Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Otillräcklig eller ojämn verkan på handbromsen OG9-5

  1. #1
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120

    Otillräcklig eller ojämn verkan på handbromsen OG9-5

    För några veckor sedan besiktigarde jag aeron (9-5 '05) och fick nedslag på dålig verkan handbroms, och dålig var den.

    Men man har ju varit med förr, så upp på pallbockar och av med hjulen, släppte på muttern inne vid spaken för säkerhets skull,
    och justerade på stjärnorna så att dom precis greppadde och så nåt hack tillbaka. justerade in muttern så spaken tog på rätt ställe ungefär
    och märkte att vänster hjul aldrig "släppte", efter lite funderande och kollande upptäckte jag att returfjädern saknades där, och letade rätt
    på en sådan i gömmorna, monterade och justerade igen.. nu fick jag till det hyfsat tyckte jag, båda bromsarna greppade samtidigt och jag kunde inte
    rubba hjulen med handkraft, när jag släppte bromsen så snurrade dom lätt, som det ska vara.

    Det enda "konstiga" är att på min andra 9-5 (och även på den numera skrotade) så känns handbromsen väldigt "stum" när man drar i den, här
    känns det som det sitter en gummisnodd mellan spaken och wiren.

    Jag tog en provtur och lyckades rita streck på grusväg som var ungefär lika långa och jag var nöjd.

    I torsdags ombesiktigade jag och fick världens grinigaste besiktningsgubbe.. och nej, INTE godkänt, "2% för dåligt för bilens vikt", dessutom tog dom ojämt
    men det får dom ju göra, men han menade att hade vänster tagit lika bra som höger hade den gått igenom.

    Jag har ju haft en del saabar i mina dagar, och tre 9-5'or, så jag har med andra ord meckat en del handbroms, jag har koll på grejerna och för två år sedan
    gick den inte heller igenom, då köpte jag nya (original) backar och monteringskit, gjorde rent och smörjde upp, justerade in och ombesiktigade, även då
    var det på gärsgården att det gick igenom (precis över kravet), men besiktningsmannen sa typ "men är det nya grejer behöver dom nog slitas in bara".

    Även då fanns gummisnoddskänslan i spaken som inte borde vara där.

    Vad fanken ska jag göra ? ..nu är bakskivorna lite halvdåliga och beläggen ska väl bytas snart så jag är lite inne på att beställa två nya skivor bak,
    nya belägg, nya backar och monteringssatser för att ALLT ska vara nytt.. det kan väl vara okej, men jag är bara inte säker på att det löser problemet..

    Nån som har nån ide ? wire ? nåt fördelningsok mellan höger/vänster ? ..hur åtkomlig är det tro ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Kolla om vajern är väldigt rostig. Om den är rostig där den är synlig så har det kanske spridit sig in i höljet där man inte ser skicket och i så fall lär ju en del av kraften försvinna där. Prova att dra väldigt hårt i spaken så kanske vajern går av som den gjorde på min og9-3. Med ny vajer blev det en mer distinkt känsla i spaken. Det var riktigt kul att se den förvånade reaktionen hos han som besiktigade bilen då handbromsen tog som när den var ny.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Fast vajern verkar inte kärva, den dras ju tillbaka av fjädrarna och det är inte tungt att dra heller.

    Sen är det väl tre delar i vajern antar jag, svårt att veta vilken som dummar sej isåfall.

    Vet inte hur lätt dne är att byta heller, det kan vara allt från femminutersjobb på vissa bilar till ett rent helvete på andra beroende på hur "delningen" är gjord.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Backarna inne i trumman tenderar att sitta allt mer fel när backarna blir slitna, troligen det som gör den bristande känslan (det behövs lite mer gångväg innan de tar helt). Om de sitter lite snett får man ofta också fenoment att en Biltema 28 mm hjulbult och stålfälg ger tvärstopp när framåt men funkar bakåt, och/eller att man ser slitagemärken på hjulbultsändarna - frigången för bultarna i trumman minskan när backarna står snett.

    Om det bara skiljer 2% så kan du antagligen spänna wiren en aning (och massera bromsarna lite extra) och klara den genom besiktningen - de får ligga på lite numera också.

    Men den riktiga fixen är förstås att ta isär och reparera/byta.

    Vajern förbrukas, det är den bakre delen som normalt ger sig, man måste byta båda bakre samtidigt då de sitter ihopmonterade från fabrik med ett vågstycke.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Fast det kändes "gummisnodd" även när jag hade bytt till nya backar och monteringskit för två år sedan.

    Det var 2% från godkänt, men skillnaden mellan höger och vänster var större än så.

    Lite märkligt att när jag ritade streck i grus så var strecken lika långa dock.. men det säger förstås inte hur hårt dom tar, det är relativt lätt att låsa på grus.

    Att riva isär kan jag väl göra men det verkar ju inte hjälpa.. frågan är om ens nya backar hjälper.. det hjälpte ju knappt sist.


    Vad är det som "förbrukas" i vajern ? alltså vad händer när den pajar ? ..kollade bilden på maptun nu och förstår vad du menar att dom sitter ihop, frågan är
    om det hjälper att byta dessa, jag är inte så säker på att det är problemet heller.. men jag vet inte.

    Hurpass illa sitter grejerna ? är det svårbytt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Handbromsen behöver inte ta jämnt.

    Vajern slits så kontaktytan och friktion/klistring ökar, samt att den fukt som kryper in ger upphov till rost över tiden, så den blir trögare med tiden. Det blir ju även smuts (metallpartiklar och damm) med tiden. Vajerhöljet kan också expandera i längdled (rent generellt, jag vet inte om det är tillämpligt här) med resultat att det blir fjäder.

    Har inte bytt själv på en 9-5:a, men jag har fått uppfattningen att det är relativt lätt att byta på 9-5.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    Jag har bara bytt på og9-3 men enligt WIS är det väldigt likt på 9-5. Man behöver ställa upp bilen på 4 pallbockar (om man inte har en lyft) för att komma åt. Om inget hade rostat fast hade jobbet tagit max en timme.

    För mig tog det totalt 5 timmar under två dagar. Det är två muttrar till värmeskölden som ska lossas, de sitter på svetsskruvar i underredet som man inte vill dra av.

    På med massor av WD40/5-56 och låt stå till nästa dag. Lossa ljuddämpare ska man göra enligt WIS men jag lyckades lirka ut och i vajern ändå. Mothållet längst bak på vajern hade förenat sig med stödet på bakaxeln, tog lång tid att banka ur trots WD40.

    Man behöver lätta lite på tankbanden, domkraft eller pallbock med bräda under tanken kan behövas. En långhylsa 13mm hade varit bra för att lossa muttern till dragstången som är förbunden med handbromsspaken. En tunn krökt skruvmejsel var bra för att pilla loss vajern ur något fäste i bottenplattan som satt svåråtkomligt. Trä i den nya vajern framifrån så går det lättast. Ett slätt betonggolv och en montörvagn med hjul att ligga på och förflytta sig under bilen underlättar mycket.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Hålla på att riva avgas är inte roligt, då det lätt kan gå sönder och bli otätt då. ..Samma sak med tankbanden, lossar man på det drar man ofta sönder skruven.

    Jag försöker nog ta isär, göra rent, kanske byta backar och sen justera in.. men det är så otroligt surt att inte klara ombesiktningen, tror bara jag har misslyckats med det en enda gång innan.

    Jag funderade också på om vajerhöljet kunde rosta "mellan lamellerna" eller vad man ska säga, så det började fjädra ? (antar att det är så långmilare menar ?)

    ..En annan sak jag funderade på är ju ifall den avsaknade returfjädern vänster kan ha orsakat att backarna där slitits ut i förtid.. ..isåfall skulle det ju kanske hjälpa att byta backarna (..igen..) ..men då måste jag ju riva skiten.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Här finns instruktion för byte av 9-5 handbromsvajer. http://saabworld.net/showthread.php?t=28657#post53453
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 467
    I WIS och EPC ser det ut som att 9-5 liksom og9-3 har vajerändan där bak öppen utan skyddande gummibälg (som ng9-3 har). Det som händer där är att vajerns öppna del rostar och med tiden kommer den att rosta av som min gjorde. Troligen vandrar rosten även in i höljet och ökar friktionen mellan vajer och hölje. Du kan ju lossa vajrarna där bak och känna om dom löper lätt eller kärvar. Det kanske går att smörja upp och förbättra läget om det är för mycket friktion mellan vajer och hölje? Har det gått långt så finns ingen annan lösning än att byta vajern.

    Samma problem drabbar även huvlåsvajern i alla fall på ng9-3. Kan ju vara ide att dutta på skyddande fett på de öppna vajerändarna en eller ett par gånger per år som förebyggande underhåll.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Stämmer, 9-5 har ingen gummibälg bak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Jag lessnade och beställde bromsskivor, bromsklossar och bromsbackar, samt monteringskit..

    Höger skiva är dessutom lite skev och båda skivorna är rätt slitna, dessutom är det bara nån millimeter kvar på klossarna så
    det kan ju behövas bytas ändå, och så hoppas jag få till handbromsen samtidigt..

    Blev brembo skivor/klossar/backar.. har ju brembo skivor och belägg fram och dom var inte så våldsamt mycket dyrare, typ 5-600 totalt mot noname.

    ..Blir det dåligt ändå så får jag väl ge mej på vajern fast jag inte vill.. övervägde att beställa en vajer men nä, avvaktade.

    ..passade även på att beställa nytt bränslefilter (mahle) då jag är osäker på hur gammalt mitt är.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    För mig var det främst bromswiren och framförallt hävarmarna bakom trumman som kärvade. Detta gjorde att jag upplevde samma stumhet och ojämn verkan som du beskriver. Jag bytte hela handbromssystemet under en söndag på några timmar inkl. bromswire, hävarmar, bromsbackar och monteringskit. Jag hade lagt den extra tiden och hundringarna på att även byta wiren, så slipper du tänka på det på några år iallafall.

    Gjorde mitt byte för två år sedan och har gått galant igenom besiktningen sedan dess. Handbromsen tar fortfarande lika bra utan att ha behövs justera i trumman sedan bytet. Visst, att ta ner avgassystemet låter jobbigt, men notera att du endast behöver lossa på mittendämparen och bakre dämparen för att komma åt wiren som skall upp i mittkonsollen. Lite 5-56 dagen innan och gasolbrännare så löser det sig om du inte har världens rostigaste avgassystem.

    Bild på hävarmarna som tenderar till att rosta fast rejält (finns på närmsta Mekonomen för ca 150kr paret)


  14. #14
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Ångrar lite att jag inte beställde hävarmarna när jag ändå höll på.. dock borde man väl kunna rengöra och smörja dom lika väl.

    Dock så verkar dom inte kärva vad jag kunde känna då iaf, mekanismen fungerade iaf förra året, för den drä har jag bråkat med förut, på min 2.0t var dom extremt ihoprostade så jag fick jobba med dom länge i skruvstäd innan dom gick mjukt och fint. (där blev iofs handbromsen nästintill perfekt också)

    Ska kolla extra på dom iaf..

    Tyvärr verkar tyskarna schabblat bort mitt paket på nåt sätt, står fortfarande som "förhandsinformation mottagen" sex dagar efter order
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag började också att slipa och smörja upp mina gamla, men det blev inte lika bra som nya. Finns på mekonomen, så du kan alltid handla dem där annars.

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 078
    Medlem#
    7182
    På de bilar som hävarmen inte kärvar på men att handbromsen trots allt tar dåligt så brukar det vara hävarmarna som är nedslitna, alltså de rör sig fritt men i och med att det saknas gods på den del som skall skjuta ifrån backarna så tappar man verkningsgrad/slag och då bromsar det dåligt hur man än gör. Det brukar bli så att antingen så ligger det på eller så låser det inte, det går inte att hitta det där perfekta svenska lagom

    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Visst, att ta ner avgassystemet låter jobbigt, men notera att du endast behöver lossa på mittendämparen och bakre dämparen för att komma åt wiren som skall upp i mittkonsollen. Lite 5-56 dagen innan och gasolbrännare så löser det sig om du inte har världens rostigaste avgassystem.
    Sitter det originalsystem på bilen (förutsatt B205/B235) så är det ju ett stycke hela vägen fram till flexrör så lite omständigt är det ju, muttrarna/bultarna i flänsen brukar kunna va riktigt stygga

    Är det QUICK BRAKE som Mekonomen säljer eller kina (proparts)? Inte haft något problem såklart, men Quick brake brukar vara snäppet vassare.

    Quick Brakes art.nr QUICK BRAKE 120 53 012

  17. #17
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Det skulle ju kunna vara att dom är slitna förstås.. Hmm, synd att jag inte beställde som sagt.. hade varit enklare.

    Tyvärr har inte tyskarna ens skickat delarna än, mycket irriterande..

    Jag har ett JT superflow på bilen f.ö.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Nu är delarna på väg till mej.

    Har även beställt expander på mekonomen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    760
    När jag bytte vajern så delade jag aldrig på avgassystemet utan hängde endast av det från fästena, lite trångt men det gick. Gjorde dessutom bytet 2 år i rad pga att den första jag köpte rostade sönder efter ett år... (ATE).
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  20. #20
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Hittade nån beskrivning av nån annan som också gjort det utan att ta ner systemet, men där skrev han att "nästa gång tar jag ner systemet, för det var pilligt" typ.

    Fick hem grejerna idag, ja utom expandern och fjädrarna från mekonomen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Besiktningsanmärkning Ojämn färdbroms, Handbroms otillräcklig NG9-3
    Av Dealman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 19:50
  2. Handbroms utan verkan
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:20
  3. Handbroms, otillräcklig verkan 9000
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 02:22
  4. Mottryckets in verkan på grundtryck?
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 06:04
  5. Handbromsen 9-5??
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •