Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Köpråd OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336

    Köpråd og 9-3 Aero

    Sitter nu med en Mitsubishi Eclipse GS från 93 med snart 21000mil på mätaren. Men jag känner nu att jag vill ha nått nyare och fräshare, gärna piggare. Jag gillar Mitsubishi men känner att dom inte har vad jag söker redigt (inte i min pris nivå iallafall ) Har därför börjat titta mig lite runt på andra bilmärken. Saab 93 Aero har blivit en av dom få som jag fasnat lite extra för. Specielt den med den mulligare kjolpaketet runt och gärn kolfiberlook på instrumentpanalen. Men som alltid när man ska investera i något dyrare så vill man ju gärna ha lite tips och råd.

    Mao vad är vanliga fel på en 93 Aero? Man har ju hört mycket om Saab och deras växelådor. Även oil sludge och lågfriktions motorer har varit på tapeten. Så vad bör jag titta på när jag kollar efter en 93 Aero? Vad är vanligt slitage och några grejer som är dyra att reparera som man bör kolla mer nogrant?

    Tack på förhand MVH Olof Karlsson
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Det absolut viktigaste är att service boken är fullprickad. Det får inte fel mer än +-250 mil på service tillfällena. Alltså, om bilen skulle ha servats vid 11000 mil så får den inte vara servad vid 11300 mil. Lyssna inte på skitsnackare som säger "jag servar bilen själv var 500 mil".

    Sedan brukar SID displayen krångla, men det kostar inte så himla mycket, saab brukar halvera kostnaden om inte bilen gått längre än 10000 mil. Tändkassetten brukar ge sig, det brukar ibland även dra med sig katalysatorn. Kostar lite pengar....

    Annars är det en riktigt bra och rolig bil.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Jo en väl servad bil är ju A & O. Det där med tändkasseten låter inte så roligt. Vad fyller den för funktion? Sid displayen? Vad brukar det gå till då i normala fall utan att saab halverar kostnaderna?

    Tackar för tipsen men vill nog ha lite mer info om det finns

    MVH Olof Karlsson
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lasse (Kävlinge)
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Jo en väl servad bil är ju A & O. Det där med tändkasseten låter inte så roligt. Vad fyller den för funktion? Sid displayen? Vad brukar det gå till då i normala fall utan att saab halverar kostnaderna?

    Tackar för tipsen men vill nog ha lite mer info om det finns

    MVH Olof Karlsson

    Tändkasseten = En kasett som motsvarar dina tändkablar typ ,9-3 har inga kablar pris ca 2500 kr ( I sommar skall tändkasetterna bytas ut på goodwill)

    Sid panelen= Färddator. Tror att den går på ca 3000 kr ( Och problemet med dem är att de börjar tappa pixlar ,men man brukar kunna se vad det står).......men lite smått irreterande bara.

    Mvh

    Lasse
    9-3 Aero Salomon line. Performance by NORDIC. Steg 3 och lite närmare vägen med hjälp av Eibach.......

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Var och kollade på 2st 9-3:or idag båda var 02:or. Den ena hade gått 15000mil och den andra hade gått 12000mil. En sak som jag tyckte var lite lustigt var att båda hade hade rostat lite. Den som hade gått 12000mil hade lite mellan dörren och hjulhuset där den lilla listen sitter. Den andra hade lite på vänster bak dörr. En lite liten prick en bit över handtaget och lite lite större mitt på dörren i nederkant. Iförsig lätt fixat men ändå tycker att det borde inte har rostat någon överhuvudtaget på en så pass ny bil. Annars verkade den vara en rolig bil att köra. Ganska bra drag i den iallafall Broms skivorna var ju rostiga som fan men bilen hade ju stått ute på bil affären ett bra tag kan jag tänka mig. En lite sak undrar jag med är det normalt att inte få nått laddtryck på 1:an vid en lite snabbare acceleration? Laddet kom ju på en gång på 2:an istället.

    Bilen är ju snygg både invändigt och utvändigt med Aero kjolarna och hel skinn inne med kolfiberlook på instrument panelen.

    Kanske få bli en Saab sen men först måste jag gå ut skolan och börja jobba heltid så man kan ta ett litet lån kanske
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101
    Lånar tråden lite....

    Kollade min service bok innan i dag, det står att bilen servades vid 11480 mil. Vad innebär det då? Får jag själv stå för allt om motorn skulle paja?
    Eller vad innebär det?

    För att gå tillbaka på topic så har jag också lite rost på min bil, några stenskott som inte fixats och som börjat rosta. Men det är ju inget man kan skylla på bilen. Där får jag ju skylla mig själv...
    Aero, Aero, Aero....Härliga Aero!
    Saab 93 Aero Coupe -01
    Team Exclusive

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Ja det beror väl på hur långt bilen har gått nu. Har bilen gått 11500mil nu så behöver du ju inte bry dig.

    Nä tillbaka till ämnet!

    Var och kollade på ännu en 93 Aero idag. Samma på den. Rost vid skarven framför bakhjulet. Är det bara 5d som har detta problem och inte sport coupen? Sport coupen har ju inte den skarven där iallafall. Är rost verkligen så vanligt på Saabarna? Kollade iförsig ävne på ett par vanliga 93:or inte Aero alltså och dom hade inget alls där.

    En annan fråga när man ändå är igång. Hur ofta ska man göra service på en Saab 93 Aero? Olje byte och lite annat. Hade varit fint om någon hade haft ett service schema eller nått.

    MVH Olof Karlsson
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    service var 2000:mil, ojämna tal, alltså 1k 3k 5k.... 11k 13k osv.
    oljebyten är väl rekomenderat att göra var 1000de mil som jag fattat det men vet att många byter var 500de mil men det är nog dom som kör lite hårdare... rätta mig gärna om jag har fel.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Oki Saab säger varje udda tusenmil för att garantin ska gälla eller? Sen finns det dom som byter olja var tusen mil för att vara lite snällare mot sin motor och turbo. Men det är alltså inget tvång från saab.

    Skulle vilja höra mer om rosten. Fattat som att det är ganska vanligt att dom rostar i skarven där framför bakhjulet men finns det något bra sätt att fixa det på? Tycker dom verkar rosta ganska mycket ändå med tanke på att det är ganska nya bilar vi pratar om här.

    Läst på en hel del om oilsludge nu. Verkar ju inte vara några problem med att få eventuela haveri på garantin om serviceboken är kopplet ifylld. Undrar dock lite hur vanligt det är? Har alla 9-3 Aero 02:or detta problem? Jag gillar inte motorer som dricker olja men det verkar som det är nått man måste lära sig att leva med. Alla nya bilar verkar ju vara hopplösa med detta ju. Finns det 9-3 Aero 00-02 dom inte har dessa problem??? Alltså en annan typ av motor som ej lider av detta eller är alla likadana och det gäller och ha lite tur och få tag på ett bra exemplar.

    Ett krav är ju iallafall att service boken ska vara väl ifylld av auktionserad saab verkstad. Och servad vid rätt tillfällen. Alltså inte mer än 3 månader eller 250mil efter service schemat (om jag kommer ihåg rätt )
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Grundproblemet med oilsludge är, som du säkert redan förstått, att kolvringarna är för svaga. Det beror på att motorn är en ”lågfriktions motor”, som ska snurra extra lätt för att få ner bränsleförbrukningen. Och uppenbarligen sparade man in lite för mycket på just kolvringarna eftersom vevhusventilationen inte hänger med. För og9-3:s del gäller det samtliga T7 motorer, dvs. årsmodell 00-03.

    Årsmodellerna fram till –99, alltså med en T5 motor, har inte problemet med oilsludge. Eftersom dem inte är några lågfriktionsmotorer, så sitter det normalkraftiga kolvringar i dessa motorer. Så en enkel lösning är att leta efter en något äldre bil.

    Men jag tycker ändå att problemet med oilsludge är lite överdrivet. Det är långt ifrån samtliga motorer som havererar. Jag tror att det handlar om storleksordningen en procent av samtliga motorer som har problem, även om en procent av alla Saabar som finns i Sverige fortfarande är en fruktansvärt massa bilar.

    Men SJÄLVKLART så ska du pruta stenhårt, ifall du tittat på en bil där någon har missat en service med några mil, så att garantin inte gäller.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Kollar man service boken och olja samt lyssnar så det inte är massa rassel eller andra oljud i motorn så ska det vara lungt eller?

    Men jag funderar på en sak angående motor garanti. Bilen har ju stått på firman nu ett tag. Dom byte in den 2004 11 01 enligt vägverket. (kollar på reg nr på VV:s hemsida.) Bilen ställdes av 2004-12-27 och har varit avställd sen dess. Den har väl inte körts så mycket med. Nån enstaka kund som provkört kan jag tänka mig. Så olja har dom nog inte bytt efter dom ställt av den skulle jag tro. Och då inte bytt på mer än ett år och då kanske risken finns att garantin inte gäller eller? Men efter som bilen varit avställd och inte körd med så borde det ju inte vara någonfara igentligen. Men man vet ju inte. Men hur länge varar den förlängda motorgarantin då??? Hur många mil och år???


    Ingen som har nått att säga om rosten??? Är det verkligen så illa att saabarna rostar så pass som dom jag har kollat på??? Visst det är inte mycket rost men bilarna jag har kollat på är ju inte mer än 4år gamla borde inte har rostat ännu ju.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    tycker det hela med rost låter ytterst märkligt. ska alltså 2st 02 som du provkört ha en hel del rost bakom bakdörren? ska iväg imorgon och provköra en 9-3a så ska hålla extra kolla annars tycker jag det verkar riktigt dåligt. dom ska inte ens stava ordet rost när dom bara är 4år om dom inte varit missköta. brorsan har en 93 från 99 och hans har en liten fläck på undersidan av skärmen, alltså det synns inte om men inte lägger sig på backen och kollar upp men det va ändå lite överraskande tyckte jag, det är stort som en tumnagel ungefär. annars är bilen hans som ny förutom 1 stenskott i rutan och en liten buckla över ett av handtagen...
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Tycker oxå detta är märkligt. Men det verkar inte vara någon här som verkar ha nått svar på det heller. Skulle man råka få lite rost där så är de tju bara att blästra där rosten är sen grundfärga och på med body (tunt svart rostskydd) upp en lite bit över listen så borde det väl klara sig sen annars vore det lustigt.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Enligt köpguiden Blocket har gjort på 900/93 så skulle det bara vara 4% av 9-3 modellerna som skulle ha problem med oilsludge. Vilket inte verkar så farligt. Årsmodellerna mellan 00-02 skulle även samtliga vara återkallade för byte av DI Kasset. Undra om man kan se det någonstans att den är bytt.

    Bara rosten då som är kvar att oroa sig för. Så alla 9-3 ägare har ni någon rost på era bilar eller??? Jag vill inte ha någon bil som rostar som satan. Liksom rost på en 02 redan känns inte så lovande. Och då har den stått stilla sen December 04. Så vill veta då om det bara är vanvård helt enkelt eller om alla rostar så mycket.

    Växelådan oroa jag mig inte för. Byter man olja som man ska i den och inte bränner däck hela tiden så ska den väl inte vara sämre än någon annan låda över huvudtaget.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Någon generell återkallelse maa tändkassetten har inte skett. Det kommer att ske, men har inte skett. Saab har endast bytt dem som har lagt av.
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60

    rost / lacksläpp

    Hej där.
    kolla in denna länk som jag skrev tidigare

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Kan vara lacksläpp, ytterligare ett problem med saab!
    9-3 SE (150hk) 2001

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Fan vad tråkigt. Sånt är ju så trist att hålla på med oxå. Men lackeraren var inte dyr för att fixa det. Slippar han ner hela dörren och får bort galvet bör ju problemet vara fixat där sen iallafall.

    Även många nya Audi har ju detta problem. Vet inte hur många man sett med lack släpp lite överallt.


    Synd att dom ska hålla på att förstöra allt som funkar bra med alla miljökrav hit och dit. Lär ju inte vara bättre för miljön att behöva lacka om bilen 3 gånger istället för att bara lacka den en gång när den tillverkas.


    Den bilen man har nu kanske är bättre rent av. Lacken lossnar ju inte iallafall. Inga större problem med motorerna heller. Men sen att den saknar turbo och att det är gammal och börjar bli sliten är ju en annan sak.

    Jag börja nu inse att det igentligen inte finns några bra bilar. Alla har lite allvarliga problem hit och dit. Det ända är ju att bli en sån extrem märkes fantast så man tycker att just det märket man gillar är det absolut bästa och att dom problem som man får är bara en ren tillfälligthet eller beror på tidigare ägare eller någon annan bra bortförklaring. Då får man ju åtminstone tro att det finns bilar som är bra.

    Jaja det verkar ju kvitta man man köper så ifortsättningen när jag letar bil ska jag bara gå efter skicket på den bilen jag är intresserad av och sen om den tilltalara mig estitiskt och om den är en skön och rolig bil att köra. Blir så mycket lättare att välja då.

    Så det for nog bli en Saab 9-3 Aero 00-02 sen när jag har slutat skolan och har börjat knega på allvar. Blir ju inga cash om man går i skolan ju men som tur är det inte mycket kvar och är så pass lyckligt lottad så att jag kommer vara ledig 2 dagar i veckan snart så man kan jobb lite under tiden



    Hur är det med att ta bilån??? Ska man ta det på bilen eller på sig själv??? Vilka har bra ränta och så. Måste forska lite i sånt här för jag vet inte hur det funkar för fem öre
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Vågar jag köpa en 9-3 Aero 02:a pga OilSludge??? Jävligt svårt att få ett hum om hur många bilar som är drabbade igentligen. En säger att det är inga problem alls det är så få drabbade och en del andra säger att alla bilar är värde löda pga detta beskymmer,

    Undra hur många av dessa bilar som funkar fint nu kanske kommer få problem när dom blir äldre sen. Jävligt svårt val. Sen vet jag inte men det är ju många andra märken som är drabbade av samma fenomen men felet verkar inte lika allvarligt på dom bilarna trots att det verkar ha samma konsikvenser och säkert är minst lika utbrett. Det verkar som pressen inte har blåst upp deras beskymmer lika stort. Audi och dom andra drabbade märken har ju även ändå ingen förlängd motorgaranti.

    Jag blir inte klok på detta. 9-3:an verkar ju vara en så jävla go bil specielt Aeron med skinnklädsel och 205 turbo hästar. Sen att ett sånt jävla problem ska förstöra så mycket. Hade varit bättre om man inte visste nått om det. Det man inte vet det finns inte
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Ja du kan definitivt köpa en Aero -02!
    Se bara till att alla servicarna är gjorda, och att de inte felar med mer än +-250 mil. Jag tycker att du ska slå till, du får väldigt mycket bil för pengarna, sen att den är skitsnygg gör den inte sämre.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Jo jag gillar ju verkligen utseendet och att insidan är lika fin det gör mig inget Sen att det sitter kamkedja på är ju gött med. Slipper man byta kamrem så ofta. Sen motorkaraktären är redigt rolig är ju inte fy f*n heller. 9-3:an är redigt snygg med Aero kjolarna. Dom andra är inte så värst speciela tycker jag.

    Har jobb som bil mekaniker efter skolan. Så har till gång till kunskapen och verkstad. Även min kollegas bror jobbar på aukt. Saab Verkstad. Så riva motorn och byta kolvar och lite annat när man ändå är igång är ju inga problem igentligen. Bara det att det är nått man hälst slipper om man kan. Inte så roligt att krabba med nått sånt på en nyare och dyrare bil.

    Men va fan kvittar ju vad man köper Motorn kan ju rasa i vilken bil som hälst. Och ska man vara ekonomisk och inte ha någon bil alls så blir man väl rånad på pengarna istället

    Det värsta som kan hända är ju att motorn rasar och att man börjar byta lite grejer till sånna som är av den typ som är lite mer generösa med effekten. Sen så står man med en bil med 400hk som man lagt X alldeles för många tusen på Men då har man kör glädje så man skiter ner sig iallafall.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab cab
    Av Zajt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 12:34
  2. Köpråd Saab 900 -96
    Av timpa. i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 12:10
  3. Köpråd Saab 9-5
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 14:57
  4. SAAB 900 2.0t -96 *Köpråd?
    Av stargazeer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •