Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OG9-5 Aero expanderande kylarvätska

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    OG9-5 Aero expanderande kylarvätska

    Hej!

    Har precis köpt en OG9-5 Aero med lite småfix. Märkte att innan jag servade bilen så expanderade kylarvätskan i behållaren och ibland så flöt det över kapseln över behållaren. Nu när jag har servat bilen märker jag att det bara gör så när jag kör lite kraftigt och efter jag släckt bilen. Förra ägaren sa att någon tidigare ägare hade gjort någon steg 2 och det är bytt avgassystem. Min fråga är: kan kylarvätskan bli för varm eftersom bilen har blivit för mycket trimmad eller är det något annat som är fel? AC kondensatorn är ur funktion om det har någon mening.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Hashim thaci Visa inlägg
    Hej!

    Har precis köpt en OG9-5 Aero med lite småfix. Märkte att innan jag servade bilen så expanderade kylarvätskan i behållaren och ibland så flöt det över kapseln över behållaren. Nu när jag har servat bilen märker jag att det bara gör så när jag kör lite kraftigt och efter jag släckt bilen. Förra ägaren sa att någon tidigare ägare hade gjort någon steg 2 och det är bytt avgassystem. Min fråga är: kan kylarvätskan bli för varm eftersom bilen har blivit för mycket trimmad eller är det något annat som är fel? AC kondensatorn är ur funktion om det har någon mening.
    Luktar de avgaser i kylsystemet? låter som du har övertryck och att ditt topplock är Bye Bye...

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    På både B2x4 (9000) & B2x5 (9-5) motorerna har haft, har jag behövt efterdra toppen. Kan vara värt att prova.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Luktar de avgaser i kylsystemet? låter som du har övertryck och att ditt topplock är Bye Bye...
    Skulle inte säga det luktar avgaser, men luktade inte gott haha. Min vän har en 9-5 2.3t och det luktade likadant och han har inte samma problem som mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    På både B2x4 (9000) & B2x5 (9-5) motorerna har haft, har jag behövt efterdra toppen. Kan vara värt att prova.
    Hade du samma problem som mig eller? Hur gjorde du då?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hashim thaci Visa inlägg
    Skulle inte säga det luktar avgaser, men luktade inte gott haha. Min vän har en 9-5 2.3t och det luktade likadant och han har inte samma problem som mig.

    - - - Uppdaterad - - -



    Hade du samma problem som mig eller? Hur gjorde du då?
    Köp en testare, kolla även om övre kylarslang är hård. De är ett bra sätt att kolla om din topplockspackning har gått...


    Efterdra toppen behövs om den bränner kylarvätska eller dricker kylarvätska

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska
    Av JesperKåttesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 23:56
  2. 9-3 Aero -02 läcker kylarvätska
    Av NiclasNohren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •