla koppling och bromsar?
Är jag dömd till ett liv med cykel och kollektivtrafik?

Skulle bli oerhört tacksam för hjälp!