Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Köpråd OG9-3

  1. #61
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Og9-3 ger mycket bil för lite pengar men som alla gamla bilar måste man kolla allt, både funktion och hur det ser ut med rost

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ok! Tack för input!

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    KÖPA BEGAGNAD SAAB 9-3

    Hej!

    Jag har kollat på två gamla Saab 9-3 och vet inte riktigt hur jag ska resonera.

    Den ena är från -99 och har gått ca 21000 mil. När vi provkörde den var den först lite trög att starta, det tog ett par sekunder men det blev bättre efter att vi kört den en stund. Ratten drog åt höger, tänkte spontant att det handlar om hjulinställning, ev. snedslitna däck eller lågt lufttryck. Kan det vara något annat/allvarligare? Har kollat Carfax och bilen har inte varit med om någon olycka. Den har endel rost i plåten vid hjulen. Ingen notis om rost på senaste godkända besiktning den 190430. Fick anmärkning på läckage av olja från slang i motorn men det åtgärdades innan senaste godkända besiktning.

    Den andra är från – 01 och har gått runt 15000 mil. Den känns lite piggare och startar direkt. Senast godkända besiktning 190228. Den fick dock två anmärkningar som inte behövde åtgärdas och som därmed inte har åtgärdats. Dels brusten fjäder i vänster fram hjulhus. Pratade med en mekaniker som sa att det inte är någon fara då den blivit godkänd på besiktning och att det inte påverkar körningen eller säkerheten, att jag inte behöver göra något åt det. Kan det stämma? Den fick även anmärkning på rost i höger fram hjulhus och vi kände något rosthål där inne. Växellådan kändes bra men bilen kändes inte helt mjuk att köra på låga växlar (typ ettan, tvåan om jag minns rätt) Kändes lite som man låg på för hög växel, det murrade lite. När vi körde den lyste check engine lampan, det visade sig handla om dumpventilen som har bytts på verkstad efter det så förhoppningsvis inget annat fel på motorn. Den såg ut och lät som den ska.

    Vet som sagt inte riktigt hur jag ska tänka, har en låg budget (under 10000) så får väl räkna med lite skavanker. Känner ni spontant att någon är bättre att satsa på av dessa två? Någon jag ska akta mig för? Eller ska jag akta mig för båda?


    Mvh/ Manna

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Lite fundering. Har båda dessa svart tändkasset eller har den från 99 röd om du tänkte på det vid provkörning?

  5. #65
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    var anmärkningarna så kalalde "ettor" ("behöver inte återkomma för efterkontroll") eller "bra att veta" ? ..om det var "ettor" så måste dessa åtgärdas innan nästa besiktning, annars blir dom automatiskt "tvåor" (alltså efterkontroll) då. Om det bara är "bra att veta" kan man ju strunta i dom om man vill.

    En fjäder som är av kan vara ganska dåligt, men jag antar att i detta fallet har den gått av precis i ena ändan, då kan det väl fungera.

    Rosthål i hjulhus är antagligen ganska enkelt att åtgärda med en svets eller lämna in till nån som svetsar fast en plåtbit, men jag har dålig koll på OG9-3.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för respons!

    Vet inte om det var ettor eller "bra att veta", ska ta reda på det!

    Angående tändkassett så vill jag minnas att båda hade svart, men inte hundra. Spelar det någon roll?

  7. #67
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Edit: rättat info om årsmodeller

    Den från -99 är en T5 med B204-motor och den från -01 är en T7 med B205-motor

    (från -00 är en T5 med B204 eller T7 med B205 då båda fanns)

    B204 ska ha röd kassett

    B205 ska ha svart kassett

    - - - Uppdaterad - - -

    http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2019-07-22 klockan 00:41.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    För att reda ut besiktningsbegreppen - du kan få fyra nivåer av anmärkningar på besiktningen:
    - "Bra att veta": precis som det låter. Ingen anmärkning, men något som är slitet/skadat och sannolikt kommer att paja senare om det inte åtgärdas.
    - "Underkänd": Det som tidigare kallades etta, d.v.s. du är skyldig att åtgärda felet a.s.a.p. men du behöver inte komma tillbaka för besiktning. Om du inte åtgärdar det kommer du att få ombesiktning nästa gång du besiktigar eller så kan polisen ha synpunkter i samband med en rutinkontroll.
    - "Underkänd - med krav på ny besiktning": Det som tidigare kallades tvåa, d.v.s. du får en månad på dig att ombesiktiga och visa att felet är åtgärdat
    - "Körförbud": Felet är såpass allvarligt att du inte får köra från besiktningsstationen utan måste bärga bilen till verkstad för åtgärd.

    Men åter till objekten du spekulerar på: Oavsett om det är något besiktningen hittat som "bra att veta", "etta" eller något du hittar på egen hand så blir jag misstänksam om nuvarande ägare viftar bort defekten med ett "äsch, det behöver man inte fixa" - det visar ju att ägaren inte bryr sig om att underhålla bilen och man undrar ju på en gång vad det finns fler för fel som hen snubblat över men inte åtgärdat. Rostskador (mer än ytrost), besiktningsanmärkningar man lämnat orörda, oljeläckage, blir som drar snett, ... Allt det där skulle få mig att backa.

    Rent krasst, i din prisklass finns det många vrak och att jaga ikapp eftersatt underhåll blir ofta väsentligt dyrare än inköpspriset. Och har du inte råd med dyrare bil har du knappast råd med eftersatt underhåll heller. Så lägg tid på att hitta ett exemplar där tidigare ägare skött servicen minutiöst och åtgärdat defekter i takt med att de uppstått, för bland alla vraken brukar det då och då dyka upp fina exemplar - även om det inte alltid framgår av annonstexten.

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ska ha detta i åtanke! Tack för input

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab cab
    Av Zajt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 12:34
  2. Köpråd Saab 900 -96
    Av timpa. i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 12:10
  3. Köpråd Saab 9-5
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 14:57
  4. SAAB 900 2.0t -96 *Köpråd?
    Av stargazeer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •