Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Hejsan.
    Idag hände det konstiga....när jag skulle starta bilen så vägrar den att gå igång.
    Igår fungerar den felfri men idag är den helt död....
    Misstänkte (tändkasset) men det var den inte...
    (Lånade en polares från hans bil)
    Bränsle kommer det fram.
    Men ingen gnista....
    Inga felkoder.
    Någon som har nån tips om vad det kan vara ?
    Självklart har jag kollat säkringarna.
    2006 Saab 9-5 2.0 biopower.
    Senast redigerat av 90foba den 2019-06-22 klockan 13:27.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    rör sej varvräknaren ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej och tack för svar. Höll precis på o googla en massa om just det. Nej jag kan inte se att den skulle röra sig alls. Läste precis att då kan det vara vevaxel givaren som är kass....får nog åka och köpa en imorgon... Frågan är! Vågar man köpa en på Biltema? Såg att de hade där och på Mekonomen men de har inte öppet förens på måndag tyvärr....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Innan du byter givare till en biltema (som jag skulle undvika):

    Det är inte vanligt att vevaxelgivaren ger sig från en dag till en annan, det första som brukar hända på en 9-5:a är att den har problem att starta med varm motor och/eller ger motorstörningar när den är varm - och i det senare fallet beter sig ofta varvräknaren konstigt i samband med motorstörningarna.

    När den håller på att bli dålig brukar den gå att starta kall men inte varm.

    Varvräknaren ska lyfta lite grann efter ett antal sekunder, under förutsättning att batteriet är friskt så man har normalt varv på startmotorn.

    Om man har för dåligt batteri kan det hända att det inte duger för att alla system ska starta och varvet räcka till. Så om den verkar lite trött när man drar startmotorn, prova ett annat batteri.

    När det gäller bensinpumpen så räcker det inte med att det kommer bensin, det ska vara rätt tryck också. Dåligt tryck är sällan ett problem med originalpump, men ved byte av pump i armaturen eller byte till piratpump är det inte så ovnligt att det bli slangproblem inne i armaturen med resultat att trycket nästan uteblir. Dessbättre är det på 9-5:an enkelt att mäta ut detta med en multimeter som har 10A-område: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Och sedan, du har inga felkoder, felmeddelanden i SID eller lysande CE-lampa?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej.
    Ju jag vill helst inte köpa Biltemas men måste få igång bilen idag...så det blir nog att köpa det tillfälligt och sen byta den

    Bilen gick hur bra som helst innan och gav inga tecken på att ngt skulle vara på g att ge upp tyvärr.
    Ställde in bilen i garaget i för igår och den vägra starta igår på morgonen.


    Batteriet är nog inte boven då den är rätt så ny. Och den orkade hålla på länge med alla start försök igår hela dagen innan jag satte den på laddning på kvällen.

    Hur mycket än jag kolla så rörde sig inte varvtal mätaren alls.

    Inga felkod eller CE lampa. En kompis har även varit förbi med en tech 2 för att kolla efter fel men fick inte fram ngt alls tyvärr.


    Motorn går runt fin på starten men tänder inte alls.

    Ska åka till stan nu för att kolla efter en givare sen får vi se hoppas på att få igång den iaf

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    UPPDATERING!!
    Bilen är fixad! Det var vevaxel givaren som var boven!
    Tack för all hjälp och tips!!!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •