Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Montera eftermarknadsstereo mot originalslutsteg m.m. NG9-3 SC -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -1293

    Montera eftermarknadsstereo mot originalslutsteg m.m. NG9-3 SC -10

    Tjenare!
    Köpte mig en 9-3 TTiD -10 nu förra veckan och hade tänkt sätta in stereon, baslådan och slutsteget som jag hade min förra bil men blir mig inte klok på vad för adaptrar jag behöver för att koppla in stereon? Har premium 150w, alltså högtalare i framdörrarna och det är även automatlåda på den. Behöver inte rattstyrningen då jag avvänjt mig från det ganska snabbt och växlar nästan aldrig själv, speciellt inte med knapparna. Så egentligen det jag letar efter är helt enkelt vilka kablar som behövs för att få stereon att lira med originalsteget och resterande högtalare. Är en dubbeldin som ska installeras om det gör någon skillnad.
    Tacksam för all hjälp man kan få!

    Mvh Pontus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Tror inte du tappar växlingen i ratten...bara att sköta stereon från ratten.....på BRL finns adptrar som du behöver för att fixa in stereo och även knappar i ratten om du vill(föruton grön/röd lur för mig iaf).
    Du tappar även serviceindikatorn om du byter stereo eftersom den har koll på tiden, kan lösas med en eSid2 dock. Jag byte även slutsteget och kopplade mot kablaget som kommer till orginal steget.
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -1293
    Okej, ringde BRL idag och då blev det att jag köpte ISO-kontakt för GM och även specialkablaget för att koppla in till originalsteget. Köpte ingen rattstyrningsadapter men kommer jag då fortfarande kunna bläddra igenom inställningar och så i displayen i hastighetsmätaren?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    japp!
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -1293
    Amen perfekt! Tack så mycket för hjälpen!
    NG9-3 SC TTiD -10
    OG9-5 SS Aero -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej, jag tänkte också byta stereo. Jag har också automatlåda. Går det att få rattstyrning att fungera med automatlådan? Skulle vilja kunna höja sänka ljudet iallafall? Någon som vet och isåfall vilket kablage jag skulle behöva på Brl?

    Mvh Johan

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Skulle föreslå att även du tar kontakt med BRL. De har med stor säkerhet det du behöver. Och är det så att fortfarande vill kunna använda rattknapparna till din nya stereo så tror jag varje tillverkare har sin egen adapter. Inget universal där inte. Ring dom, berätta vad du vill åstadkomma, vad du har osv. Du får säkert hjälp.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för svar, jag gör så. Mvh Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej, nu har jag köpt kitt för installation på brl och testat stereon allt funkar bra. Men hur fäster jag själva stereon? Dubbel din höljet går ju inte fästa i hålet från orginalstereon är ju alldeles för stort? Någon som har tips? Eller sitter Dubbel din ramen bara i dekorramen i plast man trycker dit? Tycker den borde fästas mer med någon skruv eller? Annars känns de som radion typ hänger i luften bakom?

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nu kan jag inte din bil riktigt men det finns ju kit för det med. Nu säger jag inte att du skall köpa just detta jag länkar till (det går för övrigt inte såg jag för det är slut) men du behöver lite mer än bara den hårdvaran du har. Men här ser du lite vad som kan behövas. Tillverka själv är ju inte omöjligt heller. Plåtsax o borrmaskin kommer man långt med...

    https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...vt-system.html
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Det är detta kit jag har. Det är själva plåtramen som man skjuter i stereon Som jag inte hittar någonstans att fästa. Hålet från orginalstereon är för stort och bakom finns typ bara slät plast?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Hade ett sånt kit som funkade fint i min......dock kommer jag inte ihåg hur jag gjorde...
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej, Ok jag får inte till det faktiskt. Jag har beställt ett annat kitt med ram som jag har förhoppning om ska funka. Av de bilder jag sett så verkar man fästa stereon i dekorramen på det istället vi får se hur de går, skiter sig de med får jag försöka fästa på annat sett med skummgummikuddar osv.

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Har precis bytt i min Cab-07 (Samma inredning som -10)
    Använde dessa:
    https://caraudiocenter.se/product/is...tsteg-pc9-415/
    https://caraudiocenter.se/product/sa...ct24sa10-3870/

    Du kommer dock behöva dra en ny kabel för att få stereon att starta med tändning.

    Väntar på kabel för rattstyrning som är beställd , har också automat , men du ville ju köra utan
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej, det är den monteringsramen jag köpt nu. Den från brl fick jag inte att passa hoppas jag kan få denna på plats istället
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Kablage för automat?

    När man kollar på Bilstereo firmorna står det att kabelsatsen inte passar automat, någon som vet varför ?
    Det finns inget kablage som det står funkar på automat. har också en 9-3 cab 2007 automat.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadsstereo i OG9-5
    Av Semb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-03-25, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •