Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med kupéfläkt OG9-5 -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Problem med kupéfläkt OG9-5 -06

    Hej! Har haft problem med strulande kupefläkt ett tag i min 9-5, fast man har reglaget på fullt så blåser den som om man har på läge 1.
    Läste mig till att fläktmotståndet mest troligt var boven så bytte den idag utan resultat.

    Vad kan mer orsaka detta? Känns som att om kupefläkten vore väck så borde det inte blåsa alls?

    Tacksam för all hjälp jag kan få

    Edit: Tog ur och stoppade i säkringen till kupefläkten och nu går den helt plötsligt på halvfart.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2019-06-24 klockan 18:27.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Säker på att fläktmotståndet du monterade är friskt? Det är ett vanligt fel.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Du kan ju testa att kortsluta rätt kablar, då ska fläkten gå på full spätta, om det fungerar är det fläktkontrollern som är paj, om det går lika slött skulle jag gissa på fläkten.

    Du kan se lite hur jag gjorde här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1503866
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Ska testa det, men jag tror att fläkten är ok!

    Nu på morgonen när jag åkte fungerade den prima (alltså precis som den ska), i ungefär en halv mil innan den återgick till att blåsa jättedåligt.
    Provade att plocka säkringen igen och då gick den åter upp på halvfart. Ytterst märkligt.

    Ska man ha sån otur att man fått en trasig fläktontroll?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Fläkten går för fullt när man kopplar förbi fläktmotståndet, så jag måste alltså ha fått ett dåligt fläktmotstånd.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Min felsökning av kupéfläkt och reglerdon finns här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1425834

    Då du lyckats byta reglerdonet så är det inte speciellt svårt för dig att kolla om ACC-panelen är ok innan du köper ett till (eller försöker laga) reglerdonet.

    4. Mätte mellan grön/vit (referens jord) och grön/brun (styrspänning). Med fläkten satt på lägsta hastighet på ACC-panelen fick jag 1V. Ökade jag hastigheten till max ökade volten sakta upp till 5V.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Min felsökning av kupéfläkt och reglerdon finns här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1425834

    Då du lyckats byta reglerdonet så är det inte speciellt svårt för dig att kolla om ACC-panelen är ok innan du köper ett till (eller försöker laga) reglerdonet.

    4. Mätte mellan grön/vit (referens jord) och grön/brun (styrspänning). Med fläkten satt på lägsta hastighet på ACC-panelen fick jag 1V. Ökade jag hastigheten till max ökade volten sakta upp till 5V.
    Ska undersöka detta! Funderade faktiskt om acc panelen kunde vara trasig.

    Reglerdonet är helt nytt, så isåfall får jag bara lämna tillbaka det.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Nu har du kanske läst i länken jag länkade till, men såg nu att siste delen av uppmätningen inte kom med igår. Tar med hela i fall om att länkar eller liknande skulle sluta fungera i framtiden.

    4. Mätte mellan grön/vit (referens jord) och grön/brun (styrspänning). Med fläkten satt på lägsta hastighet på ACC-panelen fick jag 1V. Ökade jag hastigheten till max ökade volten sakta upp till 5V.Mätte även mellan orange/vit (B+) och grön/vit och fick 12V. Detta betydde att ACC-panelen fungerade som den skulle.

    Dessutom från den länkade tråden: "Då min 9-5 -05 är senare än chassinummer 53512949 och är vänsterstyrd så skall jag, precis som trådskaparen ha reglerdon 5468152 enligt Saabs dokumentation. (EPC)"
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Problem med kupefläkt OG9-5 -01
    Av chrille70 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-11-17, 15:48
  2. Kupéfläktproblem OG9-3
    Av saabbosse i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 18:37
  3. Problem med kupéfläkt
    Av Toetenkopf2K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •