Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Stannade under färd och startproblem OG9-5 Biopower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Stannade under färd och startproblem OG9-5 Biopower

    Fundering, har problem med min 9-5 2.3, den tvärstannade på motorvägen och fick bärga. Är i Frankrike, pratar lite franska men bilmeckarna pratar mycket och bara franska.
    Stressnivån var rätt hög, hade kört 80 mil och hann inte göra någon felsökning.
    Är dock säker på att varvräknaren inte rörde sig när jag försökte starta, har sökt fram att det kan vara en symptom på vevaxelgivare.
    OK, nu min fråga, kan vevaxelgivaren sluta fungera under färd?
    Tändkassetten har gått ca 2000 mil, jag gissade först på bränslepumpen men är osäker. Kan inte felsöka då verkstaden har bilen, dom har sagt att dom eventuellt kan titta på den i nästa vecka.
    Ska be en fransktalande kamrat att ringa en ett SAAB Service center i Nice och se om dom har tid/möjlighet, överväger då att bärga den dit.
    Eller bara beställa en vevaxelgivare och byta själv hos verkstaden. Får då putta ut bilen från deras område och byta på gatan, är lite "rökt" om det inte funkar.

    Tacksam för synpunkter

    Mvh
    Anders

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Fundering, har problem med min 9-5 2.3, den tvärstannade på motorvägen och fick bärga. Är i Frankrike, pratar lite franska men bilmeckarna pratar mycket och bara franska.
    Stressnivån var rätt hög, hade kört 80 mil och hann inte göra någon felsökning.
    Är dock säker på att varvräknaren inte rörde sig när jag försökte starta, har sökt fram att det kan vara en symptom på vevaxelgivare.
    OK, nu min fråga, kan vevaxelgivaren sluta fungera under färd?
    Tändkassetten har gått ca 2000 mil, jag gissade först på bränslepumpen men är osäker. Kan inte felsöka då verkstaden har bilen, dom har sagt att dom eventuellt kan titta på den i nästa vecka.
    Ska be en fransktalande kamrat att ringa en ett SAAB Service center i Nice och se om dom har tid/möjlighet, överväger då att bärga den dit.
    Eller bara beställa en vevaxelgivare och byta själv hos verkstaden. Får då putta ut bilen från deras område och byta på gatan, är lite "rökt" om det inte funkar.

    Tacksam för synpunkter

    Mvh
    Anders
    Absolut, vanligt att de gör de under färd. Min har gjort de i en backe runt en kurva de va kul...

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Då bör det ju finnas felkod?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Kontakta motståndsrörelsen och be dom kolla om spolens resistans
    ligger inom 860 +- 90 Ohm så slipper du krångla med annan felsökning.

    felkod P0337 om felet är under startmotorkörning
    felkod P0336 om felet uppstår när motorn går
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om vavräknaren inte rör sig är vevaxelgivaren starkt misstänkt, ja. Så starkt att jag skulle byta på vinst och förlust som första åtgärd (eftersom du antagligen kan uteslura batterispänningsproblem här) - använd dock original om du inte vill riskera att byta igen.

    Om den står på verkstad kan du be dem kolla kompet - detta för att utesluta mekaniska problem.

    Hjälper inte detta är det hög sannolikhet för övriga i trion tändkassett, bensinpump eller vevaxelgivare. Om det är katastrofalt luftläckage (typ skjutit sidan av intercoolern) kan du koppla ur LMM elektriskt och få bilen körbar.

    Tändkassetter kan lägga av helt trots att de är relativt nya (även om det inte är vanligt) - så testbyte bör alltid ske tidigt i felsökningen, bensinpumpen kan kontrolleras med multimeter från säkringscentralen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Stort tack till er alla!
    Jag ringde en kamrat igår kväll som har arbetat som mekaniker i 30 år, hans gissning var vevaxelgivaren följt av bränslepump.
    Han sade att pumpen kan skrämmas igång med något hårt men att bilen stannade under färd indikerar något annat fel.
    Jag har inte så mycket att förlora, registrerade ett konto i franska Mister Auto, inte möjligt att ändra mottagarland i ett befintligt konto, beställde och leverans på onsdag.
    Ska prata med verkstaden på måndag men åker Nice på torsdag och byter.
    En otroligt trevlig forummedlem tipsade om Maptuns franska distributör som pratar engelska, ringer dit på måndag och beställer en pump, alltid bra att ha i reserv även om det nu visar sig vara vevaxelgivaren.
    Lite kul,min bror ringde vår mekkompis någon timme innan, bränslepumpen hade gått sönder på hans båt, bärgades in till land :-)
    Jag återkommer med en rapport.

    Mvh
    Anders

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag beställde vevaxelgivarsensorn, fick den idag.
    Tänkte åka de 12 milen till verkstaden och byta själv.
    Min fru pratar bättre franska än mig och ringde verkstaden.
    Dom sade att det var sensorn som var trasig och blev väldigt förvånade när hon sade att vi hade gissat det och köpt en ny.
    Vi åker till verkstaden imorgon och byter.
    När jag googlade runt efter information så hittade jag en del inlägg av typen "dumma dumma bil nu är jag trött på den".
    Jag känner precis det motsatta.
    Ni har bollat funderingar och problemet är löst, det är en rätt generisk sensor som gått sönder.
    Hade samma hänt på min förra bil. XC90-2017 så hade det varit helt lönlöst att ens försöka.
    Nu ska jag beställa en originalsensor (köpte Hella) samt en originalbränslepump för att ha på hyllan.
    Oproffsigt, ska alltid ha en ODB2 läsare i bilen.

    Glad!

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    "Dom sade att det var sensorn som var trasig och blev väldigt förvånade när hon sade att vi hade gissat det och köpt en ny."

    Haha, det där lär ju diskuteras på fikarasten sen

    Håller tummarna för att det är det som är felet, och det gissar jag också att det är.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Min fru pratar franska men är inte så insatt i bilteknik.
    Självklart var det bränslepumpen som var trasig.
    Våra cyklar fanns i bilen så vi var ändå tvungen att åka till verkstaden, 10 mil enkel.
    Verkstaden hade chassinummret och beställde en ny pump.
    Självklart fick dom fel, jag har en Biopower, dom beställde en vanlig.
    Vi såg till att sammanföra verkstaden med Maptuns franska ÅF, dvs vi trodde det. Verkstaden sade att dom hade mailat "SAAB" och beställt en ny pump, ingenting hände.
    Jag ringde min SAAB guru och bollade funderingar, han rekommenderade att ringa Maptuns direkt, jag gjorde det och beställde med expressleverans till Frankrike.
    Enligt Fedex skulle pumpen levereras klockan 1200, vi såg till att verkstaden informerades om det och åkte ner till rivieran, varmt som tusan och massa folk. Vi klarade av lite sightseeing och hängde på ett fik i väntan på att pumpen skule levereras.
    Fedex klarade dock inte av att leverera i tid, vi åkte hem, uppgivna. Verkstaden ligger 10 km från Nice flygplats, pumpen kom till flygplatsen 0850 men då hade dagens leveranser redan skickats iväg.
    Jag var rätt irriterad och hade ett "påstridigt" samtal med Fedex, såg till att dom levererade pumpen med en extra leverans, verkstaden fick pumpen en halvtimme innan stängningsdags och kunde arbeta med bilen nästa dag.
    Verkstaden hade utsatts för en verbal terror av min fru och monterade pumpen så fort dom fick den, debiterade fyra timmar för byte, inte farligt.
    Det tog två veckor från det att bilen stannade på motorvägen vid Antibbe till dess att vi kunde få den lagad.
    Men nu har jag lärt mig en ordentlig läxa.
    Det positiva är att bilen går väldigt bra. Hade lite tendenser till misständning på låga varv, de är nu borta.
    Jag har bara gamla bilar och har därför ett medlemsskap med motsvarande Österrikiska motormännen. Dom täcker de första 7 dagarna med hyrbil samt bärgning.
    Nu är den fulltankad med E85 och går hur bra som helst.
    Ska göra ett rätt omfattande preventivt byte av delar under sommaren.
    Maptuns kommer att tjäna en del pengar på mig.2019-07-01 11.59.25.jpg

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2019-07-07 klockan 00:35.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Bak i min Saab ligger alltid en tändkasett och en bränslepump + vevaxelgivare (begagnad i fungerande skick) eftersom det verkar vara det enda som går sönder på långresor och sätter effektivt stopp för fortsatt färd, om vi bortser från krockar och punktering.


    De flesta som bilar utomlands har oftare nyare bilar men har man en begagnad äldre bil är det klokt att ha med sig lite delar.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Bak i min Saab ligger alltid en tändkasett och en bränslepump + vevaxelgivare (begagnad i fungerande skick) eftersom det verkar vara det enda som går sönder på långresor och sätter effektivt stopp för fortsatt färd, om vi bortser från krockar och punktering.


    De flesta som bilar utomlands har oftare nyare bilar men har man en begagnad äldre bil är det klokt att ha med sig lite delar.
    Jepp, jag tar bort reservdäcken, stoppar ner en tub istället och ser till att alltid ha reservdelar med mig. Kan även varmt rekommendera en backupförsäkring med bärgningtjänst. Stopp på motorvägen med fulllastad bil i +35 är inte de bästa förutsättningarna för eget meckande.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag skulle aldrig köra utan reservdäck, det är alldeles för ofta som däcket pajar såpass att det inte kan räddas av spray/nödlagningar.

    En tändkasett vore nog bra att ha med på långresor dock..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Finns det inget fack för extra tändkassett? Det borde det kanske göra...

    Nej men allvarligt så är det inte så ofta man blir stående med en helt död tändkassett. Den brukar slitas och ge sig lite efterhand, inte fullständigt utebliven funktion.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Väldigt förvånad över att det var dom bränslepump som hade gett sig! Biopower pumparna ska hålla mycket bättre än de gamla pumparna

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Finns det inget fack för extra tändkassett? Det borde det kanske göra...

    Nej men allvarligt så är det inte så ofta man blir stående med en helt död tändkassett. Den brukar slitas och ge sig lite efterhand, inte fullständigt utebliven funktion.
    Har aldrig blivit stående med helt död kassett, men däremot haft sådana som gett tändstörningar så man vill byta snarast.

    Den kan dock avlida plötsligt, så är man på långresa kan det vara bra att ha en i skuffen (speciellt som den är så lättbytt), så numera har jag ofta en i där, men aldrig behövt använda den.

    Riktigt reservdäck känns som viktigare, dock.

    Bensinpump och vevaxelgivare är mer involverat att byta, känns inte riktigt motiverat att ha med sig, man vill ändå göra det på verkstad. Jag har ingen uppfattning om Biopower-pumparna, men de vanliga Walbro bensin-pumparna i og9-5 (på samma sätt som i og-93, ng900, en del sena og900 och 9000 90-98) brukar vara utslitna vid drygt 25000 mil och byts med fördel preventivt runt den trakten.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-07-11 klockan 01:00.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    långmilare: fast har man inte ägt bilen sen ny alt har stenkoll på den så evt man ju inte när och om den är bytt ändå.

    Men visst, man kan ju byta preventivt oavsett.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    När hade ni punktering senast?
    Jag fyller baljan med "bra att ha grejer" och kommer att uppdatera min "tråd" med det preventiva arbetet som jag kommer att göra.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har aldrig blivit stående med helt död kassett, men däremot haft sådana som gett tändstörningar så man vill byta snarast.

    Den kan dock avlida plötsligt, så är man på långresa kan det vara bra att ha en i skuffen (speciellt som den är så lättbytt), så numera har jag ofta en i där, men aldrig behövt använda den.

    Riktigt reservdäck känns som viktigare, dock.

    Bensinpump och vevaxelgivare är mer involverat att byta, känns inte riktigt motiverat att ha med sig, man vill ändå göra det på verkstad. Jag har ingen uppfattning om Biopower-pumparna, men de vanliga Walbro bensin-pumparna i og9-5 (på samma sätt som i og-93, ng900, en del sena og900 och 9000 90-9 brukar vara utslitna vid drygt 25000 mil och byts med fördel preventivt runt den trakten.
    Biopower har jag sett rulla 55 000+ med org pumpen och körts med E85 med bilar som har 370hk+, så de ska vara mer hållbara

    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    När hade ni punktering senast?
    Jag fyller baljan med "bra att ha grejer" och kommer att uppdatera min "tråd" med det preventiva arbetet som jag kommer att göra.

    Jag hade de typ 10ggr förra året

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    I november förra året.. sen innan dess förra sommaren, på motorvägen, då skar fälgen sönder däcket när jag väl stannade, det hade inte kunna räddats med punkaspray..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Finns en sak att tillägga om bensinpumpar, de ska ALDRIG köras i luften, det blir ungefär som att köra en bilmotor utan olja, bensinen behövs i de flesta fall för smörjning.

    Om man vill kontrollera pumpen får man nöja sig med att mäta motorn (och tankgivaren) med en multimeter.

    När man kört den i bensin så riskerar den att klibba ihop om man låter den torka, så det rekommenderas starkt att bara mäta med multimeter och sedan lita på att tillverkaren byggt motorn rätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-30, 12:04
  2. Stannat under färd NG9-3 B207 BioPower -09
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 21:14
  3. Startproblem OG9-5 BioPower -06
    Av Riohlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-02-23, 13:32
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av chleide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-12-04, 14:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •