Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vinande ljud vid kall motor OG9-5 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Vinande ljud vid kall motor OG9-5 -08

    Hej! Hur vanligt är det med oilsludge på "nyare"
    9-5?? Har nämligen köpt en -08 2.3t förra veckan och nu när jag startade upp bilen igår så var det ett vinande ljud från motorn i några minuter tills motorn blev varm. Har sökt runt lite och det verkar vara en symtom på oilsludge. Men det är väll mest tidiga 9-5 som är utsatta för det problemet? I övrigt så går den fint, inga missljud eller blårök.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Testa att bara byta oljefiltret. Det kan vara det som låter. Orsakerna kan vara flera.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är skillnad på olika..........oilsludge och koks kan det bli på alla bilar om man inte byter olja..............Att de hade lite ventileringsproblem på de äldre betyder ju inte att man kan missköta oljebytena på nyare för det. För uteblivna oljebyten är ändå den främsta orsaken till att oljan blir som den blir.

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Oljefiltret!
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Serviceboken är stämplad fram till 14000mil(Har gått 21000mil nu) efter det har tidigare ägaren servat den själv, finns tyvärr inget kvitto på det men har svårt att tro att han skulle slarvat med oljebyten när han har lagt ut mycket pengar på övriga reparationer som turbobyte och dom flesta bussningar och stag är även bytta(kvitto finns)
    Startade bilen idag och lade handen på filtret, man känner att det vibrerar i filtret, känns inte som motorvibrationer utan mer som väldigt små och snabba vibrationer som stämmer in på missljudet.
    Jag hoppas att det bara är filtret som spökar, men har aldrig varit med om ett oljefilter låter så, för det surrar ganska rejält.

    Hittade även denna https://www.youtube.com/watch?v=RMjB58X8ZRc Ljudet som jag har låter typ likadant

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har jag fattat allt rätt så kommer ju ljudet av att flödet från oljepickupen till filtret är dåligt.
    Serviceintervallerna är ju inte allt heller. man lär ju veta vad man hällt i också. Har man dessutom haft 3000 mila intervaller så vill det till att det man häller i är en bra olja också och inte nå varuhusblask av fel sort.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Servicekit från maptun är beställt så byter olja,filter osv så fort det kommer, och förhoppningsvis så löser det problemet. Får bara hoppas att inget har tagit skada om det nu har varit dåligt oljeflöde.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har inte fattat det som att filtret i sig orsakar ljudet, däremot kan olika filter låta olika om ljudet uppkommer vid oljesilen. Sitter problemet där så hjälper ju inget annat än att ta ner tråget och göra rent.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det har funnits flera "batchar" med original oljefilter till Saab som har tjutit eller visslat eller för andra oljud. Där ljudet har försvunnit när filtret har bytts.
    /Johan

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Utöver det kan ett fullt oljefilter ge ljud när tryckfallet blir för högt.

    Kort sagt, finns ingen anledning att inte byta oljefilter omgående. Speciellt som original kostar runt 50:- styck: https://www.maptunparts.se/servicepr...-5-bensin.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Utöver det kan ett fullt oljefilter ge ljud när tryckfallet blir för högt.

    Kort sagt, finns ingen anledning att inte byta oljefilter omgående. Speciellt som original kostar runt 50:- styck: https://www.maptunparts.se/servicepr...-5-bensin.html
    Servicekit är beställt från maptun, och bilen blir ståendes tills jag har bytt olja och filter! Vill absolut inte chansa.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Om du vill kan du ju flusha också, tjutandet försvann inte men minskade efter att jag flushade flera oljebyten i rad på min 2.0t.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det har funnits flera "batchar" med original oljefilter till Saab som har tjutit eller visslat eller för andra oljud. Där ljudet har försvunnit när filtret har bytts.
    /Johan
    Har själv råkat ut för flera tjutande oljefilter, missljud i samband med start, försvinner sedan. Ljudet upphör direkt man byter oljefilter.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Jag har precis samma ljud och symptom, och det låter mer och högre ju kallare det är. Började efter att jag gjorde första oljebytet på bilen, bytte till maptuns service sats med orginal olja och filter, sen efter det gjorde jag ett byte med speedparts blåa filter och biltemas saab godkända olja och det lät lika mycket ändå. Nu senast bytte jag till ett mann filter och samma biltema saab olja och det låter ändå.

    Hade tänkt prova en sån där motorskölj från Omega innan nästa oljebyte och se hur det blir, annars är det nog som ni säger, ner med tråget och rengöra silen och allt där till.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt Olja,filter,stift... och ljudet försvann! Känns riktigt skönt, även motorlampan som tidigare lös slocknade

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Indalsman>> Jag tror det är din kamtransmission som viner.

    Wahlberq>> Motorlampan påverkas inte av ett oljebyte. Eller menar du oljekannan som varnar för lågt oljetryck?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Indalsman>> Jag tror det är din kamtransmission som viner.

    Wahlberq>> Motorlampan påverkas inte av ett oljebyte. Eller menar du oljekannan som varnar för lågt oljetryck?
    Nää, var väll bara slump att den slocknade , för nu är den tänd igen... Inte kannan, bara gula motorlampan. Ska in och byta motorfäste då får dom göra en felsökning i samma veva

Liknande ämnen

  1. oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?
    Av Freddeli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 22:35
  2. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  3. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  4. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  5. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •